10/9/17

Τι έλεγαν οι Αρχαίοι Έλληνες για την Παιδεία και την Αριστεία!

Γράφει η Δήμητρα Ρετσινά – Φωτεινίδου
Φιλόλογος- Μ.Α. Πολιτικής Φιλοσοφίας Α.Π.Θ.
 Καλή Σχολική Χρονιά με υγεία, δύναμη και φώτιση! 
Στην Ελληνική Αρχαϊκή εποχή ήταν δυνατή η πίστη στις απεριόριστες δυνατότητες που προσφέρει η παιδεία στους κόλπους των ηρώων πολεμιστών των Ομηρικών Επών. Παιδεία πάνω από όλα, ήταν το σύνθημα και στους κύκλους των Σοφιστών και Φιλοσόφων της Κλασικής και Ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας. 
Ο παιδαγωγός ήταν συγχρόνως εμπνευστής-εμψυχωτής και προσέφερε μια ολοκληρωμένη αγωγή στον νέο. Στο νου μας έρχεται η μορφή του Μέντορα, παιδαγωγού του Οδυσσέα και του Τηλέμαχου, ο οποίος  λειτουργεί ως σύμβολο ακόμη και σήμερα. Μάλιστα, ο όρος mentoring χρησιμοποιείται από σύγχρονους Αμερικανούς επιστήμονες  στις έδρες Ψυχοπαιδαγωγικών Σπουδών στα Πανεπιστήμια! 
Ο ιδανικός παιδαγωγός έχει θεϊκή καταγωγή και, σύμφωνα με τον αρχαίο μύθο, είναι ένα παράξενο ον: μισός άνθρωπος και μισό θεριό! Ο σοφός κένταυρος Χείρων ενσαρκώνει και περικλείει κάθε μορφή σοφίας και γνώσης. Ήταν ο παιδαγωγός του ομηρικού ήρωα Αχιλλέα, στον οποίο δίδασκε μουσική (λύρα και κιθάρα) και ποίηση. Ο γηραιός Φοίνιξ ήταν επίσης παιδαγωγός του Αχιλλέα και είναι γνωστή η συμβουλή στον μαθητή του, στη Ραψωδία Ι της Ιλιάδας (στ. 438 – 443): Μύθων τε ρητήρ έμεναι  πρηκτήρα τε έργων, δηλαδή να παραμένεις δεινός ρήτορας αλλά και αποτελεσματικός στις πράξεις! 
Το μείζον θέμα της παιδείας απασχόλησε φυσικά τους μεγάλους φιλοσόφους της αρχαιότητας, τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη. Η μαιευτική μέθοδος του Σωκράτη θεωρείται σήμερα μια αποτελεσματική παιδαγωγική μέθοδος που οδηγεί το παιδί στην αυτογνωσία, στην κατανόηση του εαυτού και του κόσμου, στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και στην ανάκτηση της χαμένης του αυτοπεποίθησης. 
Στα έργα του «Πολιτεία» και «Νόμοι» ο Πλάτων προτείνει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα συμβάλει στην «ακριβεστέραν  παιδείαν» των νέων, με στόχο τη γνώση της αρετής και την έμπρακτη εφαρμογή της.
Ο Σταγειρίτης φιλόσοφος Αριστοτέλης στα έργα του «Ηθικά Νικομάχεια» και «Πολιτικά» επικεντρώνεται στο πολιτικό και εκπαιδευτικό σύστημα της κοινωνίας. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, ο άνθρωπος είναι φύσει ζώον πολιτικόν. Για να επιτευχθεί το ευ ζην πρέπει ο άνθρωπος να αναπτύξει τον πολιτισμό του και αυτό μπορεί να γίνει μόνο σε μια οργανωμένη κοινωνία, η οποία θα παρέχει οργανωμένη δημόσια εκπαίδευση σε όλους τους πολίτες της. 
Η ηθική εξ έθους περιγίνεται, μας λέει ο Αριστοτέλης, που σημαίνει ότι το ήθος είναι αποτέλεσμα συνεχούς άσκησης και συνήθειας στα ενάρετα έργα. Οι αρετές βρίσκονται μέσα μας εκ φύσεως αλλά ενεργοποιούνται μόνο με τη συνήθεια! 
Η ελληνική διανόηση του 1ου μ.Χ αιώνα διατηρεί αμείωτο το πάθος των Ελλήνων για την παιδεία των νέων. Ο ιστορικός και φιλόσοφος Πλούταρχος από τη Χαιρώνεια της Βοιωτίας, συνέγραψε το έργο Περί Παίδων Αγωγής, όπου η παιδαγωγική παρομοιάζεται με τις «σταγόνες ύδατος» που «κοιλαίνουσι πέτρας» και με τη δύναμη των χεριών που εκτρίβουν τον σίδηρο και τον χαλκό. Ο παιδοτρίβης ή παιδονόμος παραλαμβάνει «αδάμαστους ίππους» και οφείλει να αποτελέσει πρότυπο ηγεμόνα, δηλαδή πνευματικού καθοδηγητή. 
Ο Πλούταρχος παραθέτει ένα παράδειγμα από την Ιστορία:  Όταν ο νομοθέτης και ηγέτης των Σπαρτιατών Λυκούργος εκπαίδευσε με διαφορετικό τρόπο δύο σκυλάκια που είχαν τους ίδιους γονείς, τα αποτελέσματα της εκπαίδευσης ήταν διαφορετικά. Κάλεσε λοιπόν τους Σπαρτιάτες για να τους το αποδείξει. Από τη μια μεριά, ο σκύλος που είχε ανατραφεί με μαλθακό τρόπο είχε γίνει λίχνος (λιχούδης) και έτρεξε στη λοπάδα (έτοιμο φαγητό). Από την άλλη, ο σκύλος που είχε εκπαιδευτεί στο κυνήγι ήξεν επί τον λαγωόν (ώρμησε στον λαγό), έγινε, δηλαδή, κυριολεκτικώς λαγωνικό! 
Ο Πλούταρχος καταφρονώντας εκείνους τους γονείς που αδιαφορούν για την παιδεία των τέκνων τους παραθέτει το εξής ανέκδοτο: όταν ρώτησε ένας πατέρας τον φιλόσοφο Αρίστιππο πόσος είναι ο μισθός του για την εκπαίδευση του γιου του, εκείνος του απάντησε χίλιες δραχμές. Τότε ο γονιός δυσαρεστημένος του είπε: «υπερβολικά πολύ το αίτημα. Με χίλιες δραχμές μπορώ να αγοράσω ανδράποδον (δούλο)». Και τότε πήρε την εξής απάντηση: «Τότε λοιπόν θα έχεις δύο ανδράποδα, τον υιό σου και αυτόν τον οποίο θα αγοράσεις»!
Ενώ το γήρας αφαιρεί την ακμή του σώματος, ο νους με τα χρόνια ξανανιώνει και γίνεται σοφός. Καθώς ο πόλεμος, χειμάρρου δίκην, παρασύρει τα πάντα μόνο την παιδεία δεν μπορεί να παρασύρει… Γι αυτό, και όταν ο Δημήτριος ο Πολιορκητής κυρίευσε το 307π.Χ. τα Μέγαρα και ρώτησε τον φιλόσοφο Στίλπωνα αν έχασε κάποιο  περιουσιακό στοιχείο εκείνος του απάντησε «όχι, πόλεμος γαρ ου λαφυραγωγεί αρετήν»!


3 σχόλια:

  1. Μπερδευουμε για αλλη μια φορα τις εννοιες παιδεια και αριστεια - τουλαχιστον οσον αφορα τον τιτλιο- προφανως απο μια ταση εξ αδρανειας-προφανως- οσον αφορα τους ηλιθιους και ακρως βαρβαρικους διαχωρισμους περι δεξιου κιαριστερου( μην πω τι...).
    Ετσι, ως γνησιοι ασπαστες του δυτικου (βλακωδους κατ'εμε πολιτισμου) επιμενουμε σε αχηστες αξιες που ουδεμια σχεση εχουν με την λειτουργια μιας υγιους κοινωνιας ποσο δε μαλλον,με ο,τι θελουμε να αποκαλουμε και δημοκρατικη...Τουναντιον,πιστευουμε οτι η αριστεια εχει να κανει με τον αντικομμουνισμο απτον οποιο σφοδρα διακατεχονται καποιοι απο εμας (αν υποθεσουμε οτι δεν δινουμε περισσοτερο βαση στο ατομικο μας συμφερον και αρα στο συμφερον που απορεει απο την παραπανω διακριση).
    Ατυχως,οσοι απο εμας οι της αποκαλουμενης αριστερας στερουμενοι καθε ιχνους οιασδηποτε παιδειας,ασπαζομαστε με σθενος τις οικονομιστικες προσταγες των βαρβαρων παλι (βλεπε μαρξ κιαλλες τετοιες αρλουμπες),φερομενοι ως σκυλευτες οποιασδηποτε ισως οντως τιμιας προσπαθειας της κοινωνιας να ανακαμψη,δινουμε πολακις αφορμες για μια τετοια αντιμετωπιση...
    Συμπερασματικα ο ατομικος εγωϊσμος αριστερων τε και δεξιων,μας αφαιρει καθε δικαιωμα να συνειδητοποιησουμε τα περι παιδειας και μας σπρωχνει σε μια αεναη αλληλοτροφοδοτηση της ξενοφερτης βλακειας...
    Ισως λοιπον και αφου οι κοινωνιες εχουν την ταση να αναπτυσουν εσωτερικες αντιθεσες,μαλλον ως μεσον ανελιξης τους,θα μπορουσαμε ως απογονοι των αρχαιων,τουλαχιστον να το κανουμε σωστα...
    Που σημαινει: να παψουμε ναμαστε παπαγαλοι ή πιθηκοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. εύγε.τα είπατε πολύ όμορφα και δεν μπορώ να προσθέσω τίποτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστουμε την φιλολογο για τις διδακτικες αναδρομες στην Ελληνικη ιστορια!

    Εδω και τωρα ομως, εχουμε να κανουμε με νεορθολογιστες νεοελληνες και υποστηρικτες της θεωριας του "μαζανθρωπου" και της κοινωνιας των πολλων "κοινωνικων στρωματων" που επανω τους ξαπλωνει ο "ηγετης" με την νομεκλατουρα για να γονιμοποιησει τον βαρβαρο λογο της αυθεντιας του...και οποιος αντεξει!

    Ασφαλως τα τοσο διδακτικα λογια περι παιδειας και αριστειας δεν αποτελουν στοχους του σημερινου υπουργειου παιδειας γιατι ειναι λογια επικινδυνα και αυτοι που οδηγουν τον λαο στον Μεσαιωνα φοβουνται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.