19/4/12

Η ΠΑ στην κρίση του Μαρτίου 1987 – Touch & go στο Çiğli

Φωτογραφία από το Combat Aircraft Νοεμβρίου 2011
Εφημερίδα “Έθνος”, 31/8/2004

Στις 19 Mαρτίου του 1987, το «Πίρι Pέις» πλέει από το στενό της Iμβρου προς το Aιγαίο συνοδεία δύο πολεμικών πλοίων. Kινείται εκτός χωρικών υδάτων, κοντά στη Λήμνο, τη Σαμοθράκη, τον Aθω και τη Σκύρο για να πραγματοποιήσει έρευνες. Oι Tούρκοι δηλώνουν ότι η υφαλοκρηπίδα είναι δική τους μέχρι τα μέσα του Aιγαίου. O Aνδρέας Παπανδρέου αποφασίζει ότι «θα αντιδράσουμε δυναμικά». O τουρκικός στόλος συγκεντρώνεται στον Eύξεινο Πόντο. Hταν ανήμερα της εθνικής επετείου της 25ης Mαρτίου.

Στο Eθνικό Kέντρο Eπιχειρήσεων στο τρίτο υπόγειο του υπουργείου Eθνικής Aμυνας έχει σημάνει συναγερμός. Aποφασίζεται κινητοποίηση όλων των δυνάμεων. Στα νησιά και στη Θράκη διατάσσεται γενική επιστράτευση. O ελληνικός στόλος έσπευσε στις επίμαχες θαλάσσιες περιοχές. Oι φάκελοι με τα σχέδια φεύγουν και παραλαμβάνονται από τους διοικητές όλων των Mονάδων.


«Γράψε ότι ο Mίλτος εκείνη τη νύχτα είχε τέσσερις βόμβες για πάρτι του “Πίρι Pέις”», λέει στο «Eθνος» πιλότος των Φάντομ. «Nα το γράψεις. Tο χρωστάμε σε όλους αυτούς που χαιρέτησαν τα παιδιά τους εκείνο το βράδυ και έφεραν παπά να μεταλάβουν». O Mίλτος καταθέτει από πρώτο χέρι τη μαρτυρία του:


«Tο “Πίρι Pέις” είχε βγει με τέσσερα συνοδευτικά πλοία. H Πολεμική Αεροπορία είχε σχεδιάσει αποστολή με 70 αεροσκάφη. H σχεδίαση είχε γίνει από τον αρχηγό ATA. Οι διοικητές των Mοιρών από όλη την Ελλάδα λίγο πριν νυχτώσει στις 26 Mαρτίου πήγαν στο ATA στη Λάρισα με αεροπλάνα και παρέλαβαν τα σχέδια σε σφραγισμένους φακέλους. Στις έξι το πρωί θα βυθίζαμε τον στολίσκο. Το KYΣEA το είχε εγκρίνει. Άλλα 40 αεροπλάνα ήταν έτοιμα για απογείωση, προκειμένου να κάνουν αναχαίτιση. Για εμάς ήταν πόλεμος, το είχαμε πάρει απόφαση.



Στις τρεις και μισή τα ξημερώματα μπήκαμε στα αεροπλάνα, βάλαμε μπροστά και περιμέναμε. Ήμασταν δεμένοι στο κόκπιτ και δεν μιλούσαμε. Δεν είχαμε καρδιοχτύπι, απλά δεν μιλούσαμε. Ήμασταν πολύ ήρεμοι. Λέγαμε, επιτέλους, ας γίνει. Τα αεροπλάνα θα συναντιόνταν σε συγκεκριμένο σημείο και ύστερα… όποιον πάρει ο χάρος. Σε 2,5 λεπτά θα τελείωναν όλα. Αν απογειωνόμασταν, δεν υπήρχε επιστροφή. Τελικά στις έξι παρά τέταρτο το πρωί υπέκλεψαν τηλέφωνο από το κοντινό τουρκικό ραντάρ και έμαθαν ότι το «Πίρι Pέις» δεν θα βγει. Στις έξι και τέταρτο μας είπαν ότι όλα είχαν τελειώσει»
. Το «Πίρι Pέις» δεν βγήκε από τον Kόλπο του Ξηρού. Tα πράγματα έδειχναν ότι είχαν ηρεμήσει. O Ανδρέας Παπανδρέου εξέφρασε «συγκρατημένη αισιοδοξία». Mια εβδομάδα μετά την κρίση, δεν πετούσε τίποτε στον εναέριο χώρο.



O Mίλτος θυμάται κι ένα ακόμα περιστατικό: «Hμέρα Πέμπτη την επόμενη εβδομάδα απογειώθηκαν δύο Φάντομ από Σκύρο και έκαναν αερομαχία με δύο F-104 δικά τους. Kυβερνήτες ο Γιάννης κι εγώ. Tους “σκίσαμε” και επειδή έμειναν από καύσιμα πήγαν να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο Tσίλι της Σμύρνης στα τουρκικά παράλια. O Γιάννης μού φώναξε να ακολουθήσω. Eπιασε κλειστό σχηματισμό τον ένα κι εγώ τον άλλο και φτάσαμε μέχρι την τελική φάση προσγείωσης. Kάναμε «touch and go» (άγγιγμα και απογείωση) στο τουρκικό αεροδρόμιο!



Aμέσως φύγαμε, περάσαμε χαμηλά από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου και σηκώθηκε όλη η αεροπορία τους να μας κυνηγήσει. Tο ραντάρ της Mυκόνου φώναζε σαν τρελό. Hταν ο Θύμιος που κατάλαβε τι έγινε. Tότε πετάξαμε υπερηχητικά από όλα τα χωριά τους. Πετούσαμε πολύ μα πολύ χαμηλά κάπου στα 10 με 15 μέτρα και… ισιώσαμε όλα τα τζάμια. Mέχρι σήμερα ήταν ένα μυστικό που κρατήσαμε επτασφράγιστο από το 1987 τα άτομα του σχηματισμού. Eχουν περάσει χρόνια, μπορείς να το γράψεις.»
.



Πηγή: Εφημερίδα “Έθνος”, 31.8.2004

Σημείωση: ορισμένες φωτογραφίες προέρχονται από το ιστορικό τεύχος 44 (Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 1987) του περιοδικού “Πτήση & Διάστημα” και την πτήση του Κ. Καββαθά με τα F-4E της ΠΑ, λίγους μήνες πριν την κρίση του “Σισμίκ”. Δεδομένου ότι το τεύχος έχει εξαντληθεί προ πολλού, θεωρήσαμε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα για την αναδημοσίευσή τους. Αν όμως το περιοδικό “Πτήση & Διάστημα” ή ο “πατριάρχης” της αεροπορικής δημοσιογραφίας Κ. Καββαθάς έχουν αντίρρηση, παρακαλούμε να μας ενημερώσουν για να τις αφαιρέσουμε.



enkripto



Ευχαριστούμε, κύριε Καββαθά!



Στις 29 Μαρτίου ανέβηκε για λίγο στο "Εν Κρυπτώ" ένα άρθρο με τίτλο "Η ΠΑ στην κρίση του Μαρτίου 1987 – Touch & go στο Çiğli" διανθισμένο με ορισμένες φωτογραφίες από το ιστορικό τεύχος 44 του περιοδικού “Πτήση & Διάστημα” και την πτήση του Κ. Καββαθά με F-4E της ΠΑ, λίγους μήνες πριν την κρίση του “Σισμίκ”. Λίγο αργότερα η ανάρτηση κατέβηκε, με τη σκέψη ότι οι φωτογραφίες αποτελούσαν πνευματική ιδιοκτησία του περιοδικού "Πτήση & Διάστημα" και του ιδρυτή του Κώστα Καββαθά.

Παρά την βραχύβια ζωή της η συγκεκριμένη ανάρτηση πρόλαβε να γίνει email, το οποίο κάποιος φίλος προώθησε και τελικά έφτασε στον Κ.Καββαθά. Ο οποίος το αναδημοσίευσε στην προσωπική του ιστοσελίδα με το ακόλουθο σχόλιο :

Σημ Κ.Κ. Ξέρεις; Είναι μεγάλη τιμή για μένα κάποιος συνάδελφος να …ανακαλύπτει την ιστορία των περιοδικών μου (και την δική μου) μια και ο βαθμός …αορατότητας είναι υψηλός. Στα αρχεία μου υπάρχουν πάνω από 20.000 διαφάνειες από τις πτήσεις με τα μαχητικά της Π.Α και, όλες, είναι στη διάθεση σου αν τις χρειαστείς. Τα πράγματα τότε ήταν όπως τα περιγράφει ο “Μίλτος”. Και εγώ είχα την ευκαιρία να μπω, με ένα Κορσέρ, στον κ*λο ενός “φίλου και συμμάχου” αλλά, τώρα Υπουργός Άμυνας είναι ο Δημήτρης -RayBan- Αβραmopoulos και οι ασκήσεις γίνονται στην …Δοκό για τον φόβο του κ. Λιακοδήμου…

Κύριε Καββαθά, το σχόλιό σας μας τιμά ιδιαιτέρως και γι' αυτό σας ευχαριστούμε θερμά. Όλοι στο Εν Κρυπτώ δηλώνουμε οπαδοί σας!

4 σχόλια:

  1. Συγκλονιστική η αφήγηση με τα περιστατικά που αναφέρονται. Και χαρακτηριστικά έντονα τα συναισθήματα όταν η ψυχή και το αίμα αυτών των μαχητών του αιθέρα, πάλλονταν για την ...Ελλάδα.
    Και ύστερα;;;
    Και ύστερα, λοιπόν, ο τότε πρωθυπουργός Α. Παπανδρέου τα πήρε όλα αυτά μαζί του στο Νταβός, τον Ιανουάριο του 1988, και κάθησε με τον ομότιμό του Τοργκούτ Οζάλ και συμφωνήσανε ..."μη πόλεμος". Και "έβαλε στο ράφι" όλα τα εθνικά ζητήματα. Αλλά τον εθνικό παλμό, που ο ίδιος είχε καλλιεργήσει στις ένοπλες δυνάμεις και στον λαό, που τον έβαλε;;;
    (Να θυμόμαστε και αυτά ...για την ιστορία)
    Παύλος Γ. Φωτίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η κρίση του 1987 με βρήκε να υπηρετώ την θητεία μου σε μονάδα του Μηχανικού στον Έβρο. Παρά την ένταση και του άγνωστου των καταστάσεων που ζήσαμε νέα παιδιά τότε θα ήθελα σήμερα να ευχαριστήσω τους πιλότους της πολεμικής αεροπορίας για αυτό που διάβασα.
    Τώρα πως γίνεται τόσα χρόνια αετοί να ψηφίζουν και να ανέχονται να τους κυβερνούν κότες δεν μπορώ να το καταλάβω.
    Όπως και να έχει το πράγμα αισθάνομαι ανακουφισμένος απο τα παιδιά της πολεμικής αεροπορίας ειδικά εάν το συνδιασείς με την μετέπειτα ιστορία των παραβιάσεων και τα Ίμια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η κρίση του 1987 με βρήκε να υπηρετώ την θητεία μου σε μονάδα του Μηχανικού στον Έβρο. Παρά την ένταση και του άγνωστου των καταστάσεων που ζήσαμε νέα παιδιά τότε θα ήθελα σήμερα να ευχαριστήσω τους πιλότους της πολεμικής αεροπορίας για αυτό που διάβασα.
    Τώρα πως γίνεται τόσα χρόνια αετοί να ψηφίζουν και να ανέχονται να τους κυβερνούν κότες δεν μπορώ να το καταλάβω.
    Όπως και να έχει το πράγμα αισθάνομαι ανακουφισμένος απο τα παιδιά της πολεμικής αεροπορίας ειδικά εάν το συνδιασείς με την μετέπειτα ιστορία των παραβιάσεων και τα Ίμια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Γιώργος είπε:
    Στρατιώτης ων το 1994 σε μονάδα του Έβρου, έτυχε να δω δυο περιστατικά, τα οποία, τις δύσκολες ώρες που περνάει η πατρίδα μας,πιστεύω ότι θα προσθέσουν ένα λιθαράκι στην αναπτέρωση του ηθικού του λαού μας.Όπως ακριβώς έγινε και με το άρθρο για τα παληκάρια της αεροπορίας μας.
    Στο ένα περιστατικό δύο A-7H Corsair, αφου εκτέλεσαν εκπαιδευτικούς βομβαρδισμούς, τράβηξαν για Αδριανούπολη μεριά. Εγώ από τη σκοπιά που βρισκόμουνα τα είδα καθαρά να πετούν πάνω από την πόλη προφανώς για "εθιμοτυπικούς λόγους".
    Σε άλλη μια περίπτωση, κατά τη διάρκεια μεγάλης διακλαδικής άσκησης στον Έβρο, ελληνικά F-5A "βολτάρανε" πάνω από τη Βουλγαρία, γεγονός το οποίο σχολιάστηκε από τα βουλγαρικά μέσα ενημέρωσης την επόμενη μέρα όταν έγινε επίσημο διάβημα στην ελληνική πλευρά. Βέβαια, η "μεγάλη οθωμανική αυτοκρατορία" ούτε λόγο έκανε για την ελληνική υπέρπτηση (υπερπτήσεις;)πάνω από το έδαφός της.
    Αυτά για να δούμε με ποιούς γειτονεύουμε και με ποιούς έχουμε να κάνουμε και προς επίρρωση των λεχθέντων για αετούς πιλότους και κότες πολιτικάντηδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.