16/4/18

Κομισιόν για Τουρκία: Αθώα στο Κυπριακό, ένοχη για ΑΟΖ

«Μαστίγιο και καρότο» αντανακλούν η έκθεση και το έγγραφο στρατηγικής της Κομισιόν για την Τουρκία, η οποία αθωώνεται για τη μέχρι τώρα στάση της στο Κυπριακό –περιλαμβανομένου και του Κραν Μοντάνα, όπου τηρούνται προκλητικά ίσες αποστάσεις– αλλά καταδικάζεται για τη συμπεριφορά της στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Ο «Φ» εξασφάλισε τα δύο προσχέδια της Κομισιόν (στην τελική τους πλέον μορφή), τα οποία εμμένουν στη λογική αποενοχοποίησης της Τουρκίας στο Κυπριακό, υποστηρίζοντας ότι «εξέφρασε στήριξη» στις συνομιλίες και στις προσπάθειες του Γ.Γ. του ΟΗΕ και του ειδικού του συμβούλου, θεωρώντας εν πολλοίς ότι μέχρι στιγμής πράττει το καθήκον της.
Οι μόνες υποδείξεις για τη στάση της Τουρκίας στο Κυπριακό αφορούν στο μέλλον, οπότε και η Άγκυρα καλείται να συμβάλει κατά συγκεκριμένο τρόπο στην επίλυση του προβλήματος, χωρίς ωστόσο να υπάρχει η παραμικρή επίκριση ή έστω υπόνοια για τη μέχρι τώρα συμπεριφορά της, καθώς σημειώνεται από την Κομισιόν η υποτιθέμενη «έκφραση στήριξης» στη διαδικασία... Η εμφανής προσπάθεια έκδοσης λευκού φύλλου πορείας για τη μέχρι τώρα στάση της Άγκυρας στο Κυπριακό επιχειρείται να εξισορροπηθεί με την υιοθέτηση εκ μέρους της Κομισιόν των πρόσφατων συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής, τα οποία καταδικάζουν την Άγκυρα για τις «παράνομες της ενέργειες» στην ανατολική Μεσόγειο. Για πρώτη φορά μάλιστα η Κομισιόν καθιστά σαφές ότι οι ενέργειες της Τουρκίας «επιδρούν αρνητικά στις σχέσεις της με την Ε.Ε.», υποδεικνύοντας ότι η επίλυση αυτών των «διμερών προβλημάτων» αποτελεί ζήτημα προτεραιότητας. Η Κομισιόν σημειώνει δε ότι η Άγκυρα «προέβη σε επανειλημμένους ελιγμούς με σκάφη του πολεμικού ναυτικού μπλοκάροντας την επιχείρηση γεώτρησης ενός σκάφους που συμβλήθηκε με την ιταλική εταιρεία ENI, κατόπιν ανάθεσης από την Κύπρο, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα τη διακοπή (abortion) της σχεδιαζόμενης διαδικασίας γεώτρησης».
 Παραθέτουμε τις δύο βασικές αναφορές των εγγράφων της Κομισιόν (θα δημοσιοποιηθούν την προσεχή Τρίτη) για το Κυπριακό αλλά και για την ΑΟΖ:
>> Κυπριακό: «Η Τουρκία εξέφρασε στήριξη στις συνομιλίες για μια συνολική διευθέτηση μεταξύ των ηγετών των δύο κοινοτήτων και στις προσπάθειες του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ και του ειδικού του συμβούλου. Στη διάρκεια της περιόδου που καλύπτει η έκθεση, μία Διάσκεψη για την Κύπρο συγκλήθηκε στη Γενεύη τον Ιανουάριο 2017 και στο Κραν Μοντάνα τον Ιούλιο του 2017 και έκλεισε χωρίς συμφωνία» αναφέρει χαρακτηριστικά η Κομισιόν. Όπως γίνεται κατανοητό, η «στήριξη» που σύμφωνα με τη Κομισιόν «εξέφρασε» η Τουρκία στις προσπάθειες λύσης του Κυπριακού, εκλαμβάνεται από την ομάδα Γιούνκερ ως έμπρακτη συμβολή της στη διαδικασία. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο η Κομισιόν επιλέγει να καταγράψει στην έκθεση την υποτιθέμενη «έκφραση στήριξης» της Τουρκίας, χωρίς ίχνος επίκρισης. Σε άλλο σημείο του κειμένου, η Κομισιόν υποστηρίζει ότι «είναι σημαντικό να διατηρηθεί η πρόοδος που έχει επιτευχθεί μέχρι τώρα και να συνεχιστούν οι προετοιμασίες για μια συνολική διευθέτηση», φωτογραφίζοντας προφανώς τη συνέχιση της εναρμόνισης/εξοικείωσης των Τουρκοκυπρίων με το κεκτημένο, ακόμη και χωρίς διαπραγματεύσεις. Η έκθεση προόδου και το έγγραφο στρατηγικής αρκούνται να καλέσουν την Τουρκία στο μέλλον «να συμβάλει ενεργώς στις διαπραγματεύσεις που στοχεύουν σε μια δίκαιη, συνολική και βιώσιμη διευθέτηση του Κυπριακού προβλήματος, στο πλαίσιο του ΟΗΕ, σύμφωνα με τα σχετικά ψηφίσματα του Σ.Α. του ΟΗΕ και σύμφωνα με τις αρχές επί των οποίων εδράζεται η Ε.Ε.», υπενθυμίζοντας την αναφορά του διαπραγματευτικού πλαισίου, σύμφωνα με την οποία «η δέσμευση και η συμβολή της Τουρκίας κατά συγκεκριμένο τρόπο σε αυτή τη συνολική διευθέτηση παραμένει κρίσιμη».
>> ΑΟΖ: Αντίθετα, στο ζήτημα της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, η Κομισιόν υιοθετεί στο τελικό της προσχέδιο τα καταδικαστικά συμπεράσματα της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής των 28 κρατών-μελών. Επισημαίνει ότι «τον Μάρτιο 2018 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καταδίκασε έντονα τις συνεχιζόμενες παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο και στο Αιγαίο, και επανέλαβε την υποχρέωση της Τουρκίας να σέβεται το Διεθνές Δίκαιο και τις καλές γειτονικές σχέσεις και να ομαλοποιήσει τις σχέσεις της με όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε.». Σε άλλο σημείο του κειμένου, η Κομισιόν υπενθυμίζει ότι «η Ε.Ε. έχει επανειλημμένα τονίσει τα κυριαρχικά δικαιώματα των κρατών-μελών, τα οποία περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη συνομολόγηση διμερών συμφωνιών, την εξερεύνηση και εκμετάλλευση των φυσικών τους πόρων σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο και το Διεθνές Δίκαιο, περιλαμβανομένης της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας». Προσθέτει δε ότι «η Ε.Ε. έχει επίσης τονίσει την ανάγκη σεβασμού της κυριαρχίας των κρατών-μελών στα χωρικά τους ύδατα και στον εναέριό τους χώρο». Η Κομισιόν ενίσχυσε μάλιστα το κείμενο με μια καινούργια αναφορά, υπογραμμίζοντας ότι «οι ενέργειες και οι δηλώσεις της Τουρκίας εναντίον αρκετών κρατών-μελών έχουν προκαλέσει εντάσεις, οι οποίες επιδρούν αρνητικά στις σχέσεις της με την Ε.Ε.», προσθέτοντας ότι «η επίλυση αυτών των διμερών ζητημάτων είναι ζήτημα προτεραιότητας». Όπως αναφέραμε πιο πάνω, η Κομισιόν σημειώνει την παρεμπόδιση του ερευνητικού πλοίου της ΕΝΙ από σκάφη του τουρκικού ναυτικού.
Πέραν των δύο αυτών βασικών αναφορών, τα κείμενα της έκθεσης προόδου και του εγγράφου στρατηγικής καταγράφουν όλες τις κυπρογενείς υποχρεώσεις της Τουρκίας, αλλά καθιστούν σαφές ότι η Κομισιόν εμμένει και δεν προτίθεται να αποσύρει τις προτάσεις της για αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης της Τουρκίας, κόντρα στις θέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας (βλέπε άλλες στήλες).
Στο γενικότερο κομμάτι των ευρωτουρκικών σχέσεων, τα κοινοτικά κείμενα είναι ιδιαιτέρως επικριτικά και θεωρούνται τα χειρότερα που έχει ποτέ εκδώσει η Κομισιόν για την υποψήφια χώρα (βλέπε επίσης άλλη στήλη). Παρά τις επικρίσεις και τον καταδικαστικό τόνο των κοινοτικών κειμένων για την εσωτερική κατάσταση στην Τουρκία, η Κομισιόν δεν εγείρει ζήτημα κυρώσεων κατά της Άγκυρας. Απλώς τη συμβουλεύει να επανέλθει στον δρόμο του κράτους δικαίου, υποδεικνύοντας ότι η παρούσα κατάσταση δεν επιτρέπει το άνοιγμα νέων διαπραγματευτικών κεφαλαίων, θέση πάντως που έχει διατυπωθεί εδώ και 15 μήνες από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε.
Σημειώνεται ότι τα τελικά προσχέδια ενδέχεται να υποστούν επιδερμικές αλλαγές/προσθήκες κατά την έγκρισή τους από τους διευθυντές των γραφείων Επιτρόπων αύριο Δευτέρα και από το Κολέγιο Επιτρόπων μεθαύριο Τρίτη.
Στο χαρτί παραμένουν οι κυπρογενείς υποχρεώσεις
Πέραν των προνοιών για το Κυπριακό και την ΑΟΖ, στις οποίες αναφερόμαστε στον κεντρικό κορμό του ρεπορτάζ, η Κομισιόν καταγράφει μία προς μία τις ανεκπλήρωτες κυπρογενείς υποχρεώσεις της Τουρκίας. Επαναλαμβάνει δε την απόφαση του Συμβουλίου, το 2006, σύμφωνα με την οποία τα κράτη-μέλη αποφάσισαν να παγώσουν οκτώ διαπραγματευτικά κεφάλαια και να απαγορεύσουν το κλείσιμο όλων των εναπομεινάντων 34 κεφαλαίων, έως ότου η Άγκυρα συμμορφωθεί με την υποχρέωση εφαρμογής του Πρωτοκόλλου. Πέραν των γνωστών, υφιστάμενων κυρώσεων, η Κομισιόν δεν θέτει πάντως ζήτημα νέων επιπτώσεων για την Τουρκία, παρά τη συνεχιζόμενη άρνηση της χώρας να συμμορφωθεί με τις κοινοτικές υποδείξεις. Η έκθεση προόδου και το έγγραφο στρατηγικής αναφέρουν μεταξύ άλλων:
>> Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις από το Συμβούλιο και την Κομισιόν, η Τουρκία δεν έχει ακόμη συμμορφωθεί με τις δεσμεύσεις της όπως καθορίζονται από τη δήλωση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και των κρατών-μελών της, στις 21 Σεπτεμβρίου 2005 και στα Συμπεράσματα του Συμβουλίου, περιλαμβανομένων εκείνων του Δεκεμβρίου 2006 και του Δεκεμβρίου 2015.
>> Η Τουρκία δεν έχει ακόμη εκπληρώσει την υποχρέωσή της για πλήρη και χωρίς διακρίσεις εφαρμογή του Συμπληρωματικού Πρωτοκόλλου και δεν έχει άρει όλα τα εμπόδια για την ελεύθερη διακίνηση αγαθών, περιλαμβανομένων και των απαγορεύσεων στην απευθείας διακίνησή τους μέσω της Κυπριακής Δημοκρατίας.
>> Δεν υπήρξε καμιά πρόοδος στην ομαλοποίηση των σχέσεων με την Κυπριακή Δημοκρατία.
>> Η Τουρκία συνέχισε να ασκεί βέτο στις αιτήσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας να συμμετάσχει σε διεθνείς οργανισμούς, περιλαμβανομένου του ΟΟΣΑ.
>> Η διαδικασία παραχώρησης προς τη Διερευνητική Επιτροπή Αγνοουμένων πλήρους πρόσβασης στα σχετικά αρχεία και στις στρατιωτικές περιοχές είχε θετικές εξελίξεις, αλλά απαιτείται να επιταχυνθεί επιπλέον.
Στο κεφάλαιο της ειρηνικής επίλυσης διαφορών, η Κομισιόν σημειώνει ότι «η Ελλάδα και η Κύπρος υπέβαλαν επίσημα παράπονα για επαναλαμβανόμενες και αυξημένες παραβιάσεις των χωρικών τους υδάτων και του εναερίου τους χώρου από την Τουρκία, περιλαμβανομένων πτήσεων πάνω από ελληνικά νησιά».
Σε άλλο σημείο της έκθεσης προόδου, η Κομισιόν επισημαίνει ότι «η Τουρκία εξακολουθεί να επιβάλλει καθεστώς δυσμενούς μεταχείρισης για τις θεωρήσεις διαβατηρίων σε 11 κράτη-μέλη, περιλαμβανομένης της Κυπριακής Δημοκρατίας, για την οποία το σύστημα e-visa αναφέρεται σε ‘Ελληνοκυπριακή Διοίκηση της Νότιας Κύπρου’».
Σε σχέση με το ΕΔΑΔ, η Κομισιόν αναφέρεται στην άρνηση της Άγκυρας να ευθυγραμμιστεί με τις αποφάσεις του δικαστηρίου. Σε ό,τι αφορά στην 4η Διακρατική Προσφυγή της Κυπριακής Δημοκρατίας, τα κείμενα αναφέρουν ότι η εφαρμογή της απόφασης εξακολουθεί να εκκρεμεί, όπως και το ζήτημα της δίκαιης ικανοποίησης. Η Κομισιόν φροντίζει όμως να αναφερθεί και στη λεγόμενη επιτροπή αποζημιώσεων του ψευδοκράτους, παραπέμποντας στις αιτήσεις που υποβλήθηκαν και τις αποζημιώσεις που δόθηκαν.
Μαύρα χάλια για ανθρώπινα δικαιώματα
Δριμύτατες επικρίσεις, οι οποίες αντανακλούν τη χειρότερη έκθεση προόδου της Τουρκίας, από τη μέρα έναρξης των ενταξιακών της διαπραγματεύσεων, επιστρατεύει η Κομισιόν, για το κράτος δικαίου και τα ανθρώπινα δικαιώματα στη χώρα, αποφεύγοντας πάντως να εγείρει θέμα κυρώσεων κατά του καθεστώτος της Άγκυρας.
«Υπήρξε σοβαρή οπισθοδρόμηση στους τομείς-κλειδιά της δικαιοσύνης, της αναθεώρησης της δημόσιας διοίκησης, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ελευθερίας της έκφρασης και περαιτέρω οπισθοδρόμηση σε έναν αυξανόμενο αριθμό άλλων τομέων», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο τελικό προσχέδιο του σχεδίου στρατηγικής. Για πρώτη φορά μάλιστα η Κομισιόν παίρνει σαφή θέση και στο ζήτημα του δημοψηφίσματος στην Τουρκία, αναπαράγοντας την τοποθέτηση του Συμβουλίου της Ευρώπης, σύμφωνα με την οποία το προεδρικό σύστημα «στερείται επαρκών ελέγχων και ισορροπιών, και θέτει σε κίνδυνο τον διαχωρισμό των εξουσιών μεταξύ της εκτελεστικής και της δικαστικής εξουσίας». Η Κομισιόν καλεί την Τουρκία να άρει το καθεστώς έκτακτης ανάγκης και υπογραμμίζει ότι «ο πλήρης σεβασμός του κράτους δικαίου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών είναι απαραίτητη υποχρέωση, την οποία η Τουρκία πρέπει να τηρεί πλήρως ως υποψήφια χώρα. Η συνεχιζόμενη αρνητική τάση σε αυτούς τους τομείς δεν δικαιολογεί το άνοιγμα νέων διαπραγματευτικών κεφαλαίων στην ενταξιακή διαδικασία» επισημαίνεται.
Μοναδικά θετικά στοιχεία της έκθεσης και του εγγράφου στρατηγικής για την Τουρκία αποτελούν η στάση της στο Προσφυγικό, με τη φιλοξενία 3,5 εκατομμυρίων προσφύγων, ο στρατηγικός της ρόλος που της αναγνωρίζει η Ε.Ε., καθώς και η καταγραφή δήθεν «έκφρασης στήριξης» στο Κυπριακό.
Τα κοινοτικά κείμενα περιγράφουν με τα μελανότερα των χρωμάτων την κατάσταση που επικρατεί στις τουρκικές φυλακές, όπου βρίσκονται 233 χιλιάδες 481 πρόσωπα. Αναφέρουν ότι «αποτελούν πηγή βαθιάς ανησυχίας» ο υπερπληθυσμός και η επιδείνωση των συνθηκών κράτησής τους. Καταγράφονται επίσης «ισχυρισμοί» περί παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και για βασανιστήρια, όπως και αναφορές περί ασθενών κρατουμένων, στους οποίους οι Αρχές δεν παρέχουν τη δυνατότητα περίθαλψης.
Τα κοινοτικά κείμενα αναφέρονται και σε «συνεχιζόμενη πολιτική πίεση σε δικαστές και εισαγγελείς, και στην επιλεκτική απόλυση μεγάλου αριθμού δικαστών και εισαγγελέων», κάνοντας λόγο για «ουσιώδεις αρνητικές συνέπειες στην ποιότητα και αποτελεσματικότητα» της τουρκικής Δικαιοσύνης.
Επισημαίνουν επίσης ότι οι εξουσίες του Προέδρου Ερντογάν «ενισχύθηκαν περαιτέρω, ενώ υπογραμμίζουν ότι η νομοθεσία και η πρακτική που ακολουθεί το τουρκικό κράτος «δεν συμβαδίζουν με τη νομολογία του ΕΔΑΔ». Τονίζουν ακόμη ότι προκαλούν «σοβαρή ανησυχία» ποινικές υποθέσεις εναντίον δημοσιογράφων, υποστηρικτών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συγγραφέων και χρηστών μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ως επίσης και η ανάκληση δημοσιογραφικών διαπιστεύσεων, καθώς και το κλείσιμο μεγάλου αριθμού ΜΜΕ και του διορισμού διαχειριστών για τη λειτουργία τους.
Η Κομισιόν επαναλαμβάνει και εφέτος τις υποδείξεις της προς την Άγκυρα αναφορικά με την πυρηνική ενέργεια, την ασφάλεια και την προστασία, σημειώνοντας ότι «έχει σημειωθεί κάποια περιορισμένη πρόοδος». Υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, ότι «οι δοκιμασίες αντοχής (stress tests) επί του σχεδιασμού του πυρηνικού σταθμού στο Άκκιουγιου πρέπει να ολοκληρωθούν», ενώ τονίζει ότι η τουρκική νομοθεσία είναι μόνο εν μέρει συμβατή με την Euratom. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η συμμόρφωση της Τουρκίας με το κοινοτικό κεκτημένο προϋποθέτει ότι η τουρκική νομοθεσία θα αντιμετωπίσει τα ζητήματα ασφάλειας με στόχο την πρόληψη πυρηνικών ατυχημάτων, κάτι που θα πρέπει να εφαρμοστεί σε νέες πυρηνικές εγκαταστάσεις από τη φάση του σχεδιασμού. 
  Παύλος Ξανθούλης   
Φιλελεύθερος

2 σχόλια:

  1. 80 εκατομυρια αγοραστες ειναι πολλοι για να αγνοηθουν απο την πουλημενη ΕΕ. Εδω για 340 εκ αγορες που εκανε η Τπυρκια απο τη Γερμανια, οι Γερμανοι εκαναν κωλοτουμπες και εδωσαν Leopards και οτι αλλο ηθελαν οι Τουρκοι για το Αφριν.
    Τι ΟΗΕ και κουραφεξαλα. Σε λιγο θα προσπαθησουν να μας πεισουν πως οι Τουρκοι δεν κατελαβαν την Κυπρο αλλα την απελευθερωσαν και θα απαιτουν να συμφωνησουμε με την αποψη αυτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Dear Pano, private Citizens and deep pockets will save Greece. Can we mobilize both?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.