14/3/15

Παραπομπή στο Ευρωδικαστήριο αν δεν ανοίξει η αγορά ηλεκτρισμού

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΜΙΣΙΟΝΠαραπομπή στο Ευρωδικαστήριο αν δεν ανοίξει η αγορά ηλεκτρισμού
Της Μανταλένας Πίου
Tα σχέδια του υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Λαφαζάνη για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού μετά την απόφασή του να ακυρώσει την πώληση της «μικρής ΔΕΗ» περιμένουν στις Βρυξέλλες, ενώ ήδη εκτοξεύτηκαν οι πρώτες προειδοποιητικές βολές... για ποινές και ευρωδικαστήρια.
«Αν η κυβέρνηση επιμείνει να κρατά κλειστή την αγορά και δεν μας προτείνει κάποιο άλλο ισοδύναμο μέτρο, τότε θα ξεκινήσει η διαδικασία της επιβολής ποινών... Η ματαίωση του σχεδίου για τη ?μικρή ΔΕΗ? οδηγεί στην αναβίωση του μονοπωλίου της ΔΕΗ με ό,τι σημαίνει αυτό τόσο για την Κομισιόν όσο και το Ευρωδικαστήριο», δήλωσε στέλεχος της Ε.Ε. σε εκδήλωση που διοργάνωσε πρόσφατα στις Βρυξέλλες η Επίτροπος Ανταγωνισμού Margrethe Vestager.
Η «μικρή ΔΕΗ», η θυγατρική στην οποία η ΔΕΗ θα μεταβίβαζε το 30% της παραγωγικής ισχύος και του εμπορικού χαρτοφυλακίου της με σκοπό την πώλησή της, ήταν βασικά το «όχημα» στο σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης για να καταργήσει το μονοπώλιο της δημόσιας επιχείρησης στον λιγνίτη και τα μεγάλα υδροηλεκτρικά, τα δύο καύσιμα με το χαμηλότερο κόστος στη συμβατική ηλεκτροπαραγωγή. Οι ιδιωτικές ηλεκτροπαραγωγικές εταιρείες στην Ελλάδα χρησιμοποιούν ως μόνο καύσιμο το ακριβότερο φυσικό αέριο με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταγωνιστούν τη ΔΕΗ, της οποίας το μερίδιο στην αγορά λιανικής φθάνει στο 98%.
Η Ε.Ε. όμως ζητά... εδώ και χρόνια την πραγματική απελευθέρωση και τον ανταγωνισμό με ίσους όρους τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική αγορά.
Εν τω μεταξύ, έχει παγώσει και το μεταβατικό σχέδιο με τις δημοπρασίες ποσοτήτων ηλεκτρισμού από τα λιγνιτικά εργοστάσια της ΔΕΗ, που θα εφαρμοζόταν μέχρι να πωληθεί η «μικρή ΔΕΗ». Οι διαδικασίες στο ρυθμιστικό πλαίσιο δεν είχαν προλάβει να ολοκληρωθούν πριν από τις εκλογές και είναι ακόμα σε αναμονή.
Λιγνίτες
Η άλλη λύση που έχει το υπουργείο είναι να ανοίξει στις ιδιωτικές εταιρείες τα κοιτάσματα λιγνίτη της Ελασσόνας και της Δράμας. Όμως οι κάτοικοι των δύο περιοχών έχουν αντιδράσει έντονα στην προοπτική αυτή, αναγκάζοντας την πολιτική ηγεσία του υπουργείου να δηλώσει ότι δεν έχει τέτοιες σκέψεις.
Αγνωστο παραμένει και τι θα κάνει η ΔΕΗ με την άδεια που κατέχει για τη δημιουργία δεύτερου λιγνιτικού σταθμού στη Φλώρινα. Η συγκεκριμένη άδεια έχει συμπεριληφθεί στην «προίκα» της μικρής ΔΕΗ.
Η νέα ηγεσία στη ΔΕΗ, σε αντικατάσταση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου Αρθούρου Ζερβού που παραιτήθηκε, θα αναλάβει μετά τις 3 Απριλίου, οπότε και θα πραγματοποιηθεί η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της επιχείρησης για το θέμα. Ακέφαλη εξάλλου είναι και η ΡΑΕ, μετά την αποχώρηση του προέδρου Νίκου Βασιλάκου, του οποίου η θητεία έληξε. Προσωρινά τα καθήκοντά του ασκεί ο αντιπρόεδρος Μιλιτιάδης Ασλάνογλου.
Τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε., όμως, δεν φαίνονται διατεθειμένα να περιμένουν για πολύ. Βιάζονται να ακούσουν τις προτάσεις της νέας κυβέρνησης, αν και όπως τονίζουν στους συνομιλητές τους έχουν ανταλλάξει άπειρες φορές απόψεις και προτάσεις με τις ελληνικές κυβερνήσεις στο παρελθόν για την ιδιαίτερη «ελληνική περίπτωση», από τις ελάχιστες στην Ε.Ε., ίσως και η μόνη που επί τόσα χρόνια κατορθώνει να κρατά κλειστή την αγορά ηλεκτρισμού.
Ας σημειωθεί ότι η τελευταία απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για το θέμα ήταν αρνητική για τα ελληνικά συμφέροντα και ότι αν δεν υπήρξαν επιπτώσεις ως σήμερα με πρόστιμα κ.λπ., οφείλεται στις προοπτικές που είχε δημιουργήσει η «μικρή ΔΕΗ».
Οι δυσκολίες με τις Βρυξέλλες δεν τελειώνουν όμως εδώ. Κύκλοι της Κομισιόν δεν έκρυβαν τη δυσαρέσκειά τους για τις δηλώσεις του κ. Λαφαζάνη περί «ψαλιδίσματος» των αρμοδιοτήτων της ΡΑΕ. Μάλιστα οι προθέσεις του υπουργού ανακοινώθηκαν στην ίδια σχεδόν χρονική περίοδο κατά την οποία η Ε.Ε. προωθεί το σχέδιο για περαιτέρω ενίσχυση της ευρωπαϊκής ΡΑΕ, που θα σημάνει ακόμα μεγαλύτερο «κούρεμα» των αρμοδιοτήτων των εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών.
Πρόκειται για πρόταση που εντάσσεται στο φιλόδοξο σχέδιο της Κομισιόν για τη δημιουργία μίας Ενωσης Ενέργειας σε όλη την Ευρώπη. Πάντως πολλά σημεία της νέας ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας έχουν προκαλέσει τις αντιδράσεις διαφόρων χωρών -μελών. Κορυφαίο σημείο τριβής είναι η θέση των Βρυξελλών περί υποχρεωτικού και εκ των προτέρων ελέγχου όλων των ενεργειακών συμβάσεων που επιδιώκουν να συνάψουν τα μέλη με τρίτες χώρες.
Ο κ. Λαφαζάνης στο πρόσφατο συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας, όπως και σε όλες τις δημόσιες τοποθετήσεις του έχει εκφράσει την κάθετη αντίθεσή του στην προοπτική αυτή. Δεν είναι ο μόνος. Ανάλογες απόψεις διατυπώνονται και από άλλες χώρες, με πιο σκληρή τη στάση του πρωθυπουργού της Ουγγαρίας. Ακόμα και η Γερμανία, παρότι δεν έχει τοποθετηθεί ακόμα επίσημα, αφήνει μέσω δημοσιευμάτων του γερμανικού Τύπου να διαφανεί ότι δεν καλοβλέπει την απώλεια ελέγχου στην ενεργειακή στρατηγική της, που μοιραία θα ακολουθήσει.
Απο 1ης Ιανουαρίου
Αύξηση στα τιμολογία της ΔΕΗ
Αυξημένα τέλη ΑΠΕ πληρώνουν από 1ης Ιανουαρίου οι καταναλωτές ηλεκτρισμού μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ. Οι αυξήσεις που κυμαίνονται από 1,30% ως 11,97% ανάλογα με την περίπτωση, πρακτικά για ένα μέσο νοικοκυριό αντιστοιχούν σε 6 ευρώ τον χρόνο. Αφορούν σε όλους τους καταναλωτές εκτός από τις μεγάλες βιομηχανίες και τις επιχειρήσεις στη μέση τάση που καταναλώνουν κάτω από 13 Gwh ετησίως. Για την κατηγορία αυτή της Μέσης Τάσης το τέλος για τις ΑΠΕ ή ΕΤΜΕΑΡ, όπως αποκαλείται επίσημα, μειώνεται από τα 12,77 ευρώ/MWh στα 12,30 ευρώ/MWh. To πρόσθετο κόστος που θα κληθούν να καταβάλουν οι καταναλωτές το 2015 είναι περίπου 20 εκατ. ευρώ, αφού η χρέωση ανά μεγαβατώρα αυξάνεται στα 27,46 ευρώ από 26,30 ευρώ (+4,22%).Σε ετήσια βάση η συνολική επιβάρυνση ενός μέσου νοικοκυριού για τις ΑΠΕ υπολογίζεται ότι θα φθάσει το 2015 στα 125 ευρώ. Τα νοικοκυριά θα αποδώσουν το 2015 στον λογαριασμό ΑΠΕ περί τα 475 εκατ. ευρώ από 454,5 εκατ. ευρώ το 2014. Στόχος του μέτρου είναι να καλυφθεί το έλλειμμα του λογαριασμού ΑΠΕ, ο οποίος αποπληρώνει τους παραγωγούς πράσινης ενέργειας. Ας σημειωθεί ότι με βάση τη σχετική απόφαση της ΡΑΕ, που έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ της 31/12/14 έχει μετακυλισθεί στην κατανάλωση το κόστος αντιστάθμισης, το οποίο αφορά στην επιστροφή στην ενεργοβόρο βιομηχανία του 20% του κόστους που πληρώνει για τους ρύπους.
Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.