3/12/16

Νέο πλεονέκτημα αποκτά ο αγωγός φ/α Ισραήλ - Κύπρος – Ελλάδα

Με την Ιταλία ενισχύεται δυναμικά ο EASTMED
Λευκωσία: Σύμφωνα με πληροφορίες από Ρώμη και Βρυξέλλες, η Ιταλία μπαίνει δυναμικά στο σχέδιο κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου από την ισραηλινή και την κυπριακή ΑΟΖ προς Ελλάδα και Ευρώπη, του γνωστού EASTMED. Η ιταλική κυβέρνηση, που είχε ήδη συζητήσει το θέμα με τις Βρυξέλλες, λαμβάνοντας το πράσινο φως, έθεσε το θέμα συμμετοχής της διά του υπουργού Οικονομικής Ανάπτυξης της χώρας Κάρλο Καλέντα, σε συνάντηση στην οποία συμμετείχαν ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης, ο Έλληνας υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης και ο Επίτροπος Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάρος Σιέφκοβιτς.
Να σημειωθεί ότι η Ιταλία εξ αρχής είχε ισχυρά συμφέροντα στην κατασκευή και λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου EASTMED, λόγω της συμμετοχής της ιταλικής Edison. Σε κρατικό επίπεδο η Ιταλία συμμετείχε ως ενδιαφερόμενο μέρος σε σειρά συναντήσεων, αφού προβλέπεται και σύνδεση με τον σχεδιαζόμενο αγωγό «Ποσειδώνας» που θα συνδέει Ελλάδα και Ιταλία. Ωστόσο για πρώτη φορά εκδηλώνει την πρόθεσή της να μπει πολύ πιο ενεργά στην υποστήριξη του έργου.

Η ενεργός στήριξη της Ιταλίας στον αγωγό φυσικού αερίου από Ισραήλ και Κύπρο, μέσω Κύπρου – Κρήτης προς Ελλάδα και από εκεί στην Ευρώπη, ενισχύει σημαντικά το έργο, τόσο εντός Ε.Ε. αφού πλέον δεν πρόκειται για ένα ουσιαστικά ελλαδοκυπριακό σχεδιασμό, ενώ προφανώς προσφέρει ακόμα πιο ψηλή προτεραιότητα οικονομικά, εμπορικά και γεωπολιτικά στον EASTMED έναντι μελετών και προθέσεων για μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Τουρκίας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει στηρίξει εξ αρχής τον αγωγό συμμετέχοντας στη χρηματοδότηση των μελετών βιωσιμότητας. Η μελέτη έδειξε ότι ο αγωγός, που θα διασχίζει την Κύπρο και την Ελλάδα πριν φτάσει στην Ιταλία, θα κοστίσει περίπου €5 δισεκατομμύρια, πολύ λιγότερο από ό,τι είχε προηγουμένως εκτιμηθεί, έστω και αν θα είναι ο μεγαλύτερος υποθαλάσσιος αγωγού του κόσμου. Να σημειωθεί ότι οι κατ’ αρχήν μελέτες που έγιναν για αγωγό Ισραήλ - Τουρκίας έδειξαν κόστος μεταξύ €7 και €10 δισ.

Γράφει: Πέτρος Θεοχαρίδης
Φιλελεύθερος

3 σχόλια:

  1. ποσο εχει εκτιμηθει ο east-med?δεν λεει το αρθρο.Ετσι ωστε να μπορουμε να κανουμε μια συγκριση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 5 δισεκατομύρια θα στοιχίσει.βτο λέει πολύ καθαρά. Πιο φθηνός από το ισραήλ τουρκία ευρώπη..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το σημαντικότερο γεωπολιτικό πλεονέκτημα του αγωγού EASTMED είναι ότι πετάει την Τουρκία απ' έξω και έτσι αφαιρεί από τους γείτονες το πλεονέκτημα να μπορούν να απειλήσουν την Ελλάδα ή την Ευρώπη με διακοπή της ροής του φυσικού αερίου. Ακόμη και διπλάσιο κόστος να είχε ο αγωγός πρέπει να φτιαχτεί. Πρέπει να γίνει κοινή εταιρεία από Ιταλία - Ελλάδα - Ισραήλ - Κύπρο - Αίγυπτο, η οποία θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται τον αγωγό, καθώς επίσης και κοινή αεροναυτική δύναμη από τις ανωτέρω χώρες, η οποία θα προστατεύει τον αγωγό. Με την ευκαιρία υποβάλλω ένα υποθετικό ερώτημα: Αν "λυθεί" το κυπριακό με την λύση που προωθούν, δηλαδή να έχει δικαίωμα βέτο η τουρκική πλευρά σε τέτοιες στρατηγικές επιλογές, θα μπορούσε ποτέ να γίνει ένα τέτοιο έργο; Σε μια τέτοια περίπτωση πόσο ποσοστό εδάφους θα έδινε ξανά πίσω η Κύπρος στους Τουρκοκύπριους ( Τουρκία) για να αποκτήσει ξανά κράτος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.