7/9/17

Ώρες ευθύνης για την Εθνική Άμυνα

Με αφορμή τη δημοσιοποίηση των ποσοστών διαθεσιμότητας των αεροσκαφών της Γαλλικής Αεροπορίας στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, η e-Amyna έγραφε (βλ. Διαθεσιμότητες αεροπορικών μέσων σε ειρηνική περίοδο: Η περίπτωση της Γαλλικής Αεροπορίας) πως τα «τα χαμηλά ποσοστά διαθεσιμότητας σε περίοδο ειρήνης μπορεί υπό προϋποθέσεις να είναι αποδεκτά εφόσον είναι προϊόν εσκεμμένης διαχείρισης ανθρώπινων και υλικών πόρων, ορθολογικότερης κατανομής κονδυλίων και προγραμματισμού προμηθειών ή εκσυγχρονισμών».

Στην Ελλάδα, το ζήτημα της διαθεσιμότητας των αεροπορικών μέσων έρχεται στην επικαιρότητα και απασχολεί την κοινή γνώμη μόνο όταν η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο και σε σημείο όπου πλέον απειλούνται ανθρώπινες ζωές, όπως π.χ. όταν εκφράζεται αδυναμία για την εκτέλεση μιας αποστολής αεροπυρόσβεσης ή αεροδιακομιδής. Ταυτόχρονα απουσιάζει οποιοδήποτε ενδιαφέρον για τις διαθεσιμότητες των κύριων οπλικών συστημάτων και τα κενά των Ενόπλων Δυνάμεων, τα οποία δεν φαίνονται εύκολα σε καιρό ειρήνης, επειδή οι πολίτες κρατούνται επίτηδες σε άγνοια λόγω του (βολικού, για τους κυβερνώντες) απορρήτου για θέματα Άμυνας. Αναμφίβολα όμως τα κενά εκδηλώνονται και αφήνουν ανεξίτηλο αποτύπωμα σε περιόδους έντασης, κρίσης και πολέμου.
Στις 29 και 30 Αυγούστου, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος επέλεξε να απαντήσει σε τρείς ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου κατ΄αυτόν τον τρόπο:
   •           Σε ερώτηση με θέμα «Σε οριακή κατάσταση ο στόλος των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ», ο ΥΕΘΑ απάντησε πως «στοιχεία για τη διαθεσιμότητα των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού δεν είναι δυνατόν να αποδεσμευθούν μέσω της παρούσης διαδικασίας καθόσον φέρουν την διαβάθμιση του «Απορρήτου»«.  
   •           Σε ερώτηση με θέμα «Σχετικά με την μειωμένη διαθεσιμότητα αεροσκαφών C-130», ο ΥΕΘΑ απάντησε πως «τόσο στοιχεία για τη διαθεσιμότητα των ιπταμένων μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων, εν προκειμένω δε της Π.Α, όσο και στοιχεία των εργασιών που εκτελούνται από την ΕΑΒ στα αεροσκάφη C-130 δεν είναι δυνατόν να αποδεσμευθούν μέσω της παρούσης διαδικασίας καθόσον φέρουν την διαβάθμιση του «Απορρήτου» και άπτονται του επιχειρησιακού σχεδιασμού».
   •           Σε ερώτηση με θέμα «Επιχειρησιακή υποβάθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) και των Σωμάτων Ασφαλείας (ΣΑ) λόγω μη απόδοσης έργου από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ)», ο ΥΕΘΑ απάντησε ότι «αναλυτικά στοιχεία δεν είναι δυνατόν να παρασχεθούν μέσω της παρούσης διαδικασίας, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του Άρθρου 133 του Κανονισμού της Βουλής των Ελλήνων, καθώς δύνανται να οδηγήσουν σε εξαγωγή συμπερασμάτων για τη διαθεσιμότητα των ιπταμένων μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων και για τις δυνατότητες απόδοσης έργου της ΕΑΒ ΑΕ σε σχέση με τις Ένοπλες Δυνάμεις».
Μία ημέρα μετά, ο ΥΕΘΑ δημοσιοποιεί σε άλλη απάντησή του τους αναλυτικούς πίνακες διαθεσιμότητας των τριών τύπων αεροσκαφών πυρόσβεσης της ΠΑ για τους μήνες Ιούλιο-Αύγουστο 2017.


Ασφαλώς αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο Πάνος Καμμένος ακολουθεί δύο μέτρα και δύο σταθμά. Σε ομιλία του στις 10 Δεκεμβρίου 2016 κατά τη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό στη Βουλή, ο ΥΕΘΑ θα αποκαλύψει για μικροπολιτικές σκοπιμότητες τα ποσοστά των διαθεσιμοτήτων στα άρματα μάχης, στο σύνολο των ελικόπτερων της Αεροπορίας Στρατού, στα πυροβόλα (αυτοκινούμενα και μη), στα αντιαεροπορικά πυροβόλα, στα μηχανήματα του Μηχανικού, στα Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα του Ε.Σ. καθώς το ποσοστό στελέχωσης των Μονάδων του Ε.Σ. Την ίδια τακτική είχε ακολουθήσει εξάλλου και στο περιβόητο θέμα των ελικοπτέρων NH-90 ένα χρόνο νωρίτερα, ισχυριζόμενος ότι «πετά μόνο το ένα» για να διαψευστεί άμεσα από τον τότε υφιστάμενό του ότι τελικά «πετούν επτά» από τα 11 τότε ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού.
Η ουσία όμως δεν βρίσκεται μόνο στα όσα κατά καιρούς λέει ο ΥΕΘΑ αλλά σε όσα (δεν) πράττει. Με δεδομένο το ύφος εξουσίας και την απόδοση του Υπουργού, το βάρος πέφτει στη φυσική (στρατιωτική) ηγεσία να ενημερώσει υπεύθυνα τους Έλληνες πολίτες για την πραγματική κατάσταση των Ενόπλων Δυνάμεων, και συγκεκριμένα για τις ανάγκες σε προσωπικό και μέσα, διεκδικώντας παράλληλα τους απαιτούμενους πόρους. Είναι η ώρα της δικής της ευθύνης να επισημάνουν τις συνέπειες στο αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων σε ενδεχόμενη ψηφοθηρικού χαρακτήρα μείωση της στρατιωτικής θητείας, που σύμφωνα με πληροφορίες που διακινούνται το τελευταίο διάστημα, ετοιμάζεται να εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. 
Ειρήσθω εν παρόδω, ο Αρχηγός των Γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων Στρατηγός Pierre de Villiers υπέβαλε την παραίτησή του στις 19 Ιουλίου 2017 και αποχώρησε καταχειροκροτούμενος από το προσωπικό του, μετά τη διαφωνία του με τον πρόεδρο Emmanuel Macron για νέες περικοπές αμυντικών δαπανών ύψους 850 εκατ. ευρώ εντός του 2017, τις οποία επέκρινε δημόσια, με ανάρτηση στο Facebook, και στην κεκλεισμένων των θυρών θυελλώδη συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής όπου σύμφωνα με ηχογραφημένη συνομιλία που διέρρευσε στην Le Monde, ακούστηκε να λέει: «Δεν θα επιτρέψω στον εαυτό μου να με γ… κατ΄αυτόν τον τρόπο».

Πηγή: e-amyna

3 σχόλια:

  1. Στη Γαλλία Αρχηγός των Γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων, άρα και υπεύθυνος για αυτές είναι ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας, δηλαδή ο Εμμανυέλ Ζαν-Μισέλ Φρεντερίκ Μακρόν (Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macron).
    Ο παραιτηθείς Στρατηγός Pierre de Villiers δεν ήταν Αρχηγός των Γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων. Παρά ταύτα διαφώνησε και δεν κάθησε να τον «γ… κατ΄αυτόν τον τρόπο».
    Στην Ελλάδα το Άρθρο 45 Συντάγματος ορίζει: «O Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι αρχηγός των Eνόπλων Δυνάμεων της Xώρας, που τη διοίκησή τους ασκεί η Κυβέρνηση, όπως νόμος ορίζει. Απονέμει επίσης τους βαθμούς σε όσους υπηρετούν σ’ αυτές, όπως νόμος ορίζει.»
    Παρά τις προβλέψεις του Συντάγματος, στην Ελλάδα ο «νόμος ορίζει» και έχουμε Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, ο οποίος στον πόλεμο θα γίνει Αρχιστράτηγος. Αυτό σημαίνει ότι εάν κάτι δεν πάει καλά στον πόλεμο την ευθύνη θα την έχει ο Αρχιστράτηγος. Το ίδιο όμως συμβαίνει και κατά τη διάρκεια της ειρήνης, όπως μας δίδαξε η περιπέτεια των Ιμίων. Την ήττα μας στα Ίμια τη χρεώθηκαν οι Ένοπλες Δυνάμεις και ο Αρχηγός τους, Ναύαρχος Λυμπέρης και όχι η Κυβέρνηση.
    Πριν την κρίση των Ιμίων, ο Ναύαρχος Λυμπέρης εξέφρασε τις ανησυχίες του στον καθηγητή Παναγιώτη Ήφαιστο. Του είχε πει ότι η πολιτική ηγεσία δεν τον «στηρίζει επαρκώς» για να αυξήσει τη μαχητική ισχύ ων Ενόπλων Δυνάμεων. Και παρά του ότι ο καθηγητής μου τότε του πρότεινε ανεπιφύλακτα να παραιτηθεί, δεν το έπραξε και δυστυχώς φορτώθηκε την ήττα των Ιμίων.
    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Στρατιωτικών (http://www.hellasmil.gr/), με αφορμή την πρόθεση της Κυβέρνησης για αναθεώρηση του Συντάγματος και τη σύσταση της Επιτροπής Διαλόγου για τη σχετική διαβούλευση, συγκρότησε ειδική επιτροπή και υπέβαλε τις δικές της προτάσεις, μια εκ των οποίων είναι και η παρακάτω, που αφορά το Άρθρο 45 (http://www.hellasmil.gr/images/stories/2017.30__tel._anatheorisi__syntagmatos.pdf):
    Άρθρο 45, Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων.
    Προστίθενται δύο επιπλέον παράγραφοι, στις οποίες προσδιορίζονται οι Ένοπλες Δυνάμεις και το Ανώτατο Συμβούλιο Εθνικής Άμυνας και Ασφάλειας. Επίσης προστίθεται εδάφιο για την ευθύνη της εθνικής άμυνας.
    1. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων της Χώρας και απονέμει τους βαθμούς στα στελέχη που υπηρετούν σ’ αυτές, όπως ο νόμος ορίζει. Η Κυβέρνηση ασκεί τη Διοίκηση των Ενόπλων Δυνάμεων και έχει την ευθύνη της άμυνας της Χώρας κατά τους ορισμούς του Συντάγματος και των νόμων.
    2.Οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας υπηρετούν τον Ελληνικό Λαό και οφείλουν πίστη στο Σύνταγμα και αφοσίωση στην Πατρίδα και τη Δημοκρατία. Υπερασπίζουν την κυριαρχία και ανεξαρτησία της χώρας και διασφαλίζουν την ακεραιότητα του εθνικού χώρου όπως νόμος ορίζει. Αποτελούν φορέα εκτελεστικής λειτουργίας. Οι υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις τυγχάνουν μεταχείρισης, ανάλογης με το λειτούργημά τους.
    3. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προεδρεύει στο Ανώτατο Συμβούλιο Εθνικής Άμυνας και Ασφάλειας, το οποίο σχεδιάζει την Εθνική Στρατηγική για την εθνική άμυνα και ασφάλεια της Χώρας. Συγκροτείται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρόεδρο της Κυβέρνησης, τον Πρόεδρο της Βουλής, τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, τους Υπουργούς Εσωτερικών, Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών, τον Πρόεδρο του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου και τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας. Το Ανώτατο Συμβούλιο Εθνικής Άμυνας και Ασφάλειας επιλέγει τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, όπως νόμος ορίζει..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Greece is surrounded by a number of enemies. Turkey violates Greek sovereign rights daily, and it threatens Greece with war. Even Albania and Skopia threaten Greece. It is time for Greece to become a strong military power in the region to counter these threats before we have more national tragedies and treasons. Greece must obtain mass destruction capabilities and long range missiles. In the event of war, history teaches us that nobody will support Greece. We cannot trust our so called allies. We only have to rely on our armed forces, which must be able to defeat our enemies. If North Korea and other poor countries have become strong military powers, Greece can do it too.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η ταπεινή μου άποψη: ας πούμε ότι ενημερώνεται ο ελληνικός λαός. Ποιό θα είναι το αποτέλεσμα;
    Δεν βλέπω να υπάρχει κίνδυνος. Όπως έχω καταλάβει το όλον πολιτικό σύστημα της Χώρας μας (του ΠτΔ συμπεριλαμβανομένου)
    έχει ως εθνικό στόχο πρωτίστως την παραμονή της Ελλάδας σε: ΝΑΤΟ + ΕΕ + Ευρωζώνη ΓΙΑ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΛΌΓΟΥΣ.
    Επίσης, εκτιμώ ότι ενδιαφέρεται για το αξιόμαχο των ΕΔ έως του σημείου που δεν
    Θα "ξεβολεύσει" τον λαό.
    Με αφαιρετική λογική λοιπόν, η παραμονή πάση θυσία (βλ. μνημόνια, σύρσιμο να υπογράφει η Ελλάδα κυρώσεις κατά της Ρωσίας στα πλαίσια της ΕΕ κτλ) της Χώρας στους προαναφερόμενους οργανισμούς (ΕΕ κτλ) εξαργυρώνεται με τη δυνατότητα να "βολεύεται" ο λαός.
    Εάν λάβουμε υπ' όψιν ότι η Ελλάδα εμπλέχτηκε ακούσια τόσο στον Α' ΠΠ όσο και στον Β'ΠΠ , δεν πρέπει να απορρίψουμε ως αναποτελεσματική την πολιτική αυτή•
    Δηλαδή, η γεωπολιτική εξίσωση της Ελλάδας είναι:
    ΕΕ + ΝΑΤΟ + Ευρωζώνη=> Εσωτερική & Εξωτερική ασφάλεια και εδαφική ακεραιότητα.
    Πλήθος πολιτικών γεγονότων αποδεικνύουν την παραπάνω θεώρηση και αποτίμηση της καταστάσεως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.