5/12/13

Η επόμενη γενιά δεν τα παίρνει τα Γράμματα

Το σημαντικότερο πράγμα σε μια κοινωνία είναι οι νέοι, τα παιδιά της, η ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον, οι γενιές οι καινούριες, οι επόμενες, αυτές που τώρα μεγαλώνουν και ωριμάζουν και οπλίζονται με εφόδια για να παραλάβουν τον κόσμο του αύριο και να τον πάνε παρακάτω, σε ένα λαμπρότερο μεθαύριο.
Εδώ στην πτωχευμένη Ελλάδα δε μπορούμε παρά να ελπίζουμε στις επόμενες γενιές, τι άλλο να κάνουμε, είδαμε πώς τα κατάφεραν οι προηγούμενες.
Είμαστε μια χώρα πτωχευμένη, εξαρτημένη από την ελεημοσύνη των ξένων, αναγκασμένη να εκχωρήσει μέρος της ανεξαρτησίας και της αξιοπρέπειάς της σε συμμάχους για να μη βουλιάξει στην απόλυτη φτώχια. Μα η νέα γενιά θα έρθει και θα φέρει μια καινούρια πνοή, σωστά; Δεν βρήκαν τις λύσεις οι γενιές των τελευταίων 40 χρόνων, αλλά τόσα πολλά πλήρωναν σε φροντιστήρια, δε μπορεί, οι επόμενες θα είναι καλύτερες, όχι;


ΕΠώς να το πω. Μάλλον όχι.

Εχτές δόθηκε στη δημοσιότητα η έκθεση του ΟΑΣΑ για την Παιδεία, η οποία διεξάγεται κάθε τρία χρόνια και μετρά τις επιδόσεις εκατοντάδων χιλιάδων 15χρονων και 16χρονων από 65 χώρες/περιοχές του κόσμου σε τρία πράγματα, την κατανόηση κειμένου, τις φυσικές επιστήμες και, κυρίως, τα μαθηματικά. Τα 15χρονα και τα 16χρονα από την Ελλάδα για μια ακόμη φορά δεν τα πήγαν και πάρα πολύ καλά. 
Βαθμολογήθηκαν κάτω από το μέσο όρο και στα τρία, στη θέση 42 στα μαθηματικά, στη θέση 39 στην κατανόηση κειμένου και στη θέση 42 στις φυσικές επιστήμες, σημειώνοντας απειροελάχιστη βελτίωση σε σχέση με τους Έλληνες 15χρονους που είχαν κάνει το ίδιο τεστ τις προηγούμενες φορές. Στα μαθηματικά, όπου η μελέτη έδωσε μεγαλύτερη βάση, το 35,7% των ελληνόπουλων τα πήγαν χάλια, και μόνο 3,9% των παιδιών πήραν άριστα ή πολύ καλά. 
Αντίθετα, ας πούμε, μόνο το 12,3% των παιδιών από τη Φινλανδία πήγαν χάλια, ενώ 15,3% πήραν άριστα. Πιο καλά από όλες πήγαν οι τέσσερις διακριτές περιοχές τις Κίνας, η Σιγκαπούρη, η Κορέα και η Ιαπωνία (πράγμα που κάποια ρατσιστικά στερεότυπα θα υποδαυλίσει, το δίχως άλλο), και μετά μερικές ευρωπαϊκές χώρες. Εμείς πήραμε βαθμολογία παρόμοια με της Σερβίας και της Ρουμανίας. Η μόρφωση των παιδιών μας σ’ αυτά τα επίπεδα βρίσκεται.
Η έρευνα του ΟΟΣΑ έχει πολύ ενδιαφέρον και μπορείς να τη διαβάσεις ολόκληρη εδώ (PDF link).
Το site με τις πληροφορίες και τις επιμέρους εκθέσεις είναι αυτό.
Μπορείς, δε, να δοκιμάσεις να απαντήσεις σε όσες από τις ερωτήσεις του τεστ θέλεις εδώ (είσαι πιο έξυπνος από ένα 15χρονο;)
Η μελέτη περιλαμβάνει και πολλά παράπλευρα δεδομένα τα οποία τοποθετούνται δίπλα στις επιδόσεις των παιδιών, δίνοντας μια εικόνα για την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας σε κάθε χώρα. Ένα γράφημα που βρήκα ενδιαφέρον είναι το εξής:

Εδώ βλέπουμε τις χώρες τοποθετημένες στον πίνακα ανάλογα με δύο δεδομένα: Το βαθμό που πήραν τα παιδιά στα μαθηματικά (κάθετος άξονας) και το ποσοστό του μέσου μισθού των εκπαιδευτικών ως προς το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της εκάστοτε χώρας (οριζόντιος άξονας). Είναι ένα θαυμάσιο γράφημα το σημαντικότερο αποτέλεσμα του οποίου είναι οι δύο αποκλίνουσες γραμμές: Η γαλάζια είναι η γραμμή που προκύπτει αν μελετήσει κανείς τις χώρες που έχουν κατά κεφαλήν ΑΕΠ πάνω από 20 χιλιάδες δολάρια, και είναι αύξουσα (όσο πιο ακριβοπληρωμένοι οι καθηγητές, τόσο καλύτερες οι βαθμολογίες των παιδιών). Η γκρίζα γραμμή, αντίστοιχα, είναι παραδόξως φθίνουσα:
Στις χώρες με κατά κεφαλήν ΑΕΠ μικρότερο από 20 χιλιάδες δολάρια, όσο πιο ακριβοπληρωμένοι είναι οι καθηγητές, τόσο πέφτει η βαθμολογία των παιδιών. Δεν είναι ασφαλές το συμπέρασμα, βέβαια, καθώς δεν υπάρχει άμεση σχέση αίτιου-αιτιατού ανάμεσα στα δύο, αλλά έχει ενδιαφέρον ως προς τις επιμέρους περιπτώσεις. Οι καθηγητάδες της Ιορδανίας, ας πούμε παίρνουν μισθό πάνω από δύο φορές μεγαλύτερο του κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας τους, αλλά τα παιδιά βγάζουν μια από τις χειρότερες βαθμολογίες στον κόσμο. Αντίθετα τα παιδιά στην Εσθονία είναι κοντά στη δεκάδα των καλύτερων, αλλά οι καθηγητές τους παίρνουν κάτω από το 70% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας.
Τα Ελληνόπουλα έχουν τη δεύτερη χειρότερη επίδοση ανάμεσα στις χώρες με κατά κεφαλήν ΑΕΠ πάνω από 20 χιλιάδες δολάρια (μόνο το Κατάρ είναι παρακάτω) την ώρα που οι Έλληνες καθηγητές πληρώνονται αναλογικά (έμφαση στο "αναλογικά") καλύτερα από τους Νορβηγούς, τους Σουηδούς, τους Γάλλους ή τους Αμερικανούς συναδέλφους τους.



Νομίζω ότι έχουν ενδιαφέρον όλα αυτά, αξίζει να ρίξετε μια ματιά στην έκθεση, θα βρείτε κι άλλα ωραία.
Το γενικότερο συμπέρασμα είναι όμως ότι μέσα στη μεγαλύτερη οικονομική και κοινωνική κρίση της νεότερης ιστορίας, και με ένα χρεωκοπημένο κράτος που δεν έχει ούτε λεφτά ούτε και ικανό πολιτικό προσωπικό για να διορθώσει ή να ανασχηματίσει οτιδήποτε, το ότι η επόμενη γενιά Ελλήνων έρχεται με πολύ χειρότερα εφόδια ακόμα και από το μέσο όρο των χωρών του αναπτυγμένου ή του αναπτυσσόμενου κόσμου είναι, όπως και να το κάνουμε, κάπως απελπιστικό.




ΘΟΔΩΡΗΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Athens Voice

6 σχόλια:

  1. Το Ην. Βασίλειο έπεσε 4 θέσεις φέτος
    και ήταν κύριο θέμα συζήτησης στο BBC.

    Ενας Ελληνας καθηγητής και μία δασκάλα που μίλησα εχθές, απέδωσαν βολικά την κατρακύλα στις μειώσεις μισθών.

    Χρησιμοποιούν ως επιχείρημα αυτό
    International Study Links Higher Teacher Pay and Teacher Quality

    Ακόμα περιμένω απάντηση στην ερώτησή μου " Το 2005 που παίρνατε 50% παραπάνω γιατί δεν φιγουράραμε στις πρώτες θέσεις;"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΟΛΜΕ 04-12-2013 Ψήφισμα συμπαράστασης στον Πρύτανη του ΕΚΠΑ Θεοδόση Πελεγρίνη

    ΨΗΦΙΣΜΑ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
    Το Υπουργείο Παιδείας ξεπέρασε τα όρια του αυταρχισμού και της καταστολής. Με μια σπασμωδική κίνηση, στην προσπάθειά του να επιβάλλει την πολιτική των διαθεσιμοτήτων – απολύσεων και της διάλυσης των Πανεπιστημίων, διώκει πειθαρχικά τον Πρύτανη του ΕΚΠΑ Θεοδόση Πελεγρίνη κινώντας πειθαρχική δίωξη.
    Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ συμπαραστέκεται στον Πρύτανη και συμπαρατάσσεται με τον αγώνα όλης της πανεπιστημιακής κοινότητας.
    Ο μαχητικός αγώνας των συναδέλφων διοικητικών υπαλλήλων των ΑΕΙ είναι και δικός μας αγώνας ενάντια στις απολύσεις εκπαιδευτικών για την υπεράσπιση του Δημόσιου χαρακτήρα και της λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας.
    Ο μαζικός, ενιαίος, συντονισμένος και ανυποχώρητος αγώνας των εκπαιδευτικών και όλων των εργαζομένων, δημιουργεί τους όρους για την ανατροπή αυτής της πολιτικής.
    Τα σχέδια αυτά δεν θα περάσουν.
    Κανείς εργαζόμενος στο χώρο της εκπαίδευσης δεν περισσεύει.
    Κατεβάστε το Ψήφισμα σε μορφή pdf … εδώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κάποτε ὑπῆρχαν ἐξετάσεις γιὰ νὰ πᾶς ἀπὸ τὸ Δημοτικὸ στὸ Γυμνάσιο, ἔτσι ὅσοι δὲν ἔπαιρναν τὰ γράμματα ἐγίνονταν χειρώνακτες.
    Τώρα δὲν ὑπάρχουν ἐξετάσεις πουθενὰ καὶ ὅσοι δὲν παίρνουν τὰ γράμματα στὰ 18 γίνονται τεμπέληδες. Καθῶς καταργήθηκε καὶ ἡ βάσις ἐπιτυχόντων στὶς πανελλαδικές, ἡ τεμπελιὰ γίνεται ἀγιάτρευτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ επιφανειακή η προσέγγιση του θέματος. Τα παιδιά στην Ελλάδα έχουν συνηθίσει σε άλλο ύφος θεμάτων από τους διαγωνισμούς τύπου piza. Τα αποτελέσματα είναι επομένως αναμενόμενα. Όταν έχεις ασκηθεί σε στο σπριντ δεν έχεις καλές επιδόσεις στο μαραθώνιο. Δε σημαίνει όμως αυτό ότι δεν είσαι καλός αθλητής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χρόνια Πολλά πρώτα για την γιορτή σου και χρόνια πολλά και για τον Σάββα

    Στην εκπαίδευση ενός νέου σημαντικό ρόλο διαδραματίζει, το κοινωνικό περιβάλλον το οικογενειακό περιβάλλον και οι θεσμοί του Κράτους.Στην προκειμένη περίπτωση το εκπαιδευτικό σύστημα. Για να μην αεροβατούμε και να μην φιλοκαλούμεν μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας (
    να ασχολούμαστε με το ωραίο χωρίς να το παρακάνουμε, επίσης να φιλοσοφούμε χωρίς να φτάνουμε στα άκρα και στη μαλθακότητα.) ούτε η Κοινωνία, ούτε το Κράτος μα ούτε και ολάκερο το εκπαιδευτικό σύστημα έδωσε τις ίδιες ευκαιρίες για μόρφωση σε όλα τα παιδιά των Ελλήνων

    Ο Ταξικός χαρακτήρας του κράτους και κατά συνέπεια και ο ταξικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης είναι δεδομένος. Όπως δεδομένο είναι και το γεγονός πώς σε όλες τις δημοκρατίες δυτικού τύπου

    η συγκέντρωση πλούτου και ισχύος στα λίγα χέρια και η αυξημένη περιθωριοποίηση κοινωνική για την υπόλοιπη κοινωνία και δη για τα κατωτέρα στρώματα της αποτελεί δυσεπίλυτο ζήτημα. Όμως πολλά Έθνη έχουν αναγάγει το σχήμα Ισχυρό Εθνος-Αξιόπιστο Κράτος-Εθνική Στρατηγική ως τον βασικό τους άξονα στην εκπλήρωση της ιστορικής τους αποστολής και την Ισχύ τους ως την πλέον κομβικής σημασίας παράμετρο στην ανάπτυξη τους.Μια ισχύ η οποία και αποτελεί παράγωγο της ικανότητας στην οποία και η εκπαίδευση διαδραματίζει τον πλέον καθοριστικό ρόλο.

    Πράγματι το καλύτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα είναι το ανοικτό εκπαιδευτικό ίδρυμα.Ανοικτό όμως όχι μόνο πρός τις πύλες εισόδου του αλλά ανοιχτό στην γνώση , στην έρευνα , στην αγορά. Ανοικτό στις ευκαιρίες .Αυτό το τελευταίο συνεπάγεται δυστυχώς την κατάργηση των φοιτητικών παρατάξεων-κομματικών παραμάγαζων, τον κοινωνικό έλεγχο στην διοίκηση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και στο έργο της.

    Σήμερα ο φατριασμός και η οικογενειοκρατία , η διαπλοκή και η διαφθορά αποτελούν συστατικό στοιχείο της Εκπαίδευσης δη στα ανωτέρα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα , όλως τυχαίως και τα δομικά στοιχεία της καχεκτικότητα της Ελληνικής κοινωνίας σε όλες τις εκφάνσεις της .Η Εκπαίδευση σε όλες τιος βαθμίδες της είναι η εικόνα του Έθνους,του Κράτους και της Κοινωνίας μας.Τόσα χρόνια χορτάσαμε σωτήρες , είδαμε τι παρήγαγαν, ας μπεί στο κόπο κάποιος να γίνει υπηρέτης του Εθνους και του Λαού μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τεράστιο το μερίδιο της ευθύνης των "εκπαιδευτικών". Πάντα βάζω τον όρο αυτό σε εισαγωγικά και ο νοών νοείτω. Μια βόλτα στα blogs ή σε άλλα ζωντανά μέρη τα λέει όλα. Εκεί βρίσκονται τα "προϊόντα" τους που δεν είναι σε θέση να συντάξουν καθαρά μια πρόταση 4-5 λέξεων και για ορθογραφία, ασ' τα να παν καλύτερα... Άσε και τον προφορικό λόγο, την θεματολογία και τα ενδιαφέροντα. Οι βαζιβουζούκοι καλύτεροι είναι.
    Όταν βλέπεις "προϊόντα" σάπια να κυκλοφορούν δεν χρειάζεται να επισκεφθείς το εργοστάσιο παραγωγής και τους "εργαζόμενους" εκεί για να καταλάβεις ότι πρόκειται για χαβαλέ επιχείρηση οριζοντίως και καθέτως και το κυριότερο χωρίς ανταγωνισμό, αφού πληρώνει το κοινωνικό σύνολο για την τύφλα του. Αν οι "εκπαιδευτικοί" ήθελαν στ' αλήθεια αναβάθμιση της Παιδείας, από χρόνια θα το είχαν καταφέρει επιμένοντας στις κάθε τρεις και πέντε απεργίες τους, που μόλις όμως ικανοποιείτο ποσοστό του οικονομικού κομματιού των απαιτήσεων, αυτές λύονταν αμέσως και τα παιδιά γύριζαν στους ναούς της αγραμματοσύνης και του κακού παραδείγματος. Και χαρά στα καφενεία να βλέπατε οι καφετζήδες αφού αυξανόταν το επίδομα... βιβλιοθήκης. Και πάλι ο νοών νοείτω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.