4/11/16

Ομιλία του Πρωθυπουργού της Αλβανίας Έντι Ράμα στη ολομέλεια της Βουλής 3 Νοεμβρίου 2016

Ο Πρωθυποργός Έντι Ράμα απάντησε σήμερα σε όλους εκείνους που τον κατηγορούν για το θέμα στη Χειμάρρα, αρχίζοντας από τους Αλβανούς πολιτικούς, μέχρι και την ελληνική κυβέρνηση και τα ελληνικά Μ.Μ.Ε. Ο Ράμα, συνεχίζουν, ήταν σκληρός με τον Πρόεδρο του ΚΕΑΔ Βαγγέλη Ντούλε, στον οποίο είπε ότι το ΚΕΑΔ λιώνει σαν το αλάτι στο νερό, και του καταλόγισε ευθύνες για την επιδείνωση των σχέσεων με την Ελλάδας. Η Χειμάρρα, σύμφωνα με το Ράμα, είναι πόλη αλβανική, και το γεγονός ότι οι κάτοικοί της μιλούν ελληνικά, δεν την καθιστά ελληνική πόλη. Τις γνώσεις της ιστορίας, συνέχισε, τις χρησιμοποιεί μόνο για να αντιληφθεί το παρόν και το μέλλον. 
«Ορισμένοι κάτοικοι της Χειμάρρας διαμαρτυρήθηκαν για το σχέδιο ανάπλασης της πόλης, είναι ένα σχέδιο του Δήμου, στη συνέχεια του προγράμματος ανάπλασης της Χεμάρρας. Η πόλη εκείνη έχει, μετασχηματιστεί ριζικά και αυτό το βλέπουν όλοι, και η τοπική κοινωνία, εκτός από το Ντούλε.

Η Χειμάρρα δεν είναι η μόνη πόλη που εισήλθε στο δρόμο της ανάπτυξης, δεν είναι η μόνη πόλη όπου γίνονται απαλλοτριώσεις. Οι απαλλοτριώσεις και οι κατεδαφίσεις είναι ρουτίνα και γίνονται βάσει του νόμου στη Χειμάρρα, στην Τροπόγια και αλλού. Και στην Τροπόγια, ή στο Μπουρέλι, υπάρχουν κάτοικοι που δεν συμφωνούν, αλλά περιέργως, ούτε για τους κατοίκους της Τροπόγια, ούτε του Μπουρέλ, ούτε της Αυλώνας, ή της Μπουλκίζα, δεν ακούσαμε να παραπονείται κάποιο άλλο κράτος, ή τα μίντια αυτής της χώρας να αρχίζουν να φωνάζουν. Αυτό συμβαίνει μόνο με τη Χειμάρρα. Στην Αυλώνα, τα Τίρανα, το Δυρράχιο και σε όλη τη χώρα, έχουν κατεδαφιστεί χιλιάδες κτίρια. Το project στη Χειμάρρα προβλέπει την κατεδάφιση 18 κτιρίων, ένα σπίτι, ένα ξενώνα και τα υπόλοιπα πλυντήρια, περίπτερα, παλαιές αποθήκες ή ερείπια των άλλοτε κατοικιών.

Εκείνοι που δεν γνωρίζουν την αλήθεια για το θέμα, το οποίο επανέρχεται κατά καιρούς, δεν μπορούν να καταλάβουν πως μπορεί, μια διαδικασία ρουτίνας για 12 αυθαίρετα και 6 κτίρια, να κινητοποιήσει μια γειτονική χώρα με επίσημες Ανακοινώσεις που ζητούν τιμωρία, να κινητοποιήσει κόμματα, ε/φ και ιστοσελίδες για να αμαυρώσει την εικόνα της κυβέρνησης της Αλβανίας. Τι έκανα, τι είπα εγώ, που θα άξιζε όλη εκείνη την προσοχή  στην Ελλάδα αυτές τις μέρες; Μπορεί να μου πει κανείς, γιατί στους γείτονες δεν άρεσε ανάρτησή μου στην πολιτιστική μου στήλη στοFacebook, στην οποία αναφέρθηκα στον Gjergj Dushmani, τον επώνυμο Αλβανό στον οποίο αναφέρονται σοβαρά ιστορικά βιβλία, ο οποίος βρέθηκε στη σωστή θέση και στη σωστή στιγμή για να σώσει την Ακρόπολη από το βομβαρδισμό το 1686; Μήπως δεν τους άρεσε επειδή εκεί διάβασαν ότι στην Αθήνα εκείνης της εποχής ομιλούσαν κυρίως αλβανικά; Αυτό όμως δεν το λέω εγώ, αλλά οι ιστορικοί εκείνης της εποχής. Δεν στενοχωρούμαι καθόλου όταν μου λένε ότι στη Χειμάρρα σήμερα μιλούν ελληνικά. Ούτε η ομιλούμενη χθες αλβανική δεν καθιστά την Αθήνα αλβανική, ούτε η ομιλούμενη σήμερα ελληνική, δεν καθιστά τη Χειμάρρα ελληνική πόλη.

Τα θέματα του παρελθόντος και του μέλλοντος, όχι μόνο για μας, αλλά προς το κοινό συμφέρον, είναι πραγματικά θέματα, στα οποία θα πρέπει να δώσουμε λύση, ακριβώς υπό το πρίσμα αναρίθμητων παραδειγμάτων της φιλίας, της αλληλεγγύης, της καλής γειτονίας, τα οποία η ιστορία παρήγαγε για Αλβανούς και Έλληνες. Ακούστηκαν μερικές φωνές να υψώνονται, εκτός από τη φωνή του Βαγγέλη, ο οποίος και από το ύπνο σηκώνεται, εάν δει ότι πέφτει κάποιο κεραμίδι από κάποιο ερειπωμένο σπίτι της Χειμάρρας. Και το κεραμίδι που ο Βαγγέλης είδε στο όνειρο, βρίσκει στην Ελλάδα ακροατές που το χρησιμοποιούν ως αποδεικτικό στοιχείο του ανθελληνισμού του Ράμα, του νέου εχθρού κατά της Ελλάδος και της Μειονότητας, που εσύ Βαγγέλη, επιδιώκεις με κάθε τρόπο να κατασκευάσεις, για προσωπικά οφέλη, για οφέλη του Κόμματός σου . Το κόμμα σου Βαγγέλη, λιώνει σαν το αλάτι στο νερό, ακριβώς διότι έχεις αναλάβει να κάνεις κάτι που εμφανώς προκαλεί ζημιά στις διμερείς σχέσεις, στις σχέσεις ανάμεσα σε Αλβανούς και Έλληνες. Η εκκλησία των Δρυμμάδων που ανέφερες, 'ήταν γκαράζ, όπου γινόταν και θρησκευτικές τελετές, αλλά για το Βαγγέλη και εκείνους που τον ακούν στην Αθήνα, ήταν ναός τον οποίο κατεδάφισε η δικτατορία του Ράμα.

Τα ζητήματα του παρελθόντος ανάμεσα στις δύο χώρες δεν μπορεί να χρησιμοποιούνται ως casus belli για να βλάψουν τις σχέσεις, εκτός από κοντόφθαλμους. Οι κάτοικοι που θίγονται από το σχέδιο ανάπλασης έχουν αυτό-κηρυχθεί Έλληνες. Υπάρχουν επίπονες ιστορίες εξελληνισμού των ονομάτων των Αλβανών. Οι Έλληνες υποδέχθηκαν τους Αλβανούς το 1990, έτσι όπως οι Αλβανοί υποδέχθηκαν τους Έλληνες που είχαν μείνει χωρίς ψωμί, το 1941. Εγώ και κανένας Αλβανός, δεν θα λέγαμε σε κάποιον Έλληνα: ΄΄Εάν επιθυμείς να δουλέψεις σ΄ αυτή τη χώρα, άλλαξε το όνομα΄΄. Μας λένε ότι οι κάτοικοι των οποίων κατεδαφίζονται τα σπίτια, είναι ομογενείς, λες και οι υπόλοιποι είναι αλλογενείς, δηλαδή ξένοι, που ήρθαν από αλλού. Οι ιστορικοί θα πρέπει μόνο να γράφουν την ιστορία, οι πολιτικοί να την κάνουν, όταν όμως γίνεται σύγχυση των ρόλων, μόνο ζημιά θα πρέπει να περιμένουμε.

Στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης και δυστυχώς κάθε συζήτησης αυτά τα 25 χρόνια με τους γείτονες για τη Χειμάρρα, ποτέ δεν άκουσα να γίνεται σεβαστό ένα στοιχείο, ότι τα άτομα αυτά είναι Αλβανοί υπήκοοι και υπόκεινται στους αλβανικούς νόμους. Είμαι πρόθυμος να ανταποκριθώ σε κάθε πρόσκληση που θα έρθει από τους γείτονες, να συζητήσω ανοικτά μαζί τους για την προστασία των Μειονοτήτων. Η Αλβανία έχει κληρονομήσει πολιτική προστασίας των Μειονοτήτων, καμία φορά δεν έγινε αντικείμενο κριτικής από Διεθνείς Οργανισμούς για μη σεβασμό των δικαιωμάτων τους, είναι συμβαλλόμενο μέρος σε διεθνείς Συνθήκες, συμπεριλαμβανομένης της Συνθήκης Πλαισίου για την Προστασία των Μειονοτήτων, την οποία αναμένουμε να την επικυρώσει και η Ελλάδα. Τα δικαιώματα των μειονοτήτων στην Αλβανία διασφαλίζονται από το Σύνταγμα και τους νόμους. Αναφέρθηκε ο Βαγγέλης εδώ στην Διοικητική Μεταρρύθμιση, θα ήθελα να έβλεπα μια παρόμοια και σε γειτονικές χώρες, αλλά δεν πρόκειται να συμβεί. Ο νομικός μας κώδικας για τις Μειονότητες είναι πολύ πιο προχωρημένος από τον Κώδικα των γειτόνων. Οι Αλβανοί εκ φύσεως, είναι ανεκτικοί, έχουν συνυπάρξει ειρηνικά με τις Μειονότητες. Στο πλαίσιο των 5 προτεραιοτήτων για ένταξης την Ε.Ε, η Αλβανία προχώρησε σε αναθεώρηση του νομικού, πλαισίου για τις Μειονότητες.

Η Αλβανία δεν έτρεφε, ούτε και τρέφει εδαφικές διεκδικήσεις, αλλά ζητά όσο πιο υψηλό επίπεδο σχέσεων φιλίας. Στην ιστορία μας, βρίσκουμε πιο πολλά παραδείγματα που μας ενώνουν, από εκείνα που μας χωρίζουν. Το παρελθόν δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο για το κοινό μέλλον των λαών και των χωρών μας.

Για τις δύο χώρες θα πρέπει να υπάρξουν λύσεις που να στηρίζονται στο διεθνές δίκαιο και κανόνες. Πρώτον, θα θέλαμε να καταργηθεί το βασιλικό Διάταγμα για το εμπόλεμο ανάμεσα Ελλάδα και Αλβανία. Δεν είναι ένα κατάλοιπο, είναι μια πράξη που έχει συνέπειες για τους Αλβανούς πολίτες. Εάν θέλετε να μην τους πούμε Τσάμηδες, δεν τους λέμε, εάν θέλετε να μην πούμε ΄΄ τσάμικο ΄΄, δεν το λέμε, αυτό όμως δεν παύει να είναι αλβανικό εθνικό ζήτημα, είναι ζήτημα της Αλβανίας, των Αλβανών. Τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα δικαιώματα επί της περιουσίας, είναι εκείνο που ονομάζεται ΄΄ τσάμικο ΄΄. Αυτό και μόνο αυτό ζητούμε.

Και στο παρελθόν, και πριν από 30 χρόνια, και πριν από 10 χρόνια, καμία διεθνής Επιτροπή, Σύμβαση ή Δικαστήριο, δεν έχει αναγνωρίσει ύπαρξη ελληνικής μειονότητας ανάμεσα σε Κουρβελέσι και Ακροκεραύνια όρη» - δήλωσε σε γενικές γραμμές στην ομιλία του ο Ράμα.

Δευτερολογία Ντούλε

Σε όλη αυτή την χαοτική τοποθέτηση, εγώ προσπάθησα να σεβαστώ το θέμα. Ο Ράμα πηγαίνει από αποτυχία σε αποτυχία. Τυγχάνει, κ. Π/Θ, να είμαι και πολίτης της Ε.Ε, εκεί, ο καθένας που θεωρεί ότι αδικείται, μπορεί να προσφύγει στα δικαστήρια να βρει το δίκιο του. Εσείς παρακάμψατε την ουσία της συζήτησης. Προσπαθώ όσο μπορώ, να κάνω φίλους αυτού του τόπου, είναι όμως δύσκολο με έναν Π/Θ όπως εσείς. Είπες σε μένα ότι αμαυρώνω την εικόνα, αλλά δεν υπάρχει πιο μαύρη κυβέρνηση από τη δική σας τα 25 αυτά χρόνια.

Δευτερολογία Ράμα

Δευτερολογώντας και απευθυνόμενος στο Ντούλε, ο Ράμα τόνισε και τα ακόλουθα:
Αφού υποδαυλίζεις τη δημιουργία στημένων καταστάσεων και ενημερώνεις σκόπιμα, δεν έχεις άλλο σκοπό, από το να δημιουργείς εχθρούς στην άλλη πλευρά. Για ποιο λόγο λες ψέματα στην Αθήνα, όταν τους λες ότι τα κτίρια είναι νόμιμα, γιατί τους λες ότι θα κατεδαφιστούν χωρίς αποζημίωση; Για ποιο λόγο υποδαυλίζεις και λες ψέματα και σε μερικούς από εκείνους που έχουν δικαίωμα να διαμαρτυρηθούν; Άκουσες ξεκάθαρα τις εξηγήσεις μου για την υπόθεση, βρες σε όλη την Αλβανία, όπου κατεδαφίστηκαν 9 χιλ. κτίρια, μία περίπτωση στη Χειμάρρα που να έχει γίνει διαφορετικά σε σύγκριση με την υπόλοιπη Αλβανία. Καλά που λες ψέματα, αλλά τα ψέματα τα χρησιμοποιείς για να ρίξεις λάδι στη φωτιά. Είσαι εσύ που με υποχρεώνεις να αναμειχθώ σ΄ αυτή τη συζήτηση. Η απαρχή της όλης ιστορίας είσαι εσύ. Ο κάθε λαός έχει τους ανεγκέφαλούς του, εσύ βρήκες όλους τους ανεγκέφαλους της Ελλάδας και τους διηγείσαι τρελές ιστορίες, αυτοί είναι έτοιμοι να θεωρήσουν ως αλήθεια, κάθε ψέμα και συκοφαντία σου. Εγώ φέρω δημοσίως ευθύνη εάν βρεθεί μία παράβαση που έγινε σε βάρος τους, σε αντίθεση με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για όλους τέως Αλβανούς πολίτες. Εκείνο που είπες ότι ΄΄είμαι πολίτης της Ευρώπης΄΄, το είπες διότι έχεις ελληνικό διαβατήριο. Εμείς είμαστε πολίτες της Ευρώπης αλλά δεν έχουμε ακόμα διαβατήριο, μην νομίσεις όμως ότι αυτό μας υποχρεώνει να αισθανόμαστε κομπλεξαρισμένοι διότι εσύ θα ασκήσεις επιρροή για να εμποδιστεί η ευρωπαϊκή μας πορεία για την όρεξή σου.

Τριτολογία Ντούλε:

Ο Πρωθυπουργός  μου δεν γνωρίζει τι είναι ο διάλογος, γνωρίζει μόνο το μονόλογο, το μονόλογο τύπου παραληρήματος. Στη μέση της συζήτησης σηκώθηκε και έφυγε !

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.