14/9/15

Τούρκος αρθρογράφος: Στη θάλασσα δεν ρίξαμε τον ελληνικό στρατό, αλλά τον ελληνικό και τον αρμενικό λαό

Μέχρι σήμερα οι Τούρκοι υποστηρίζουν ότι το 1922 έριξαν στη θάλασσα τον ελληνικό στρατό, ισχυρισμός που κατά τον αρθρογράφο Ουζγκιούρ Αϊντίν είναι αναληθής. Όπως μάλιστα γράφει από τη Σμύρνη και για το πρακτορείο ANF, αυτό που έκανε ο τουρκικός στρατός ήταν να ρίξει Έλληνες και Αρμένιους στη θάλασσα. Διαβάστε το άρθρο του:

Όπως κάθε Σεπτέμβρη και φέτος θα γίνουμε μάρτυρες εξιστόρησης μύθων που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα, σύμφωνα με τους οποίους «το 1922 ρίξαμε τον ελληνικό στρατό στη θάλασσα».
Είναι όμως απόλυτα εξακριβωμένο ότι όταν ο τουρκικός στρατός μπήκε στη Σμύρνη, ο ελληνικός στρατός την είχε ήδη εγκαταλείψει.
Η αρμενική κοινότητα, αν και μικρή σε σχέση με την ελληνική, έζησε στη Σμύρνη μέχρι το 1922. Εξάλλου δεν είχε επηρεαστεί και πολύ από τους «εκτοπισμούς» του Λίμαν φον Σάντερς και του νομάρχη Ραχμί μπέη. Ωστόσο, η πυρκαγιά που κατέκαψε την πόλη και ξέσπασε στη συνοικία Χαϊνότς, εξάλειψε την παρουσία των Αρμενίων στην πόλη. Μέχρι τότε δεν είχαν μείνει πουθενά Αρμένιοι στην Ανατολή, με εξαίρεση την Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη.
Μέρος των Αρμενίων που είχε διαφύγει των διωγμών βρήκε καταφύγιο στη Σμύρνη
Οι αιματηρές εξεγέρσεις του 16ου και 17ου αι., που ονομάστηκαν «εξεγέρσεις Τζελαλί», εξαπλώθηκαν σε ολόκληρη την Ανατολή. Μέρος των Αρμενίων κατάφερε να ξεφύγει και να κρυφτεί, γλιτώνοντας από τις σφαγές. Περίπου χίλιοι Αρμένιοι από το Ναχιτσεβάν, το Καραμπάγ και το Εριβάν, κατάφεραν να φθάσουν και να εγκατασταθούν στη Σμύρνη.
Στις αρχές του 17ου αι., ο Σάχης της Περσίας Αββάς Α΄, έκανε παιδομάζωμα στις κοινότητες των Αρμενίων, των Γεωργιανών και των Τσερκέζων, με σκοπό τη δημιουργία ισχυρού στρατού. Ορισμένοι Αρμένιοι, για να γλιτώσουν τα παιδιά τους, κατέφυγαν στη Σμύρνη, ενώ και ο Σουλτάνος Μαχμούτ Α΄ μετέφερε 100 οικογένειες Αρμενίων από τις πόλεις Ασνταράκ και Οσαγκάν της σημερινής Αρμενίας αλλά και από την Άγκυρα, και τους εγκατέστησε στη Σμύρνη.
Με τη φωτιά της Σμύρνης καταστράφηκε η συνοικία των Αρμενίων
Το 18ο αι., μετά την καταστροφή του Ισφαχάν από τους Αφγανούς, ακολούθησαν μαζικές εγκαταστάσεις Αρμενίων από τη Νέα Γκούλφα και το Ναχιτσεβάν στη Σμύρνη, ενώ το 19ο αι. έγινε το ίδιο με Αρμενίους από τη Θεοδοσιούπολη (Ερζερούμ), Ευδοκιάδα (Τοκάτη), Καισάρεια και Τυφλίδα να εγκαθίστανται στη Σμύρνη. Εκατοντάδες ορφανά που γλίτωσαν από τις σφαγές των Αρμενίων του 1894-1896 και του 1909 (σφαγή των Αδάνων), εγκαταστάθηκαν σε ορφανοτροφεία που οργάνωσε η αρμενική κοινότητα της Σμύρνης.
Η πυρκαγιά που ξέσπασε 1845 στη Σμύρνη, κατέκαψε και πάλι τη συνοικία των Αρμενίων.
Από τα 900 αρμενικά σπίτια, μόλις 37 διασώθηκαν. Καταστήματα, εργαστήρια, το σχολείο Χιριπσιμάντς, η εκκλησία Σουρπ Ισπεντάνος και όλα τα αρχεία της, παραδόθηκαν στις φλόγες και καταστράφηκαν.
Μετά την πυρκαγιά κλήθηκαν δυο αρχιτέκτονες από την Κωνσταντινούπολη για να επανασχεδιάσουν την αρμενική συνοικία, η οποία αναγεννήθηκε μέσα από τις στάχτες της.
Έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της οικονομίας της Σμύρνης
Το 1922 η αρμενική κοινότητα είχε 21 ιδρύματα που ασχολούνταν με την εκπαίδευση, την αλληλοβοήθεια, τις τέχνες και τον αθλητισμό, ενώ υπήρχαν και πολλές αρμενικές εταιρείες και επιχειρήσεις, που συνέβαλαν στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Κάτοχοι ακινήτων γαιών ήταν οι Hovsep Çelebi Yusufyan, Krikor Kuyumcuyan, επιχειρηματίες οι αδελφοί İspartalıyan, Ekizyan, αδελφοί Yesayan, υφασματέμποροι πρώτης κατηγορίας οι Stepan- Dikran İplikçiyan, έμποροι βάμβακος, σιτηρών, σύκων και σταφίδας οι Elmasyan, αδελφοί Tavityan και πόσοι άλλοι.
Την έκαψαν οι Τούρκοι κομιτατζήδες
Η επίσημη θέση του τουρκικού κράτους είναι ότι τη Σμύρνη την έκαψαν οι Αρμένιοι και οι Ρωμιοί. Όμως μετά από χρόνια αποκαλύφθηκε ότι την πυρκαγιά την έβαλαν οι Τούρκοι κομιτατζήδες. Αν συνεκτιμήσει δε κανείς τα όσα έχουν ειπωθεί και γραφτεί από Άγγλους και Έλληνες, τότε βγαίνει το συμπέρασμα ότι την πόλη την έκαψαν οι «άτακτοι», ενώ η στρατιωτική διοίκηση έκανε τα στραβά μάτια.
Όταν μπήκε ο τακτικός στρατός στη Σμύρνη, οι εκπρόσωποι του Κεμάλ δεν έκαναν κάτι για να εγκαταστήσουν διοίκηση και να ελέγξουν την πόλη. Άδειασαν τις φυλακές και γέμισε η πόλη με «ατάκτους», για συγκεκριμένους λόγους.
Οι λεηλασίες άρχισαν στη συνοικία των Αρμενίων και μετά ακολούθησαν οι πυρκαγιές. Άγγλοι και άλλοι αυτόπτες μάρτυρες δήλωσαν ότι ανάμεσα σε εκείνους που έβαλαν τη φωτιά, ήταν και Τούρκοι στρατιώτες.
Για τη φωτιά υπάρχουν δυο απόψεις. Η μια λέει ότι οι κεμαλιστές είχαν πειστεί πως για να αναπτυχθεί η Σμύρνη, θα έπρεπε να γκρεμιστεί και να ξαναχτιστεί εκ θεμελίων, ενώ η άλλη λέει ότι ο τουρκικός στρατός, για να επιβραβεύσει τους «ατάκτους», τους επέτρεψε να λεηλατήσουν την πόλη.
Στη Σμύρνη δεν έριξαν τον Ελληνικό Στρατό στη θάλασσα αλλά το λαό
Για χρόνια μας έκαναν πλύση εγκεφάλου, λέγοντας ότι «ρίξαμε στη θάλασσα τον ελληνικό στρατό». Όμως, έχει αποδειχτεί ότι όταν ο τουρκικός στρατός μπήκε στη Σμύρνη, ο ελληνικός είχε ήδη αναχωρήσει. Αυτοί που ρίξαμε στη θάλασσα, ήταν ο ελληνικός και ο αρμενικός λαός. Όταν ξέσπασε η πυρκαγιά, μαζί με τους Έλληνες δολοφονήθηκαν εκατοντάδες Αρμένιοι. Λεηλατήθηκαν οι περιουσίες, τα καταστήματα και τα σπίτια τους. Όσοι μπόρεσαν να γλιτώσουν, σκόρπισαν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Πρώτα στην Ελλάδα κι από εκεί στην Ευρώπη και την Αμερική. Κάποιοι εγκαταστάθηκαν στη Βηρυτό, τη Συρία και την Αρμενία.
Η Διεθνής Έκθεση Σμύρνης καταλαμβάνει την αρμενική συνοικία Χαϊνότς
Η περιοχή πάνω στην οποία εγκαταστάθηκε και επεκτάθηκε η Διεθνής Έκθεση Σμύρνης, αμέσως μετά την τραγωδία –η οποία φιλοξενεί, ερήμην των πραγματικών ιδιοκτητών της αρκετές δραστηριότητες μεταξύ των οποίων και πολιτιστικές με σημαντικούς προσκεκλημένους- είναι η περιοχή της Αρμενικής συνοικίας Χαϊνότς, που λεηλατήθηκε και πυρπολήθηκε το 1922.
Τώρα στο εσωτερικό υπάρχουν τεράστια δένδρα και ταμπέλες που γράφουν «Τι ευτυχία να λες ότι είσαι Τούρκος», «Ένας Τούρκος αξίζει όσο ολόκληρος ο κόσμος», ενώ υπάρχουν παντού προτομές του Μουσταφά Κεμάλ.
Η εικόνα που βλέπει κανείς στο Βόρειο Κουρδιστάν, με τα ρατσιστικά αυτά συνθήματα να είναι γραμμένα με πέτρες στα καμένα βουνά, υπάρχει και στην άλλοτε όμορφη γειτονιά των Αρμενίων της Σμύρνης, πάνω στα ερείπια και τις στάχτες της οποίας οικοδομήθηκε ένας νέος κόσμος.

14 σχόλια:

  1. Αληθεια, ο ανθρωπος αυτος , η εχει τεραστιο θρασσος , η δεν κατοικει στην Τουκια, η στην Τουρκια υπαρχει ροη ενος αερα ,που ως τα σημερα, δεν φυσουσε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Na ferw ligo mizeria? Grafei gia tous Armenious kyriws kai oxi gia tous Ellhnes pou apotelousan kai th syntriptikh pleiopshfia twn katoikwn! Auto einai gia na mas ypenthymizei th diafora ths antimetwpishs ths genoktonias apo tous Armenious kai apo emas! To diko mas kratos ksexase tous nekrous kai dystyxws auto to perase kai sthn ellhnikh koinwnia, afou oi neoteres genies mporei na mhn kseroun kan gia to gegonos, edw tha mou peite den ksexwrizoun to 21 me to 40, alla....Opws epishs parathreitai kai entona pleon h prospatheia na pernietai sto ntoukou toso h 25hMartiou oso kai h 28h Oktwbriou! Mprosta ston pseutokosmopolitismo kai ton pseutodiethnismo den yparxei kanenas sebasmos oute gia tous nekrous mas kai sigoura tha timwrithoume gia auto kai dikaiws!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το άρθρο αφορά πράγματι εξ ολοκλήρου τους Αρμενίους, εκτός από τις κρίσιμες φράσεις: "Για χρόνια μας έκαναν πλύση εγκεφάλου, λέγοντας ότι «ρίξαμε στη θάλασσα τον ελληνικό στρατό». Όμως, έχει αποδειχτεί ότι όταν ο τουρκικός στρατός μπήκε στη Σμύρνη, ο ελληνικός είχε ήδη αναχωρήσει. Αυτοί που ρίξαμε στη θάλασσα, ήταν ο ελληνικός και ο αρμενικός λαός."

      Αυτό πρέπει να κρατήσουμε εμείς, ανεξαρτήτως αν αυτά που γράφεις είναι έτσι ή όχι, διότι είναι πολύ σημαντικό επειδή προέρχονται από Τούρκο αρθρογράφο.
      Αφαιρείται έτσι η ενδεχόμενη δικαιολογία, από οποιονδήποτε - εντός ή εκτός - ότι μπορεί να είναι ελληνική προπαγάνδα.

      Διαγραφή
    2. Symfwnw den to syzhtw! Apla einai tromero na syzhteitai h katastrofh ths Smyrnhs kai to arthro na epikentrwnetai stous Armenious!

      Διαγραφή
    3. Bebaia auto isws na symbainei giati etsi xanei th nomimothta ths h yparksh tou ellhnikou stratou!

      Διαγραφή
  3. Σχολικά βιβλία ιστορίας Ελλάδας-Τουρκίας: μια επίκαιρη συγκριτική θεώρηση με
    έμφαση στα θέματα ελληνοτουρκικού ενδιαφέροντος
    Χατζόπουλος Αντώνιος, Δρ. Θεολογίας, Σχολικός Σύμβουλος Β/θμιας Εκπαίδευσης
    πηγη:
    http://ipeir.pde.sch.gr/educonf/2/02AnalitikoProgramma/hatzopoulos/hatzopoulos.pdf
    Απόσπασμα:
    Το βιβλίο σημειώνει ότι η Εθνική Εταιρεία διοργάνωσε την εξέγερση
    με τη θεωρία της Μεγάλης Ιδέας: «Η εξέγερση διευθύνονταν από τους ιερείς και σε σύντομο
    χρονικό διάστημα εξαπλώθηκε παντού». Η ενότητα δεν αναφέρεται καθόλου σε μάχες και
    καταλήψεις πόλεων και τελειώνει με την αναφορά της Συνθήκης της Αδριανουοπόλεως του 1829.
    Αμέσως μετά ακολουθεί το ποντιακό ζήτημα ως ξεχωριστή ενότητα. Εκεί παρατηρούμε ότι
    υπάρχουν ανυπόστατες κατηγορίες κατά του Πατριαρχείου για συνεργασία με τις ελληνικές αρχές
    με σκοπό την ανεξαρτησία του Πόντου και την προσάρτησή του στην Ελλάδα. Μάλιστα συνδέεται
    η δράση των Ποντίων με την δράση των Αρμενίων. Γράφει: «Οι Πόντιοι ανακοίνωσαν ότι θα
    ιδρύσουν συνομοσπονδία με τους Αρμενίους…Οι τσέτες-άτακτοι των Ποντίων διοργάνωσαν
    επιθέσεις σε χωριά στην ανατολική Μαύρη θάλασσα». Συνδέοντας τα παραπάνω με τη σημερινή
    εποχή κατηγορεί την Ελλάδα ότι ιδρύει ποντιακά σωματεία, ότι αναγνώρισε την γενοκτονία και
    προπαγανδίζει να μη γίνει δεκτή η Τουρκία στην ΕΕ, εάν δεν την αποδεχτεί. Και η ενότητα
    καταλήγει: «Η Ελλάδα έχει κάνει εθνική της πολιτική την τριβή και την ένταση με την Τουρκία και
    με νόμο καθιέρωσε την 19η Μάιου ως μέρα μνήμης της δήθεν γενοκτονίας των Ποντίων. Τα
    θρησκευτικά ιδρύματα και οι κληρικοί παίζουν πρωταρχικό ρόλο στην εμφάνιση αυτών των
    θεμάτων και το Πατριαρχείο είναι το ίδρυμα που πρωτοστάτησε στις απόπειρες ίδρυσης ποντιακού
    κράτους». Βαριές είναι οι εκφράσεις του βιβλίου και κατά των Αρμενίων και αφιερώνεται ειδική
    ενότητα στους εκτοπισμούς, φυσικά υπό την οπτική γωνία της άλλης πλευράς. Γίνεται παραδεκτό
    ότι υπήρξαν μόνο «κάποιες απώλειες», τονίζοντας ότι χιλιάδες ήταν και οι απώλειες των
    μουσουλμανικών πληθυσμών. Σε δύο σελίδες παρατίθενται οι δολοφονικές επιθέσεις της αρμενικής
    τρομοκρατικής οργάνωσης «Ασάλα» που έδρασε περί τα τέλη του 20ού αιώνα, συνδέοντας έτσι το
    τότε με το σήμερα. Από το 2002 λειτουργεί η «Επιτροπή συντονισμού για καταπολέμηση των
    ανυπόστατων ισχυρισμών για την γενοκτονία "Asılsız Soykırım İddiaları ile Mücadele
    Koordinasyon Kurulu" που έχει την ευθύνη παρεμβάσεων στα διδακτικά βιβλία προκειμένου να
    μεταφερθούν οι κεντρικές πολιτικές επιλογές στο θέμα των Αρμενίων. Έτσι από το 2003 μπήκαν
    στα βιβλία οι ενότητες αυτές που κάθε άλλο παρά φωτίζουν την ιστορική αλήθεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. πηγη:
    http://3lyk-galats.att.sch.gr/environment/neighbors2011.files/Neighbors_evaluation.pdf
    Είναι σαφές ότι η επικοινωνία των μαθητών μας, η συνεργασία και η επαφή με τους Τούρκους συμμαθητές τους άλλαξε αποφασιστικά τη γνώμη που είχαν για αυτούς. Χωρίς τα παιδιά να παραγνωρίζουν τις ιστορικές διαφορές του έθνους μας με τη γείτονα χώρα, γκρέμισαν τις προκαταλήψεις και μπόρεσαν να συνυπάρξουν και να συνεργαστούν σε πράγματα που τους ενώνουν.
    ΕΝΩ μνημονεύεται η ελληνική πλευρά, δεν ,εγω τουλαχιστον δεν διαπίστωσα,μνημονεύεται η τουρκική στατιστικα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τουρκία: Προώθηση της ανάγνωσης – Πώς τα παιδιά αποκτούν ενδιαφέρον για την ανάγνωση. Μια επισκόπηση

    Στην Τουρκία το 30,3% περίπου του πληθυσμού είναι μεταξύ 0 και 18 ετών. Στις περισσότερες από τις 1.112 δημόσιες βιβλιοθήκες, που υπάγονται στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, υπάρχουν τμήματα παιδικών βιβλίων, ενώ λειτουργούν και 47 αμιγώς παιδικές βιβλιοθήκες.

    Οι υπηρεσίες και οι υποδομές των βιβλιοθηκών περιλαμβάνουν εν γένει την παροχή πληροφοριών, το δανεισμό, το αναγνωστήριο, την πρόσβαση στο Διαδίκτυο, κινητές βιβλιοθήκες καθώς και τη διάθεση ακουστικών βιβλίων για άτομα με προβλήματα όρασης. Κατά διαστήματα, οι βιβλιοθήκες προσφέρουν ειδικές δράσεις για ενηλίκους και παιδιά.

    Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, στην Τουρκία υπάρχουν επίσης 19.704 βιβλιοθήκες σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. Ενώ οι βιβλιοθήκες στα δημόσια σχολεία λειτουργούν κατ’ ανάγκην χωρίς βιβλιοθηκάριους, σε ορισμένες βιβλιοθήκες των ιδιωτικών σχολείων απασχολούνται ένας ή και περισσότεροι βιβλιοθηκάριοι. Οι βιβλιοθήκες των δημόσιων σχολείων δεν μπορούν να εκπληρώσουν όλους τους σκοπούς λειτουργίας τους. Αντίθετα, σε μερικά ιδιωτικά σχολεία πέρα από τις συνήθεις υπηρεσίες που παρέχονται, διοργανώνονται ώρες παραμυθιού, συναντήσεις με συγγραφείς, διαφόρων ειδών εργαστήρια για τη βελτίωση των δεξιοτήτων ανάγνωσης, εναλλακτικά συνέδρια με θέμα τις βιβλιοθήκες, καθώς και ημέρες και εβδομάδες αφιερωμένες σε μια θεματική, με αφορμή μια ιδιαίτερη περίσταση. Πέραν αυτών, οι βιβλιοθήκες των ιδιωτικών σχολείων προσφέρουν μακροπρόθεσμα προγράμματα θεματικών κύκλων όπως η απόκτηση γνώσης και πληροφοριών, η διαχείριση μιας βιβλιοθήκης, ωριαίες συναντήσεις στη βιβλιοθήκη και ερευνητικά προγράμματα για παιδιά.
    (συνεχίζεται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. κτός από τις δημόσιες, τις παιδικές και τις σχολικές βιβλιοθήκες, στην Τουρκία υπάρχουν και ορισμένες βιβλιοθήκες που τις λειτουργούν οι κοινότητες. Αυτές διοργανώνουν επίσης ποικίλες δραστηριότητες για παιδιά. Ωστόσο, αυτή η προσφορά υπηρεσιών δεν συναντάται σε όλη τη χώρα, αλλά περιορίζεται στους δήμους των μητροπόλεων. Δεδομένου ότι περίπου το ένα τρίτο του συνολικού πληθυσμού είναι παιδιά κάτω των 18 ετών, προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι γίνονται ακόμη τόσο λίγα για την προώθηση της ανάγνωσης στα παιδιά.
    Η φιλαναγνωσία των παιδιών στην Τουρκία

    Προκειμένου να προσδιοριστούν το προφίλ και οι προτιμήσεις των αναγνωστών στην Τουρκία, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού διεξήγαγε μια έρευνα πεδίου με τίτλο «Η αναγνωστική κουλτούρα στην Τουρκία». Το 15,45% των ερωτηθέντων στο πλαίσιο της έρευνας είναι παιδιά 7-14 ετών. Όσον αφορά τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, η έρευνα έφερε στο φως ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Έτσι, αποδείχτηκε ότι τα παιδιά –σε σύγκριση με άλλες ηλικιακές ομάδες– αφιερώνουν τον περισσότερο χρόνο στο διάβασμα. Η έρευνα που είχε στόχο να αποτυπώσει το προφίλ του αναγνώστη, έδειξε ότι τα παιδιά αυτών των ηλικιών είναι τακτικοί αναγνώστες, που επιλέγουν συνειδητά τι θα διαβάσουν και ανάμεσα στις ποικίλες επιλογές αναγνωστικού υλικού δείχνουν συχνότερα προτίμηση στο βιβλίο. Όσον αφορά τη συχνότητα ανάγνωσης, τα παιδιά διαβάζουν κατά μέσο όρο 12 βιβλία το χρόνο. Το αποτέλεσμα αυτό δείχνει ότι τα παιδιά είναι οι πιο δραστήριοι αναγνώστες στην Τουρκία. Στην ερώτηση από πού προμηθεύονται τα παιδιά τα βιβλία τους, το 76% απάντησε ότι τα αγοράζουν, το 50,7% ότι τα ανταλλάσσουν με φίλους, το 31,6% ότι τα δανείζονται από βιβλιοθήκες και το 1,7% ότι τα κατεβάζουν από το Διαδίκτυο. Ως απάντηση στο ερώτημα εάν στην περιοχή τους υπάρχει δημόσια βιβλιοθήκη, το 49,3% των ερωτηθέντων παιδιών απάντησαν Όχι, το 34,7% Ναι, ενώ το 16% δεν γνώριζαν αν υπήρχε δημόσια βιβλιοθήκη ή όχι κοντά τους. Μόνο το 10,5% των παιδιών στην Τουρκία είναι εγγεγραμμένα μέλη σε μια βιβλιοθήκη, στο 43,1% των παιδιών δεν παρουσιάστηκε ως τώρα ευκαιρία να μάθουν τη χρήση μιας βιβλιοθήκης και το 35,5% ανέφεραν ως προτιμώμενο ανάγνωσμα τα βιβλία της κατηγορίας «Περιπέτεια».
    Δημόσια ιδρύματα και ιδιωτική πρωτοβουλία

    Στην Τουρκία, οι δημόσιες και οι παιδικές βιβλιοθήκες διοικούνται από τη Γενική Διεύθυνση Δημόσιων Βιβλιοθηκών και Εκδόσεων (KYGM) του τουρκικού Υπουργείου Πολιτισμού, ενώ οι σχολικές βιβλιοθήκες υπάγονται στο Υπουργείο Παιδείας (MEB).

    DΤο Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με διάφορους φορείς διοργανώνει τα προγράμματα Η Τουρκία διαβάζει, Ήρθε η ώρα της ανάγνωσης, Πνοή ζωής στο σχολείο, Γέφυρα στη γνώση και Δίκτυο Εκπαίδευσης και Πληροφορίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο φιλανθρωπικός σύλλογος Darüşşafaka είναι η πρώτη περίπτωση ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην Τουρκία που δραστηριοποιείται στον τομέα εκπαίδευσης και αγωγής. Από το 1863 παρέχει σε άπορα παιδιά με ιδιαίτερες ικανότητες, των οποίων ο πατέρας δεν είναι πια εν ζωή, δωρεάν φοίτηση σε σχολείο, και υλοποιεί προγράμματα σε συνεργασία με διάφορους φορείς. Ιδρύματα και σύλλογοι όπως το Ίδρυμα Παίδων, το Μορφωτικό Ίδρυμα Μητέρας-Παιδιού (AÇEV), το Ίδρυμα των Εθελοντών Μορφωτικών Αναδόχων της Τουρκίας (TEGV), η Ένωση Τούρκων Βιβλιοθηκονόμων (TKD), ο Σύλλογος Προώθησης του Σύγχρονου Τρόπου Ζωής (ÇYDD) και η Ένωση Τούρκων Βιβλιοθηκονόμων Σχολικών Βιβλιοθηκών (OKD) συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση των ευκαιριών που δίνονται στα παιδιά για μια καλή μόρφωση και εκπαίδευση. Πέραν αυτών, υπάρχουν και άλλες ιδιωτικές πρωτοβουλίες, π.χ. Μια ντουλάπα γεμάτη βιβλία, Μου αρέσουν οι βιβλιοθήκες και Παιδιά-αναγνώστες.
    Παραδείγματα δραστηριοτήτων που εστιάζουν στην πράξη

    Διαβάζω και παίζω

    Το πρόγραμμα Διαβάζω και παίζω που διοργανώνεται από το TEGV και το πολιτιστικό κέντρο Yapı Kredi είναι ένα πρόγραμμα διδασκαλίας που βασίζεται στη δημιουργική προσέγγιση της ανάγνωσης. Το κοινό στο οποίο απευθύνεται το πρόγραμμα που διευθύνει η Nilay Yılmaz είναι παιδιά του Δημοτικού (Α΄-Ε΄ τάξης), ενώ στόχος του είναι να ξυπνήσει το ενδιαφέρον τους και την όρεξή τους για την ανάγνωση. Σε καθεμία από τις ειδικά διαμορφωμένες ανάλογα με το επίπεδο της κάθε τάξης ενότητες, τα παιδιά δουλεύουν πάνω σε ένα διήγημα, ένα μυθιστόρημα, ένα ποίημα ή μια εικόνα. Στο τέλος του προγράμματος, διάρκειας 16 εβδομάδων, τα παιδιά έχουν γνωρίσει τα βιβλία δέκα τουλάχιστον συγγραφέων και δύο ποιητών. Κάθε ενότητα διαρκεί μιάμιση ώρα και ξεκινά κάθε φορά με παιχνίδια για «ζέσταμα», που βοηθούν στην πνευματική και σωματική προετοιμασία και ταιριάζουν στη θεματολογία του βιβλίου που θα επεξεργαστούν τα παιδιά. Ακολουθούν ερωτήσεις που έχουν στόχο να συμβάλουν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων Κατανόηση Κειμένου και Ακουστική Κατανόηση, αλλά και να ενθαρρύνουν τα παιδιά να κάνουν σκέψεις πάνω στο κείμενο που διαβάστηκε, καθώς και δημιουργικές δραστηριότητες και θεατρικό παιχνίδι. Στο τέλος κάθε ενότητας, τα παιδιά καθοδηγούνται ως προς την ανάγνωση ενημερωτικών κειμένων από το φάκελό τους και τους ανατίθενται εργασίες. Στο τέλος του προγράμματος διοργανώνονται υπαίθριες εκδηλώσεις και εκθέσεις.
    Δεν μπορούμε να παίξουμε και θέατρο με τα βιβλία;

    Το εργαστήρι ανάγνωσης με τίτλο Δεν μπορούμε να παίξουμε και θέατρο με τα βιβλία; που διοργανώνει το πολιτιστικό κέντρο Yapı Kredi χρησιμοποιεί τη μεθοδολογία του δημιουργικού θεάτρου και έχει στόχο να ξυπνήσει τον ενθουσιασμό για την ανάγνωση, να πυροδοτήσει τη φαντασία και να κινήσει την περιέργεια. Σε αυτό αποκτώνται επίσης δεξιότητες όπως η έρευνα, η επίλυση προβλημάτων, και ενθαρρύνεται το ανοικτό πνεύμα απέναντι σε διαφορετικές απόψεις και η ελεύθερη έκφραση των σκέψεων του κάθε παιδιού στην ομάδα.

    Από λογοτεχνικά έργα όπως είναι τα παραμύθια, οι μύθοι, οι ιστορίες, τα ποιήματα και τα δοκίμια, που έχουν γραφτεί για παιδιά 4-14 ετών, επιλέγεται ένα κείμενο. Για κάθε ηλικιακή ομάδα ετοιμάζεται μια διαφορετική μέθοδος καθοδήγησης προς τη δημιουργική ανάγνωση, ενώ στη φάση της υλοποίησης χρησιμοποιούνται διάφορα μέσα και διδακτικό υλικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Με τη βοήθεια μουσικής υπόκρουσης, τα βιώματα των πρωταγωνιστών κάποιου αποσπάσματος του επιλεγμένου βιβλίου αποδίδονται με παραστατικές κινήσεις, εν είδει παιχνιδιού, κι έτσι αποκτούν ζωή. Επίσης, τα παιδιά παροτρύνονται να οπτικοποιήσουν τις βασικές ιδέες του βιβλίου κάνοντας δικές τους ζωγραφιές. Το εργαστήρι, το οποίο διευθύνει η Çiğdem Odabaşı, ολοκληρώνεται με τις φάσεις του αυτοσχεδιασμού και της αξιολόγησης, κατά τη διάρκεια των οποίων συνεχίζεται η ανάγνωση του βιβλίου. Η φωναχτή ανάγνωση και η απόδοση με κινήσεις κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου γίνονται, ανάλογα με την εκάστοτε ομάδα, από εκείνον που το διευθύνει ή/και από τους συμμετέχοντες.
    Δημιουργική ανάγνωση στη βιβλιοθήκη

    Στόχος των δημιουργικών εργαστηρίων ανάγνωσης σε βιβλιοθήκες είναι να παρουσιάσουν λύσεις εστιασμένες στην πράξη για το πώς μπορεί να μεταδοθεί στη νέα γενιά η αγάπη για το βιβλίο και τη λογοτεχνία. Με το σκεπτικό ότι η λογοτεχνία είναι ουσιώδους σημασίας και ότι η ανάγνωση λογοτεχνίας στις σύγχρονες, δημοκρατικές κοινωνίες είναι απολύτως απαραίτητη, προσφέρονται προγράμματα που μπορούν να διεξάγουν βιβλιοθηκονόμοι και μαθητές από κοινού.

    Εμπνεόμενη από τις πρωτοποριακές και δημιουργικές μεθόδους που γνώρισε όταν σπούδαζε βιβλιοθηκονομία στην Αυστρία, η συγγραφέας παιδικών και νεανικών βιβλίων Suzan Geridönmez ανέπτυξε περαιτέρω, ενώ εργαζόταν ως βιβλιοθηκάριος σε ένα ιδιωτικό Δημοτικό σχολείο, παιχνίδια όπως τα Κινούμενα Παζλ, το Ταξίδι στην Ιερουσαλήμ και η Μπουγάδα. Η Geridönmez παρουσιάζει τις δραστηριότητες που η ίδια επινόησε σε διάφορα σεμινάρια, αλλά και σε σχολεία και βιβλιοθήκες.
    ÇocukLink – Μια διαδικτυακή υπηρεσία για παιδιά

    Η διαδικτυακή υπηρεσία ÇocukLink είναι ένας διαδραστικός οδηγός που κατευθύνει τα παιδιά σε έγκυρες σελίδες του Διαδικτύου με ενημερωτικό και ψυχαγωγικό περιεχόμενο βοηθώντας τα να περνούν την ώρα τους στο Ίντερνετ ευχάριστα αλλά και ωφέλιμα. Η ιστοσελίδα ενημερώνεται και εξελίσσεται από το 2010 κάθε χρόνο από την πρωτοβουλία Μου αρέσουν οι βιβλιοθήκες.

    Στην ιστοσελίδα ÇocukLink τα παιδιά που τους αρέσει να διαβάζουν σε ψηφιακό περιβάλλον θα βρουν ακόμη προτάσεις ηλεκτρονικών βιβλίων και περιοδικών. Επίσης, υπάρχουν σε μορφή pdf αλφαβητικοί κατάλογοι κατάλληλων για παιδιά ιστοσελίδων, με αναφορά της αρχικής τους σελίδας, του ονόματος, της πλήρους ονομασίας της συντομογραφίας τους, του είδους της ιστοσελίδας και σχετικών συνδέσμων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτό το καλοκαίρι η μητέρα μου κι εγώ θα πάμε στη βιβλιοθήκη

    Το πρόγραμμα Αυτό το καλοκαίρι η μητέρα μου κι εγώ θα πάμε στη βιβλιοθήκη πραγματοποιείται στην κοινοτική βιβλιοθήκη Nilüfer, που υπάγεται στη δημοτική διοίκηση της Προύσας. Στόχος του προγράμματος είναι να φέρει σε επαφή με το βιβλίο παιδιά που είναι ακόμη στην προσχολική ηλικία. Αρχικά, προσκαλούνται στη βιβλιοθήκη οι οικογένειες των παιδιών και στη συνέχεια γίνονται διάφορες δραστηριότητες για μητέρες και παιδιά. Στο τέλος του προγράμματος διάρκειας 4 εβδομάδων, λαμβάνει χώρα μια γιορτή αποχαιρετισμού και δίνεται στις μητέρες με τα παιδιά που συμμετείχαν ένα πιστοποιητικό παρακολούθησης του προγράμματος.
    Συμπέρασμα

    Εν κατακλείδει, μπορούμε να πούμε ότι, όπως φάνηκε από τις περιπτώσεις που αναφέρθηκαν, στην Τουρκία υπάρχουν μεν παραδείγματα δραστηριοτήτων για την προώθηση της ανάγνωσης, αλλά σαφώς δεν επαρκούν. Τόσο στις περιοχές της υπαίθρου όσο και στις μεγάλες πόλεις υπάρχει ανάγκη προγραμμάτων με μακροπρόθεσμα και μετρήσιμα αποτελέσματα για την προώθηση της ανάγνωσης σε παιδιά κάθε ηλικίας.

    Για τον λόγο αυτό, είναι απαραίτητο τα πανεπιστήμια, τα κρατικά και τα ιδιωτικά ιδρύματα, η ιδιωτική πρωτοβουλία αλλά και οι δημόσιες και οι σχολικές βιβλιοθήκες να συμπράξουν ώστε να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν μακροπρόθεσμα προγράμματα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

    Ως παράδειγμα μπορούν να αναφερθούν τα θερινά προγράμματα ανάγνωσης τα οποία προσφέρουν εδώ και χρόνια οι δημόσιες βιβλιοθήκες ορισμένων χωρών με στόχο την προώθηση της ανάγνωσης από επιλογή, πέραν της υποχρεωτικής στο σχολείο, στις καλοκαιρινές διακοπές που προσφέρονται ιδιαίτερα για διάβασμα. Για την προώθηση της ανάγνωσης ιδρύονται επίσης «λέσχες ανάγνωσης», στις οποίες τα παιδιά συναντιούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και παρουσιάζουν στους συνομίληκούς τους βιβλία που τα ίδια διάλεξαν σε δημόσιες βιβλιοθήκες και τα διάβασαν.
    Η Δρ. Esmeray Karataş Ateş
    εργάζεται ως βιβλιοθηκάριος εδώ και 13 χρόνια. Είναι η ιδρύτρια μιας ιδιωτικής πρωτοβουλίας, την οποία συντονίζει ως διευθύντρια, ενώ πρόσφατα ολοκλήρωσε το διδακτορικό της στο Τμήμα Διαχείρισης Πληροφορίας και Τεκμηρίων του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης. Στη διατριβή της εξέτάσε τη συμπεριφορά των παιδιών κατά την απόκτηση πληροφοριών αλλά και τις ψηφιακές πηγές πληροφορίας για παιδιά. Είναι παντρεμένη και μητέρα ενός παιδιού.

    Μετάφραση από τα Γερμανικά: Πελαγία Τσινάρη

    Copyright: Goethe-Institut
    Φεβρουάριος 2014

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΤΟ 30% του τουρκικού πληυσμού είναι μεταξύ 0-18 ετών!
    Φαντάζομαι ότι το ημετερο πρόγραμμα δημογραφικής ανάπτυξης περιλαμβάνει σειρά μέτρων, οπως διακοποδάνεια,φοροδάνεια, επιπλοδάνεια και λοιπα δάνεια και χρέη δια την βελ΄τισωση του δημογραφικού κενού!
    Μηπως ακούσατε κάτι σχετικό στα ΝΤΙΜΠΈΙΤ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.