Μια εκπληκτική μελέτη του δάσκαλου Κώστα Β. Καραστάθη για ένα θέμα εξαιρετικής σημασίας για την πατρίδα μας
Οι Κρήτες, μετά την αποτυχία της εκστρατείας τους να καταλάβουν τη Σικελία καί να εκδικηθούν το θάνατο του βασιλιά τους Μίνωα Β΄, δημιουργού του περίφημου μινωικού πολιτισμού (περί τό 1274), επιβιβάστηκαν στα πλοία τους -συν γυναιξί και τέκνοις- να επιστρέψουν στην Κρήτη.
Πλέοντας παράλληλα προς τις ανατολικές ακτές της Κάτω Ἰταλίας, μεγάλη θαλασσοταραχή θρυμμάτισε τα πλοία τους στις βραχώδεις ακτές της Απουλίας. Αναγκαστικά οι Μινωίτες Κρήτες έγιναν μόνιμοι κάτοικοι σέ περιοχή της Απουλίας. Ονόμασαν τη νέα πατρίδα τους Ἰαπυγία από το όνομα του αρχηγού τους (Ιάπυξ, Ιάπυγος), και τους εαυτούς τους Ιάπυγες.
Μερίδα Ιαπύγων της επόμενης ή μεθεπόμενης γενεάς εστασίασε και υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει την Ιαπυγία. Οι στασιαστές οδοιπορώντας γύρω από την Αδριατική θάλασσα έφθασαν στη Λιβυρνία, όπου, με την άδεια τῶν Λιβυρνών, εγκαταστάθηκαν στις ακτές και στα νησιά της χώρας.
Σ’ ένα μεγάλο νησί έκτισαν την πόλη Άρβη (Arba τήν ἀποκαλεῖ ὁ Πλίνιος), ως καταγόμενοι προφανώς από τη μεγάλη παραθαλάσσια πόλη της Κρήτης Άρβη, πού ἀπό τόν 19ο αιώνα π.Χ. υπήρξε μεγάλο διαμετακομιστικό εμπορικό κέντρο για ολόκληρη τη Μεσόγειο.
Οι Άρβιοι αυτοί, Ιάπυγες ή Άρβοι ή και Άβροι -όπως τους αναφέρει ο Εκαταίος ο Μιλήσιος (6ος αιώνας π.Χ.)- στα χρόνια εκείνου του ιστορικού είχαν ήδη μετακινηθεί νοτιότερα στίς ἀνατολικές ἀκτές τῆς Ἀδριατικῆς, σε περιοχή στην οποία έδωσαν το όνομα Άρβων καί στούς ἑαυτούς τους το όνομα Αρβώνιοι ή Αρβωνίτες.
Και κατά τον 3ο αἰώνα π.Χ. ύστερα από τραγικά γεγονότα, εγκαταστάθηκαν στην περιοχή, στην οποία έδωσαν το όνομα Άρβανον καί στούς εαυτούς τους το όνομα Αρβανίτες.
Στόν Ἄρβωνα καί στό Ἄρβανο είχαν γείτονες τούς Ἰλλυριούς Ταυλάντιους ἤ Χελιδόνιους, με τους οποίους συνεργάζονταν σέ νόμιμες ή παράνομες βιοποριστικές ενασχολήσεις (πειρατεῖες κλπ.), δηλαδή τούς σημερινούς Τόσκηδες.
Οι Κρήτες, μετά την αποτυχία της εκστρατείας τους να καταλάβουν τη Σικελία καί να εκδικηθούν το θάνατο του βασιλιά τους Μίνωα Β΄, δημιουργού του περίφημου μινωικού πολιτισμού (περί τό 1274), επιβιβάστηκαν στα πλοία τους -συν γυναιξί και τέκνοις- να επιστρέψουν στην Κρήτη.
Πλέοντας παράλληλα προς τις ανατολικές ακτές της Κάτω Ἰταλίας, μεγάλη θαλασσοταραχή θρυμμάτισε τα πλοία τους στις βραχώδεις ακτές της Απουλίας. Αναγκαστικά οι Μινωίτες Κρήτες έγιναν μόνιμοι κάτοικοι σέ περιοχή της Απουλίας. Ονόμασαν τη νέα πατρίδα τους Ἰαπυγία από το όνομα του αρχηγού τους (Ιάπυξ, Ιάπυγος), και τους εαυτούς τους Ιάπυγες.
Μερίδα Ιαπύγων της επόμενης ή μεθεπόμενης γενεάς εστασίασε και υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει την Ιαπυγία. Οι στασιαστές οδοιπορώντας γύρω από την Αδριατική θάλασσα έφθασαν στη Λιβυρνία, όπου, με την άδεια τῶν Λιβυρνών, εγκαταστάθηκαν στις ακτές και στα νησιά της χώρας.
Σ’ ένα μεγάλο νησί έκτισαν την πόλη Άρβη (Arba τήν ἀποκαλεῖ ὁ Πλίνιος), ως καταγόμενοι προφανώς από τη μεγάλη παραθαλάσσια πόλη της Κρήτης Άρβη, πού ἀπό τόν 19ο αιώνα π.Χ. υπήρξε μεγάλο διαμετακομιστικό εμπορικό κέντρο για ολόκληρη τη Μεσόγειο.
Οι Άρβιοι αυτοί, Ιάπυγες ή Άρβοι ή και Άβροι -όπως τους αναφέρει ο Εκαταίος ο Μιλήσιος (6ος αιώνας π.Χ.)- στα χρόνια εκείνου του ιστορικού είχαν ήδη μετακινηθεί νοτιότερα στίς ἀνατολικές ἀκτές τῆς Ἀδριατικῆς, σε περιοχή στην οποία έδωσαν το όνομα Άρβων καί στούς ἑαυτούς τους το όνομα Αρβώνιοι ή Αρβωνίτες.
Και κατά τον 3ο αἰώνα π.Χ. ύστερα από τραγικά γεγονότα, εγκαταστάθηκαν στην περιοχή, στην οποία έδωσαν το όνομα Άρβανον καί στούς εαυτούς τους το όνομα Αρβανίτες.
Στόν Ἄρβωνα καί στό Ἄρβανο είχαν γείτονες τούς Ἰλλυριούς Ταυλάντιους ἤ Χελιδόνιους, με τους οποίους συνεργάζονταν σέ νόμιμες ή παράνομες βιοποριστικές ενασχολήσεις (πειρατεῖες κλπ.), δηλαδή τούς σημερινούς Τόσκηδες.
Πλήθος ιστορικῶν, λαογραφικών και γλωσσικών στοιχείων, πού ἀφοροῦν τούς
Κρήτες Ἰάπυγες, εμπλουτίζουν την παρούσα προσαυξημένη β΄ έκδοση και
αποδεικνύουν ότι οι Αρβανίτες, που έφθασαν στην Ελλάδα κατά τους 14ο
και 15ο αιώνες, ήσαν αναμφισβήτητα απόγονοι Κρητών της εποχής του
Μίνωος Β΄.
Τίτλος:
2η προσαυξημένη έκδοση
Συγγραφέας:
Εκδότης: ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ
Φιλελλήνων 14,
10557 Αθήνα
Τ 2103316036
Φ 2103250421
Σελ.: 313
ISBN: 978-618-5219-29-1
Κωδ.: 86979ΙΣ14
Τιμή: 15 €
επειδή τυγχάνει κ είμαι αρβανιτοβλαχος όταν ακουω ένα αρβανίτικο τραγούδι σηκώνομαι κ χορεύω με τις ώρες όταν πάλι ακούω ένα κρητικό χασμουριεμαι.τι σχέση λοιπόν έχω εγώ με έναν κρητικο? Η μουσική κ ο χορος λένε τα πάντα κ για τις ρίζες μας κ για τους προγόνους μας
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοσο λαθος εχεις μεσα στην αγνοια σου!!Ψαξτο λιγο καλυτερα κ μετα γραψε,ειδικα για την μουσικη!!
ΔιαγραφήΠες μας εσύ ο σχετικός (τελείως άσχετος) τι κοινό έχει η αρβανιτικη η βλάχικη μουσική με τη κρητική? Ξεχωρίζεις το Ρα καμπάνα από το καλαματιανό η το πρώτο το περνάς για διαστημικό σταθμό άσχετε?
ΔιαγραφήὍποιος λέει ὅτι χασμουριέται ὅταν ἀκούῃ κρητικά τραγούδια,
Διαγραφήεἴτε δέν ἔχει ἀκούσει ἀληθινά κρητικά τραγούδια,
εἴτε ἁπλῶς λέει ψέμματα ὡς ἀνθέλληνας.
Τά κρητικά τραγούδια τά βαριέται κανείς, μόνο ὅταν εἶναι κίβδηλα, δηλαδή ἀπομιμήσεις ἀλλων λυράρηδων, μέ μέτριους ὅμως στίχους. Ἀλλιῶς....ἀκοῦστε π.χ. καί δεῖτε :
https://www.youtube.com/watch?v=UYZMrFWnMes&index=5&list=PL02BEA4EC63AEC525
https://www.youtube.com/watch?v=XL-7DEWniTY
https://www.youtube.com/watch?v=30CTnTew5l4
Χασμουριέται κανένας ἄνθρωπος μέ τέτοια τραγούδια; Ἄρρωστος θά εἶναι ἕως καί ἑτοιμοθάνατος!
Μη ψάχνεις να βρεις κοινό στη μουσική μετά από 4.000 χρόνια!
ΔιαγραφήΤο ζητούμενο είναι η καταγωγή, όχι τα ακούσματα.
Η καταγωγή (DNA) είναι κάτι που δεν αλλάζει, ενώ η μουσική μπορεί να μεταβληθεί και σε μία γενιά (σήμερα εσύ ακούς κλαρίνο κι αύριο το παιδί σου θα ακούει ηλεκτρονική μουσική).
#sokrates μάθε πρώτα μουσική άσχετε κ μετά χασμουριεσαι πεθαμενε
Διαγραφή#Σωκράτη εγώ χορεύω Ρα καμπάνα όλο το βράδυ. Έχω αρρωστήσει από το χτύπημα από το νταούλι. Το Ρα καμπάνα δεν είναι φρούτο. Για να μαθαίνεις τι σημαίνει χορός . Άκου την εκτέλεση του ανθελληνα (μεζουρομετρο) σαραγουδα αλεξανδρετα
ΔιαγραφήΓιατί δεν μαθαίνουμε κάποτε να μιλάμε χωρίς υποτίμηση για τους άλλους και ξερολισμούς. Αν ξέραμε πόσο άσχημοι δείχνουμε! Αντίθετα, αν προσπαθούσαμε να καταλάβουμε τι, κατά βάθος, θέλει να πει ο άλλος, μήπως θα πετυχαίναμε φωτεινότερα και καλλιεργημένα αποτελέσματα΄στις μεταξύ μας σχέσεις;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑφού τα άτομα έχουν κόμπλεξ παντού.
ΔιαγραφήΒράσε ρύζι καί άσε έναν πακιστανό να σφυρίζει.....Όση σχέση εχει αυτο που έγραψα εγω,,,αλλη τόση σχέση εχουν οι Κρητικοί που πήγαν στην Ιταλία 600 Χρονια ΠΧ ,με τους Αρβανίτες της νεότερης ιστορίας της ΕΛΛΑΔΟΣ .Για να μην μπερδεύεστε πολυ.....(Αρβανίτες -Αλβανοί που ηταν χριστιανοί) ....(..τουρκαλβανοί ,Αλβανοί μουσουλμάνοι )..............Τι ψάχνετε τωρα.....???
ΑπάντησηΔιαγραφήΤί σου είναι το ίντερνετ.Σού΄ρχεται κάτι... σαν... πορδή τσούπ...το πληκτρολογείς και το αμολάς.Δεν ανοίγουμε καλύτερα κανένα βιβλίο να ξεστραβωθούμε...γιατί το μάτι μας έχει γεμίσει τσίμπλα από το πολύ σουρβάιβορ.
ΔιαγραφήΌλη αυτή η προσπάθεια που κάνουν μερικοί δήθεν ειδικοί που ξεφυτρώνουν από το πουθενά και γράφουν βιβλία χωρίς να κάνουν το στοιχειώδες. Ας μάθουν την Αλβανική γλώσσα, μετά ας μάθουν την Αρβανιτικη και μετά ας γράψουν βιβλίο. Αν ακόμα υποστηρίζουν πως αυτά τα δύο δεν είναι πανομοιότυπα τότε είναι απλοί προπαγανδιστες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά το μεσαίωνα οι Αλβανοί ονόμαζαν τους εαυτούς τους πριν εξισλαμισθουν Arbër, και τα Αλβανικά βασιλεια ονομάζονταν γενικά ως Principata Arbnore. Από εκεί πήραν το όνομά Αρβανιτες. Δεν υπήρχε μόνο ένα βασίλειο αλλά πολλά που φτανανε μέχρι το Κόσοβο.
Οι Arbëresh της Νότιας Ιταλίας που κατέφυγαν εκεί μετά την πτώση του Σκεντερμπεη μιλάνε ΑΛΒΑΝΙΚΆ. Δεν μιλάνε Ελληνικά! Και επειδή έχω πάει εκεί οι άνθρωποι έχουν κρατήσει τις Αλβανικες παραδόσεις αιώνες τώρα και αυτοπροσδιοριζονται ως ΑΛΒΑΝΟΙ. Κράτησαν τις παραδόσεις τους σε αντίθεση με τους Αρβανιτες που κατέφυγαν στην Ελλάδα πολύ πριν γίνουν τα έπη του Σκεντερμπεη και αφομοιωθηκαν πιο εύκολα από τον πληθυσμό λόγω και κοινής Θρησκείας.
Τώρα πως γίνεται αυτοί οι Arbëresh να λένε πως είναι Αλβανοί και πως πολέμησαν με τον Σκεντερμπεη και να μιλάνε Αλβανικά αλλά οι Αρβανιτες που μιλάνε Αλβανικά να μην έλκουν Αλβανική καταγωγή είναι κάτι που όσο και να προσπαθείτε δεν μπορείτε να καταρριψετε.
Άρη, τα αλβανικά είναι κατά 80% αρχαία ελληνικά. Και μη μου αρχίσεις να μου λες τρέλες για Ιλλύριους κ.λ.π.
ΔιαγραφήΣτο λέω εγώ που - εκτός των άλλων - έχω και πτυχίο αλβανικής φιλολογίας από το πανεπιστήμιο των Τιράνων.
Δε μιλάω πολιτικά αυτή τη στιγμή, αλλά αντικειμενικά.
Ουσιαστικά όταν μιλάμε για Αλβανούς, πρόκειται για λαό με κοινή με μας καταγωγή που μας χώρισε ο Οθωμανός όταν εξισλαμιστήκατε.
Διάβασε το βιβλίο αυτό είναι μία καλή αρχή.
Όσο για τους Αρβανίτες της Ιταλίας, ρίξε μία ματιά εδώ:
http://ergotelina.blogspot.gr/2007/04/blog-post.html
καλό βράδυ!
Αυτα πες τα σε διαφορους Θρησκοληπτους-Εθνικιστες που δεν δεχονται την αυτοχθονια των Αλβανων αλλα αναγαγουν την καταγωγη τους στον Καυκασο. Οι Ιλλυριοι ηταν οι Αρχαιοι Αλβανοι και αυτο δεν το κουναει η πετρα. Ιλιρ στα Αλβανικα σημαινει Ελευθερος, και εξου και το ονομα Ιλυριος/Ιλλυριοι που δειχνει το ατιθασο και ελευθερο της φυλης τους. Οι Ιλλυριοι μην ξεχναμε ηταν ξακουστοι πειρατες, και δεν ειχαν κεντρικη διοικηση. Το ονομα Τεουτα που ειναι πολυ διασημο στην Αλβανια προερχεται απο την Αρχαια Βασιλισα των Ιλλυριων Τευτα.
ΔιαγραφήΟσον αφορα την γλωσσα θα συμφωνησω πως ειναι πολυ συγγενικη της Ελληνικης. Στην ουσια τα Αλβανικα ειναι τα πρωτοελληνικα που διασωθηκαν πανω στα Βουνα και δεν εξελιχθηκαν στα Ελληνικα του σημερα. Βεβαια και οι Αρβανιτες απο την Αλβανια ελκουν την καταγωγη τους και Αλβανικα μιλουσαν. Το να λες πως οι Αλβανοι ειναι συγγενικος λαος των Ελληνων θα το δεχτω, αλλα να λες πως οι Αρβανιτες ειναι Κρητικοι και οι Αλβανοι ηρθαν τον 16 αιωνα με τους Τουρκους αγγιζει τα ορια της φθηνης προπαγανδας.