22/6/17

Ο Ερντογάν δίνει στρατιωτικά έργα σε κολλητούς του, με business στο Κατάρ - Το τουρκικό project άρματος μάχης Altay, δεν τελεσφορεί τελικά

Του Mehmet Cetingulec
Μετάφραση-Σχόλιο: Στέργιος Σεβαστιάν
Αφού η Otokar πέρασε εννέα χρόνια αναπτύσσοντας το πρωτότυπο του εγχώριου tank Altay της Τουρκίας, η κυβέρνηση απέρριψε την πρόταση της εταιρείας για μαζική παραγωγή και θα ανοίξει τη σύμβαση πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για υποβολή προσφορών.
Η απροσδόκητη οπισθοδρόμηση, που ανακοινώθηκε στις 9 Ιουνίου, συγκλόνισε την αμυντική βιομηχανία.
Η Otokar, θυγατρική της Koc Holding, μιας από τις κορυφαίες εταιρείες της Τουρκίας, ανακοίνωσε στις 9 Ιουνίου: «Η υποεπιτροπή αμυντικής βιομηχανίας (SSM) μας ενημέρωσε ότι αναθεώρησε τις διοικητικές, οικονομικές και τεχνικές πτυχές της προσφοράς μας, αλλά λόγω έλλειψης συμφωνίας στους όρους της σύμβασης και, κυρίως, της τιμής που αναφέρεται, η SSM θα προχωρήσει στο διαγωνισμό.»
Γιατί η προσφορά απορρίφθηκε, αφού η Otokar, από κοινού με την SSM, δαπάνησε 1 δισεκατομμύριο δολάρια και σχεδόν επί δεκαετία εργάστηκε πάνω στο project; Πρόσφατα, υπήρξαν αισιόδοξες αναφορές των μέσων μαζικής ενημέρωσης, ότι η Τουρκία επρόκειτο να εξάγει το Altay. Τώρα ξέρουμε ότι δεν έχει ακόμη κατασκευαστεί καν.

Μέχρι τώρα, το έργο επαινούνταν αδιάκοπα και υποστηρίζονταν από τον πρόεδρο, τον πρωθυπουργό, τον υπουργό Άμυνας και την στρατιωτική ηγεσία. Λόγω του στενού ενδιαφέροντος της κυβέρνησης και όλων αυτών των επίσημων επαίνων, η αγορά θεώρησε ότι η μαζική παραγωγή της Otokar ήταν μία προκαθορισμένη κατάληξη. Αυτό φυσικά ενίσχυσε την αξία της εταιρείας στην αγορά. Τον Ιούνιο του 2016, οι μετοχές της Otokar πωλούνταν για 95 Τουρκικές λίρες (27 δολάρια), ενώ έφθασαν τις 149 λίρες τον Φεβρουάριο. Την ημέρα που η SSM απέρριψε την προσφορά της Otokar, οι μετοχές της υποχώρησαν στις 113 λίρες.

Ο πρόεδρος της Otokar, Ali Koc, δήλωσε πρόσφατα, ότι εάν η προσφορά της εταιρείας του γίνει δεκτή, η Otokar θα παραδώσει 250 άρματα μάχης σε πέντε χρόνια. Ο Koc δήλωσε επίσης, ότι η εταιρεία του είχε πραγματοποιήσει τον προγραμματισμό και τις προετοιμασίες στις υποδομές για μαζική παραγωγή, η οποία θα μπορούσε να ξεκινήσει εντός 18-22 μηνών, μετά την εντολή εκκίνησης.

Η εταιρεία δεν έχει ενημερώσει για το άν θα συμμετάσχει στο νέο διαγωνισμό. Εάν ναι, θα συμφωνήσει σε μία χαμηλότερη τιμή; Αυτή η αβεβαιότητα φαίνεται να ενθαρρύνει πολλές τοπικές εταιρείες να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στη διαδικασία υποβολής προσφορών.

Για παράδειγμα, ενώ οι μετοχές της Otokar χάνουν αξία, οι μετοχές της Katmerciler, μιας εταιρείας που ασχολείται με την παραγωγή τεθωρακισμένων οχημάτων, σημείωσαν σημαντική άνοδο.

Υπάρχει άλλη μία εταιρεία, που κατασκευάζει εμπορικά και στρατιωτικά οχήματα, της οποίας οι μετοχές δεν διαπραγματεύονται δημόσια, αλλά το όνομά της αναφέρεται ευρέως: BMC Automotive Industry Corp. Ο πρόεδρος της BMC και μεγιστάνας των ΜΜΕ, Ethem Sancak, είναι μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του κυβερνώντος κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ). Πριν από τρία χρόνια πώλησε το 50% του μετοχικού κεφαλαίου της BMC στην Επιτροπή Βιομηχανίας Ενόπλων Δυνάμεων του Κατάρ. Ο Σαντσάκ είναι προσωπικός φίλος του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Οι μεγάλες συμβάσεις συνήθως πρέπει να περάσουν από τη διαδικασία υποβολής προσφορών, αλλά επειδή η Otokar είχε συμμετάσχει στο σχέδιο για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, πολλοί πίστευαν ότι θα της ανατίθετο η σύμβαση χωρίς προσφορά. Ωστόσο, ο Sancak δεν ήταν μεταξύ αυτών.

Στις 16 Δεκεμβρίου, ο Sancak ανακοίνωσε στην καθημερινή εφημερίδα Aksam, τη διαδρομή που θα ακολουθήσει η εταιρεία του: "Έχουμε ετοιμάσει μια στρατηγική που θα καλύψει ολόκληρο τον κατάλογο των αναγκών των ενόπλων δυνάμεων μας, από tanks μέχρι πυραύλους, με 100% εγχώρια παραγωγή. Η SSM επιχορήγησε μία από τις πιο σημαντικές εταιρείες της Τουρκίας με 500 εκατομμύρια δολάρια για την παραγωγή πέντε πρωτοτύπων αρμάτων. Η εταιρεία παρήγαγε με επιτυχία τα πρωτότυπα των αρμάτων Altay και τα παρέδωσε. Τώρα η SSM θα ανοίξει τον διαγωνισμό για μαζική παραγωγή. Είμαστε έτοιμοι να συμμετάσχουμε σε αυτή την προσφορά."

Ποιος θα κερδίσει το διαγωνισμό;

Ο Murat Muratoglu της ημερήσιας αντιπολιτευόμενης εφημερίδας Sozcu, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι στις 12 Ιουνίου, "η BMC θα το πάρει".

Οι αναλυτές συμφωνούν, ότι η BMC έχει τις καλύτερες πιθανότητες να πάρει τη σύμβαση. Εάν η Otokar δεν υποβάλει προσφορά, θα μπορούσε να παράσχει τεχνική υποστήριξη στη BMC. Οι διευθυντές της Otokar ανέφεραν ότι η εταιρεία τους θα μπορούσε να παράσχει υποστήριξη σε άλλους εργολάβους.

Οι σχέσεις ήταν τεταμένες μεταξύ της κυβέρνησης του AKP και της Koc Holding, η οποία υπέστη τρείς μεγάλες καθυστερήσεις στις συμβάσεις. Τον Δεκέμβριο του 2002, η Koc Holding και οι εταίροι της κέρδισαν διαγωνισμό ύψους 5,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, για την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των οδών ταχείας κυκλοφορίας και των γεφυρών, αλλά η σύμβαση αυτή ακυρώθηκε ξαφνικά τον Φεβρουάριο του 2013.

Η Koc είχε επίσης κερδίσει τον διαγωνισμό, για το εθνικό σχέδιο της ναυπηγικής βιομηχανίας, Milgem, αξίας 1,5 δισ. €, τον Ιανουάριο του 2013 (2 δισεκατομμύρια δολάρια την εποχή εκείνη). Ωστόσο, μετά την κατασκευή δύο πλοίων, το Συμβούλιο Ελέγχου του Υπουργείου Εξωτερικών, ανέφερε ότι ο διαγωνισμός είχε διεξαχθεί εσφαλμένα και η SSM αποφάσισε να ακυρώσει τη σύμβαση τον Σεπτέμβριο.

Μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στην Τουρκία αποκλείστηκε από γιγαντιαία έργα που της είχαν αποδοθεί, ένα προς ένα: το εθνικό σχέδιο της ναυπηγικής βιομηχανίας, ο διαγωνισμός ταχείας διακίνησης οδών-γεφυρών και τώρα το εθνικό συμβόλαιο αρμάτων μάχης. Μπορεί κάποιος να πει πραγματικά ότι πρόκειται για σύμπτωση;


Σχόλιο: Θυμάστε ποιοί είναι οι Koc; Η πλουσιότερη οικογένεια της Τουρκίας, η οποία βρίσκεται σε κόντρα με τον Ερντογάν εδώ και χρόνια. Και εξέχοντα μέλη της οποίας προσκλήθηκαν φέτος στη συνεδρίαση της λέσχης Bildeberg. Ο Ερντογάν παίρνει έργα από τα χέρια των φιλοδυτικών Koc, για να τα δώσει σε φίλους του επιχειρηματίες, μέλη του AKP, που έχουν δοσοληψίες με το Κατάρ. Καλά το πάει…


Ο Mehmet Cetingulec είναι Τούρκος δημοσιογράφος με 34 χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας, συμπεριλαμβανομένων 23 ετών με τον όμιλο μέσων μαζικής ενημέρωσης Sabah, κατά τη διάρκεια της οποίας κατείχε θέσεις ως ανταποκριτής που κάλυπτε τα πρωθυπουργικά και προεδρικά γραφεία, τον επικεφαλής οικονομικών ειδήσεων και τον επικεφαλής του κοινοβουλευτικού γραφείου. Για εννέα χρόνια, ηγείται του γραφείου της Άγκυρας της ημερήσιας Takvim, όπου έγραψε επίσης μια κανονική στήλη. Έχει εκδώσει δύο βιβλία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.