9/3/17

Η κατά το δοκούν ερμηνεία του Διεθνούς Δικαίου και οι απειλές της Άγκυρας

(Φωτ. αρχείου ΑΠΕ)
Η παρέμβαση –πριν από λίγες ώρες– του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο στον οποίο, μάλιστα, αποδίδεται «σοβαρή έλλειψη γνώσεων του Διεθνούς Δικαίου» δεν είναι παρά η πλέον ενδεικτική απόδειξη της τουρκικής τακτικής διαχωρισμού και κατά το δοκούν ερμηνείας των διμερών θεμάτων που χωρίζουν τις δύο χώρες.
Επί της ουσίας, η Τουρκία ερμηνεύει τη Συνθήκη της Λοζάνης επιλέγοντας να αγνοήσει τις εξελίξεις που μεσολάβησαν από το 1923 και βρίσκονται σε πλήρη σύγκρουση με όσα αναφέρει το τουρκικό ΥΠΕΞ.
Η εισβολή που έγινε το 1974 στην Κύπρο προφανώς δίνει στην Ελλάδα το δικαίωμα να ενεργοποιήσει τη ρήτρα περί νόμιμης άμυνας που προβλέπεται από το άρθρο 51 του Χάρτη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και να διατηρεί εκεί δυνάμεις Εθνοφυλακής.

Επίσης, η τουρκική απειλή πολέμου (casus belli), εάν η Ελλάδα προχωρήσει σε αύξηση του ορίου των χωρικών υδάτων της από 6 σε 12 ναυτικά μίλια, είναι μια επαρκής απόδειξη για την επιθετικότητα της Τουρκίας. Επιπλέον, στα πάγια νομικά όπλα της Ελλάδας περιλαμβάνονται και οι ισχυρές στρατιωτικές και αποβατικές, αεροπορικές και ναυτικές δυνάμεις τις οποίες η Τουρκία διατηρεί σε όλο το μήκος των παραλίων της Μικράς Ασίας, απέναντι από τα ελληνικά νησιά. Η νομική συζήτηση μπορεί να είναι δίχως τέλος, και σίγουρα, όταν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προχωρούσε σε αυτή την ομιλία στη Ρόδο την περασμένη Δευτέρα, γνώριζε ως έγκριτος συνταγματολόγος πολύ καλά κάθε πτυχή του συγκεκριμένου ζητήματος.

Η πλέον ανησυχητική αποστροφή στο ανακοινωθέν του τουρκικού ΥΠΕΞ είναι εκείνη που περιγράφει ως «θεμελιώδες δικαίωμα» της Τουρκίας να αντιδράσει «στη στρατιωτική δραστηριότητα της Ελλάδας στο Αιγαίο».

Ουσιαστικά η Άγκυρα επαναφέρει με ευθύτατο τρόπο μια στρατιωτική απειλή. Άσχετα από τη συζήτηση η οποία διεξάγεται και συνδέει την τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο με τις πολιτικές εξελίξεις στο εσωτερικό της Τουρκίας ενόψει του δημοψηφίσματος της 16ης Απριλίου, η επιλεκτική ερμηνεία που κάνει η Άγκυρα στη Συνθήκη της Λοζάνης οφείλει να προκαλέσει ανησυχία και στην ελληνική κυβέρνηση.

Πολύ συνειδητά, η Άγκυρα ουσιαστικά θίγει τον πυρήνα κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας, σε μια περιοχή, η οποία νομίμως ενσωματώθηκε στην εθνική επικράτεια το 1947. Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία έχει εργαλειοποιήσει τη Συνθήκη και στο πλαίσιο των διεκδικήσεων της στη Συρία και το Ιράκ κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα.

Βασίλης Νέδος

Αναδημοσίευση από το kathimerini.gr.
http://www.pontos-news.gr/article/161183/i-kata-dokoyn-ermineia-toy-diethnoys-dikaioy-kai-oi-apeiles-tis-agkyras

4 σχόλια:

  1. Συναφής και πιό αναλυτική και άριστα εμπεριστατωμένη ανάλυση πάλι στον ινφογνώμονα και στον εξής σύνδεσμο:
    "Οι Αποστρατιωτικοποιήσεις και το Φυσικό Δικαίωμα της Νόμιμης Άμυνας: Η Περίπτωση των Νησιών του Αιγαίου" τού Στυλιανού Πολίτη. http://infognomonpolitics.blogspot.gr/2017/03/blog-post_190.html#more

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η συνθήκη της Λωζάνης, ως προς τα νησιά του βορειο - ανατολικού Αιγαίου είναι σε ισχύ μόνο για τις νήσους Λέσβο, Σάμο, Χίο και Ικαρία. Συγκεκριμένα και επι λέξει αναφέρει:

    [...]
    Άρθρον 13.
    Προς εξασφάλισιν της ειρήνης, η Ελληνική Κυβέρνησις υποχρεούται να τηρή εν ταις νήσοις Μυτιλήνη, Χίω, Σάμω και Ικαρία τα ακόλουθα μέτρα:

    1. Αι ειρημέναι νήσοι δεν θα χρησιμοποιηθώσιν εις εγκατάστασιν ναυτικής βάσεως ή εις ανέγερσιν οχυρωματικού τίνος έργου.
    2. θα απαγορευθή εις την Ελληνικήν στρατιωτικήν αεροπλοΐαν να υπερίπταται του εδάφους της ακτής της Ανατολίας.
    Αντιστοίχως, η Οθωμανική Κυβέρνησις θα απαγορεύση εις την στρατιωτικήν αεροπλοΐαν αυτής να υπερίπταται των ρηθεισών νήσων.
    3. Αι ελληνικαι στρατιωτικαί δυνάμεις εν ταις ειρημέναις νήσοις θα περιορισθώσι εις τον συνήθη αριθμόν των δια την στρατιωτικήν υπηρεσίαν
    καλουμένων, οίτινες δύνανται να εκγυμνάζωνται επί τόπου, ως και εις δύναμιν χωροφυλακής και αστυνομίας ανάλογον προς την εφ' ολοκλήρου του
    ελληνικού εδάφους υπάρχουσαν τοιαύτην.
    [...]

    Από τα ως άνω και από οτι παρατηρεί ακόμα και ο περί των διεθνών συνθηκών αδαής, η Ελλάδα σε αυτά τα 4 νησιά υποχρεούται να μην υπερβαίνει τον ΣΥΝΗΘΗ αριθμό στρατιωτικών δυνάμεων και παράλληλα να μην διατηρεί ναυτικές βάσεις σε αυτά τα 4 συγκεκριμένα.

    Επιτρέπεται -αφου ρητά απο την συνθήκη δεν απαγορεύεται- ωστόσο να διατηρουμε αεροπορικές βάσεις ή και βάσεις πυραύλων κτλ αρκει τα ελληνικά αεροσκάφη (μαχητικά και άλλα) να μην κάνουν υπερπτήσεις επάνω απο τα τουρκικά παράλια.
    Πράγμα που άλλωστε ρητά απαγορεύεται και για την τουρκική αεροπορία ΄να μην κάνει υπερπτήσεις επάνω από τα ελληνικά νησιά.

    Όλα τα υπολοιπα νησιά, όπως η Σαμοθράκη και η Λήμνος δεν έχουν καμία σχέση με την συνθηκη της Λωζάνης καθ΄οτι για αυτά τα 2 συγκεκριμένα έγινε ακύρωση της συνθήκης και αντικατάσταση από την συνθήκη του 1936 στο Μοντρε στην οποία αν και αντικατέστησε την συνθήκη της λωζάνης, δεν περιγράφεται καμία δέσμευση περί στρατιωτικών περιορισμών των νήσων Λήμνου και Σαμοθράκης.

    Για τα Δωδεκάνησα, είναι χιλιοειπωμένο οτι δεν υπάρχει καμία συνθήκη υπογεγραμμένη μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας, αλλά υπάρχει μόνο μεταξύ της Ελλάδος και της Ιταλίας. Συνεπώς η Ελλάδα είναι απολύτως συμορφωμένη ως προς τις συνθήκες ενώ η Τουρκία κατ΄ επανάληψη με τις υπερπτήσεις και τις παραβιάσεις που έχει κάνει επάνω από τις νησους τις έχει κανει τις συνθήκες κουρελόχαρτο. Και όταν ο εις απο τους δύο που έχουν συνυπογράψει μία συνθήκη έχει κατ΄επανάληψη παραβιάσει τους όρους της (με τις παραβιασεις και υπερπτήσεις πάνω από τας νήσους του Αιγαίου) τότε ακόμα και για τα 4 νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου (όπως η Λέσβος, η Σάμος, η Χίος, και η Ικαρία) που καθημερινά με παραβιάσεις απειλούνται απο την Τουρκία, τότε ακόμα και αυτές οι λιγοστες απαγορεύσεις που έχουμε για τα οχυρωματικά έργα και τις ναυτικές βάσεις θεωρούνται ως απαγορεύσεις άκυρες, και συνεπώς η Ελλάδα αμέσως πρέπει να κάνει πολεμικούς ναυσταύθμους σε αυτά τα 4 νησιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μα νομιζω εστω, οτι στο λεγομενο ως "διεθνες δικαιο " ισχυει το δικαιο του ισχυροτερου.
    Ετσι,εξαναγκαζεται η Ελλας ως μονιμως ασθενεστερα και παγιως ερπουσα να υποτασσεται σε υπερτερες δυναμεις,ειτε αυτες ονομαζονται "Ευρωατλαντικη συμμαχια",ειτε Ε.Ε.
    Αυταί δε ταύται αι δυνάμεις,αναλόγως των ορέξεών των,δύνανται όπως μας μεταχειριστούν είτε ως δόλωμα,είτε και ενίοτε να μας υπερασπισθούν (βλέπε Κουρδισταν)...
    Ετσι,νομιζω οτι αι λεπτομερειαι διεθνων συνθηκων ουδολως ενδιαφερουν τους "διεθνεις παραγοντες" και εν πολλοις η δικαιοσυνη επισης ουδολως υφισταται μιας και αύτη επεδόθη κατοπιν σωφρόνου ζυγίσεως των εκάστοτε συμφερόντων των προαναφερθεντων "διεθνων παραγοντων".
    Θαπρεπε λοιπον καλυτερα αντι του δικαιου να προσπαθησουμε να σκεφτουμε τι εχουμε να προσφερουμε που να θελουν οι "διεθνεις παραγοντες" και να τους το προσφερουμε στην καλυτερη τιμη ή αλλως εφόσον θα θελαμε να κινηθουμε ανεξαρτητα των ισχυρων,θαπρεπε να σκεφτουμε πως μπορουμε να διεκδικησουμε το θεωρουμενο υφ'ημων ως δικαιο δια της καθαρας ισχυος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευριπίδης Μπίλλης
    Επειδή πολλοί πέφτουν θύματα της τουρκικής προπαγάνδας για την αποστρατικοποίηση των νησιών του Αιγαίου γιατί δήθεν η τουρκία κινδυνεύει με αυτήν ενώ τα νησιά μας απειλούνται συνεχώς από την τουρκία.

    Και έφτασε να την υποστηρίζει και κοτζάμ πρόεδρος της δημοκρατίας

    • Στεφανόπουλος, http://www.ketha.gr/2006-5aleyromageiros.doc σε συντονισμό προφανώς με τον ολετήρα της Ελλάδας τότε πρωθυπουργό εθνομηδενιστή Σημίτη,

    Και έφτασε και κοτζάμ «αριστερός» πρωθυπουργός να μην προσγειώνει γι αυτό το αεροπλάνο του στην Ρόδο

    • (εθνική ντροπή, η Άγκυρα πέτυχε τον στόχο της και το Embraer δεν ανεφοδιάστηκε στο νησί της Δωδεκανήσου, Οι Τούρκοι απαίτησαν από τον Τσίπρα, όταν πήγαινε Ιράν, να μην προσγειωθεί στη Ρόδο!, http://www.protothema.gr/politics/article/553346/oi-tourkoi-den-afisan-ton-tsipra-otan-pigaine-iran-na-prosgeiothei-sti-rodo/ ),.

    Δείτε τι λέει ο καταστατικός χάρτης του ΟΗΕ για; τα συνεχώς απειλούμενα νησιά μας του Αιγαίου μας..

    • ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7. Άρθρο 51 Καταστατικού του ΟΗΕ https://www.unric.org/el/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=10

    Καμιά διάταξη αυτού του Χάρτη δε θα εμποδίζει το φυσικό δικαίωμα της ατομικής ή συλλογικής νόμιμης άμυνας, σε περίπτωση που ένα Μέλος των Ηνωμένων Εθνών δέχεται ένοπλη επίθεση, ως τη στιγμή που το Συμβούλιο Ασφαλείας θα πάρει τα αναγκαία μέτρα για να διατηρήσει τη διεθνή ειρήνη και ασφάλεια. Τα μέτρα που θα παίρνουν τα Μέλη των Ηνωμένων Εθνών κατά την άσκηση αυτού του δικαιώματος της νόμιμης άμυνας θα ανακοινώνονται αμέσως στο Συμβούλιο Ασφαλείας, και σε καμία περίπτωση δε θα θίγουν την εξουσία και την υποχρέωση που έχει το Συμβούλιο Ασφαλείας, σύμφωνα μι’ αυτόν το

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.