13/1/14

Οι κινήσεις των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων στο Αιγαίο και τα σενάρια περί εξαγωγής της κρίσης

Του Σάββα Καλεντερίδη
Η Τουρκία και η κυβέρνηση Ερντογάν ταλανίζονται από μια προϊούσα κρίση, η οποία είναι δομική και ταυτοχρόνως πολύμορφη.
Να εξηγήσουμε πρώτα το δομική.
Ο Ερντογάν έχει κυριαρχήσει στο πολιτικό σκηνικό αλλά και στο κράτος και είναι πολύ δύσκολο να φανεί αντίπαλος που μπορεί εύκολα να τον αντιμετωπίσει, όπως είναι επίσης πολύ δύσκολο να βρεθεί κόμμα που μπορεί να αντιμετωπίσει εκλογικά το ΑΚΡ. Ο λόγος για τον οποίο παρατηρείται η δυσκολία και στις δυο περιπτώσεις είναι το γεγονός ότι μέχρι την επικράτηση του Ερντογάν και του ΑΚΡ, κόμματα και πολιτικοί περνούσαν από το κόσκινο του ΓΕΕΘΑ, της ΜΙΤ και του βαθέως κράτους, όταν δεν αποτελούσαν ευθέως δημιουργήματά τους.
Ακριβώς επειδή συνέβαιναν αυτά, η τουρκική κοινωνία αποστερήθηκε μιας μακρόχρονης πολιτικής προπαίδειας και εμπειρίας και το πολιτικό σκηνικό κομμάτων και προσωπικοτήτων που θα μπορούσαν τώρα να κυριαρχήσουν και να διεκδικήσουν με αξιώσεις την εξουσία.
Έχουμε εξηγήσει διεξοδικώς σε άλλα άρθρα ότι ο Ερντογάν και το ΑΚΡ είναι προϊόν ΚΑΙ γεωπολιτικών σχεδιασμών της Ουάσιγκτον, η οποία με τον τρόπο αυτό θέλησε να «ξεφορτωθεί» το βαθύ κράτος με το οποίο συνεργαζόταν επί δεκαετίες, επειδή ακριβώς εκείνο αρνιόταν να εξυπηρετήσει τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ κυρίως για το Κουρδικό.
Όσον αφορά την απάντηση γιατί δεν μπορεί να ανατραπεί από ένα αντίστοιχο εγχείρημα, να εξηγήσουμε ότι το ΑΚΡ συσπειρώνει και αποτελεί στέγη για τις σουνιτικές μάζες της Τουρκίας, οι οποίες κρίνουν με θεολογικά και όχι με πολιτικά κριτήρια. Άρα, είναι πολύ δύσκολη η αποσυσπείρωση και ο προσανατολισμός τους σε άλλο κόμμα, παρά τα σκάνδαλα που άρχισαν να αποκαλύπτονται. Ο μόνος τρόπος, λοιπόν, να ανατραπεί Ερντογάν και ΑΚΡ, είναι η διάσπαση του κόμματος και η κακή πορεία της οικονομίας, που μπορεί να επηρεάσει την τσέπη του απλού Τούρκου και εξ αυτού ακόμα και τα σουνιτικά του πολιτικά αντανακλαστικά.
Όσον αφορά το πολύμορφο της κρίσης, να αναφέρουμε ότι η κυβέρνηση Ερντογάν διαχειρίζεται ήδη ένα «σχέδιο» επίλυσης του Κουρδικού, το οποίο σε ορισμένους τομείς δίνει πόντους στον ίδιο και το κόμμα του, ενώ σε ορισμένους άλλους, στρατηγικού χαρακτήρα, τομείς το τα αποτελέσματα του σχεδίου αυτού δημιουργούν προϋποθέσεις και προοιωνίζονται παγίωση του κουρδικού παράγοντα στο πολιτικό σκηνικό, με εθνοτικούς  όρους και ρυθμιστικό ρόλο, δεδομένης της ρευστότητας στο υπόλοιπο σκηνικό.
Ταυτοχρόνως, η κυβέρνηση καλείται να διαχειριστεί την κρίση στη Συρία, που αφ’ ενός μεν της αφαιρεί στρατηγική αξία, αφ’ ετέρου την αποκόπτει από το νότο, αφού κατά μήκος των συνόρων της δημιουργείται ντε φάκτο ένα δεύτερο κουρδικό κράτος, που πολύ απλά φέρνει πιο κοντά την χρονολογία ίδρυσης του τρίτου, στο δικό της έδαφος.
Η στρατηγική αξία της Τουρκίας, που αποτέλεσε αιτία να υποστεί η Ελλάδα και ο Ελληνισμός τεράστιες απώλειες το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, αφού πάντα η Δύση έκλεινε τα μάτια στην επιθετικότητα της Τουρκίας εναντίον της Ελλάδος, απομειώνεται ακόμα περισσότερο, από τις εξελίξεις στο Ιράν, όπου οι ΗΠΑ και η Δύση αναζητούν δρόμους εξομάλυνσης των σχέσεων με την Τεχεράνη, ενώ πρέπει να υπολογιστεί ότι η Τουρκία έχασε τη φυσική της επαφή με το Ιράκ, μετά την ίδρυση του πρώτου κουρδικού κράτους.
Τέλος, η Τουρκία έχει να διαχειριστεί την τραγική κατάληξη των επιλογών της στη Μέση Ανατολή και την Αίγυπτο, το γόρδιο δεσμό των σχέσεών της με το Ισραήλ, που ούτως ή άλλως σχετίζεται με τε τεκταινόμενα στον τομέα της εκμετάλλευσης των ενεργειακών αποθεμάτων της Ανατολικής Μεσογείου και με το Κυπριακό. Το ζήτημα αυτό, το ενεργειακό, σχετίζεται με της σειρά του με το ζήτημα της εκμετάλλευσης των ενεργειακών αποθεμάτων νοτίως της Κρήτης, το οποίο με τη σειρά του επηρεάζει, αρνητικά για την Τουρκία, το τεράστιο ζήτημα της οριοθέτησης της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.
Αυτά εν ολίγοις είναι τα χαρακτηριστικά της κρίσης που καλείται να αντιμετωπίσει η Τουρκία το 2014, μια κρίση που, σύμφωνα με αρκετούς Έλληνες αναλυτές, είναι δυνατόν να αποπειραθεί να εξάγει ο Ερντογάν στην Ελλάδα.
Κατ’ αρχάς να πούμε ότι όλες οι κρίσεις από το 1974 και εντεύθεν, δεν αποτελούσαν ΠΟΤΕ απόπειρα εξαγωγής εσωτερικής κρίσης αλλά εμφανίστηκαν στο προσκήνιο αφού πρώτα η Τουρκία όχι μόνο είχε πάρει πράσινο φως από την Ουάσιγκτον για την έκβασή της, αλλά και διαβεβαιώσεις ότι η κυβέρνηση στην Αθήνα δεν θα «σηκώσει το γάντι» και δεν θα απαντήσει στις προκλητικές ενέργειες της Άγκυρας. Όλες δε οι κρίσεις έγιναν με συγκεκριμένο πολιτικό και γεωπολιτικό στόχο: Να μην επεκτείνει η Ελλάδα τα χωρικά της ύδατα στα 12 μίλια στο Αιγαίο, πράγμα που αποτελεί ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ της χώρας μας.
Κρίση, με χαρακτηριστικά εξαγωγής μια εσωτερικής κρίσης, δεν είδαμε να συμβαίνει στις Ε-Τ σχέσεις, μπορούμε δε να πούμε ότι η φιλολογία αυτή εμφανίστηκε στην Ελλάδα ως αποτέλεσμα άλλοτε αδυναμίας ανάλυσης και κατανόησης των τεκταινομένων στη γείτονα και άλλοτε ως αποτέλεσμα αδυναμίας αντιμετώπισης της σκληρής πραγματικότητας, που είναι οι διεκδικήσεις της Τουρκίας και η ισορροπία δυνάμεων, που ανατρέπεται δραματικά στη Θράκη και το Αιγαίο. Το μόνο που είδαμε, κι αυτό τη δεκαετία του 2000, ήταν σενάρια του τουρκικού στρατού σε σχέδια τύπου Βαριοπούλα, που θα εφαρμόζονταν ερήμην της κυβέρνησης.
Τώρα, όμως, η τουρκική κυβέρνηση δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να εξάγει την δομική και πολύμορφη κρίση που αντιμετωπίζει, αφού είναι σχεδόν βέβαιο ότι κάτι τέτοιο μάλλον θα επιδεινώσει τη θέση της και θα ενισχύσει άλλους πόλους και άρα τις διαλυτικές τάσεις.
Όσο για κινητικότητα και την επιθετικότητα που παρατηρείται αυτές τις μέρες στο Αιγαίο, να εξηγήσουμε και ξεκαθαρίσουμε ότι αυτή εντάσσεται στους πάγιους στρατηγικούς σχεδιασμούς της Άγκυρας στο Αιγαίο και την Κύπρο και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως απόπειρα εξαγωγής της κρίσης. Με άλλα λόγια, η Τουρκία μας δείχνει και θα συνεχίσει να μας τονίζει με συγκεκριμένες πράξεις ότι είναι αποφασισμένη να μην επιτρέψει την Ελλάδα να επωφεληθεί της προεδρείας της Ε.Ε. για αλλάξει το καθεστώς ή να ενισχύσει τη διαπραγματευτική της θέση στο ζήτημα του τι ανήκει και σε ποιον, στο Αιγαίο.
Για να ξέρουμε τι γράφουμε και τι λέμε και να μην οδηγούμεθα και οδηγούμε και άλλους σε λάθος συμπεράσματα, που μπορεί να έχουν τραγικές συνέπειες, τις οποίες δεν αντέχει η χώρα, ειδικά την περίοδο αυτή.

7 σχόλια:

  1. Η πολιτική του κατευνασμού παραποιεί την κατάστασι, διότι θέλει να αποκρύψει την αλήθεια, για να μην φανεί η αποτυχία της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το αξιακό υπόβαθρο του Τούρκου Πρωθυπουργού Ταγίπ Ερντογάν εξαιτίας της διαπαιδαγώγησης του στα περίφημα Κουράν Κουρσού των ισλαμικών ταγμάτων δεν είναι τέτοιο που να του επιτρέπει να αντισταθεί στην έπαρση και αλαζονεία που γεννά η απόλυτη κυριαρχία του στο πολιτικό σκηνικό της Τουρκίας .Η σχέση του με τα Ισλαμικά κεφάλαια του Αλλάχ και το πεδίο που ανοίχθηκε απο την συνεργασία τους προσέφερε την δυνατότητα στον Ταγίπ Ερντογάν να δώσει στην εξωτερική πολιτική της Τουρκίας προσωπικά χαρακτηριστικά ως η ισλαμική του εκπαίδευση όριζε.

    Οι παρεμβάσεις της Τουρκίας στις περιοχές υψηλού ενδιαφέροντος προκάλεσαν επιπλοκές και περιπλοκές μεγαλύτερου μεγέθους εξαιτίας του γεγονότος πώς η Τουρκία φάνηκε να αγνοεί με τρόπο επιδεικτικό το σύνολο των συνθηκών που συνθέτουν το γίγνεσθαι χωρών όπως το Ιράκ, η Συρία, η Αίγυπτος.Με τρόπο ιταμό έβλαψε τα συμφέροντα των ΗΠΑ του Ισραήλ και παράλληλα τροφοδοτεί προκλητικά την ισλαμική τρομοκρατία στην Ρωσία

    Ο Ταγίπ Ερντογάν θα έχει το ίδιο τέλος που επιφύλασσε στον πνευματικό του πατέρα Νετσμεττίν
    Ερμπακάν θα ανατραπεί εκ των έσω απο τους ριζοσπάστες ισλαμιστές του κινήματος Γκιουλέν δεν τίθεται κατά συνέπεια ζητήμα εναλλαγής κομμάτων στο τουρκικό πολιτικό σκηνικό.

    Το τέλος του ψυχρού πολέμου, το γεγονός πως Ρωσία και ΗΠΑ σε πολλά πεδία αναζητούν διαύλους επικοινωνίας και επωφελούς ρύθμισης των επι μέρους ζητημάτων αποτελεί και το τέλος της Τουρκάις ως την είχαμε γνωρίσει ως σήμερα .Το Κουρδικό ζήτημα έχει εμπλακεί και αυτό σε αυτο το πεδίο αναζήτησης απο κοινού λύσης και έχει ξεφύγει απο τα όρια της τουρκικής επικράτειας. Η λύση του Κουρδικού ζητήματος πρώτα θα υλοποιηθεί στο Νότιο Κουρδιστάν(βελούδινο διαζύγιο με το Ιράκ) μετά στο επίπεδο του Αξονα Νοτίου Κουρδιστάν -Ιράν-Δυτικού Κουρδιστάν-Συρίας και στην σχέση του Κουρδικού μορφώματος με το Βόρειο Κουρδιστάν.

    Η Τουρκική επεκτατικότητα στα Βαλκάνια στοχεύει στο να βρεθεί μέσω ΠΓΔΓ,Βοσνίας-Ερζεγοβίνης,Αλβανίας πλησίον της Ε.Ε. Παράλληλα προσπαθεί να καταστήσει το Αιγαίο Τουρκική Λίμνη μέσω της σύνδεσης Θαλασσίου χώρου Μαρμαρίδας με την Αλεξανδρέττα , (αποφυγή σύξευζης Ελληνικής ΑΟΖ με την Κυπριακή ΑΟΖ μέσω συμπλέγματος Δωδεκανήσων-Καστελλόριζου) .Ομως η Εμπλοκή της Ρωσίας μέσω των ενεργειακών σχεδιασμών της αλλά και των συμμαχιών της απομειώνει τους τουρκικούς σχεδιασμούς την ίδια ώρα η Κύπρος σταδιακά αναγορεύεται ως ρωσικό αεροπλανοφόρο, ως μέλος του ΝΑΤΟ και ως πνεύμονα του Ισραήλ στη νπορεία του πρός το ΝΑΤΟ και την Ε.Ε. δεν τίθεται λοιπόν θέμα εξαγωγής της Κρίσης. Κάτι τέτοιο θα ανοίξει το Κούτι της Πανδώρας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανακήρυξη ΑΟΖ εντός δανειακής = χρωστάς σε τράπεζα χρέος που αυξάνεται εκθετικά και δεν μπορεί μαθηματικά να αποπληρωθεί, και κάνεις αποδοχή κληρονομιάς όχι για να ξεχρεώσεις αλλά μόνο για να κατοχυρώσεις την τράπεζα = "πάρτα όλα" που παίζαμε μικροί την Πρωτοχρονιά και ακούγαμε όταν μεγαλώσαμε.

    Οριοθέτηση ΑΟΖ με Τουρκία = είτε με διαιτητή που θα δημιουργήσει διαπραγματευτικό αντικείμενο υπέρ Τουρκίας, είτε ανορθόδοξα = με επίπεδο στρατηγικής "Μάλτα Γιόκ" καλύτερα για ψάρια και ούζα στον Δουράμπεη.

    Η Ελληνική Προεδρία στην ΕΕ δεν μπορεί να στείλει φρεγάτες και υποβρύχια ούτε να επιβάλλει στην Τουρκία αποδοχή των ευλόγων βάσει του Δικαίου της Θάλασσας = δεδομένου του επιπέδου στρατηγικής, σκιάζομαι να φανταστώ τί θα μπορούσε να προταθεί ως "λύση"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολυ ενφιαφερον το αρθρο και αν καποιος απλως αλλαξει το θεολογικά με κομματικα και όχι με πολιτικά κριτήρια. ΚΑΙ

    .....η τουρκική με Ελληνικη κοινωνία αποστερήθηκε μιας μακρόχρονης πολιτικής προπαίδειας και εμπειρίας και το πολιτικό σκηνικό κομμάτων και προσωπικοτήτων που θα μπορούσαν τώρα να κυριαρχήσουν και να διεκδικήσουν με αξιώσεις την εξουσία.

    Μιλαμε για την Ελλαδα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όσον αφορά τη συγκεκριμένη συγκυρία θα προχωρούσα ένα βήμα παραπέρα τολμώντας να υποθέσω πως ίσως η τουρκική πλευρά δοκιμάζει τις δικές μας αντιδράσεις, εκμεταλλευόμενη την εσωτερική αναταραχή ώστε να γκριζαρει άλλη μια περιοχή στο Αιγαίο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αλέξανδρε
    πρώτον, ο Ανδρέας με το Νταβός και ο Σημίτης με τα Ίμια και τη Μαδρίτη δεν άφησαν σημείο του Αιγαίου για να το γκριζάρουν άλλοι.
    Δεύτερον, μην κάνεις λάθος και πας στην άλλη πλευρά.
    Δεν εκμεταλλεύονται καμία συγκυριακή αδυναμία, αλλά τη μόνιμη αδυναμία της Ελλάδας να κατοχυρώσει τα δικαιώματά και την κυριαρχία της στο Αιγαίο.
    Το διάστημα αυτό ίσως πυκνώσουν οι κινήσεις και οι προκλήσεις τους, για να ακυρώσουν κάποιες πρωτοβουλίες που ίσως πάρει η Ελλάδα σε επίπεδο Ε.Ε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Turkey is just exercing its rights in the newly acquired territories. Is anybody here who still thinks Greece and Cyprus have not been sold? From Thrace to Dodecanese people are under Turkish control. The role of central government is to provide utilities, education, health, communication, access to loans, (I leave defence out for the moment). Where do our akrites get these services? Not from Greece I assure you...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.