24/12/13

Νέλσον "Μαντίμπα" Μαντέλα και οι Πολιτικοί του σήμερα

Του Σταύρου Καλεντερίδη*
Ο Μαντίμπα ήταν σίγουρα ο τελευταίος μεγάλος πολιτικός της εποχής μας.
Στις μέρες μας, η πολιτική έχει χάσει πραγματικά κάθε νόημα και σκοπό αλλά ευτυχώς η ζωή και το έργο κάποιων μεγάλων πολιτικών, όπως ήταν ο Μαντίμπα, μπορεί να μας θυμίσει το ιδεώδες μιας πολιτικής υπέρ του πολίτη και υπέρ της ανθρωπότητας. Από τη μία η ζωή του Μαντίμπα, του πολιτικού με την απέραντη καλοσύνη και το φωτεινό χαμόγελο και από την άλλη η σύγχρονη πολιτική πραγματικότητα αναδεικνύουν ποιες είναι οι αξιώσεις που πρέπει να έχουμε ως πολίτες από τους εκάστοτε πολιτικούς  της εποχής μας:
Ο Μαντίμπα ήταν πετυχημένος δικηγόρος και πρωτοπόρος στο αντικείμενό του καθώς είχε το μοναδικό νομικό γραφείο στη Ν. Αφρική που ήταν στελεχωμένο από «παιδιά της Αφρικής» και όχι από λευκούς αποικιοκράτες. Ακολουθώντας ένα τελείως διαφορετικό μονοπάτι, οι πολιτικοί του σήμερα είναι συνήθως αβροδίαιτοι επαγγελματίες-πολιτευτές, «αντιπρόσωποι» των πολιτών, δίχως καμία εργασιακή εμπειρία ή καταξίωση.
Το 1952 ο Μαντίμπα κινήθηκε στα βήματα του Μόχαντας "Μαχάτμα" Γκάντι και ξεκίνησε μια Ειρηνική Εκστρατεία κατά του απεχθούς Απαρτχάιντ που μάστιζε τη χώρα του.  Παρόλα αυτά, ο Μαντίμπα ήταν ένας απλός άνθρωπος και πολλές φορές υπέκυπτε σε σφάλματα πηγαίνοντας ενάντια και στην ίδια του τη φύση, πάντα όμως με γνώμονα το καλό της πατρίδος του. Το 1960 εκτελείται η «Σφαγή στο Sharpeville» όπου οι κατοχικές αστυνομικές δυνάμεις δολοφονούν 69 ειρηνικούς αφρικανούς διαδηλωτές. Εξοργισμένος ο Μαντίμπα αποδέχεται τη χρήση βίας για την απελευθέρωση της χώρας του. Μέσα από το λάθος τους αυτό ο Μαντίμπα θα εξαγνιστεί και θα αναδειχθεί ισχυρότερος από ποτέ. Ταυτόχρονα, κάθε σφάλμα, κάθε κακοδιαχείριση, κάθε απάτη και κάθε πράξη διαφθοράς από τους πολιτικούς του σήμερα φαίνεται πως γίνεται για την εξυπηρέτηση ιδιοτελών σκοπών και πολλές φορές ενάντια στο κοινό και συλλογικό συμφέρον.
Ο Μαντίμπα ήταν δεινός ρήτορας. Όταν συνελήφθη το 1962, αρνήθηκε να υπερασπιστεί τον εαυτό του στη δίκη και αντ' αυτού εξέδωσε έναν τρίωρο πολιτικό λόγο υπέρ της Ελευθερίας της Αφρικανικής ηπείρου. Η ποινή εναντίον του ήταν ισόβια κάθειρξη. Η ίδια ρητορική τέχνη που δημιουργήθηκε κατά την αρχαιότητα και τελειοποιήθηκε από Έλληνες, έχει καταλήξει σήμερα να υποβαθμίζεται σε χέρια συκοφαντών και δημαγωγών.
Τα επόμενα δεκαοχτώ χρόνια ο Μαντίμπα θα τα περάσει σε ένα κελί διαστάσεων 2,4 επί 2,1 μέτρων. Το πάντα δημιουργικό πνεύμα του βρήκε διέξοδο στην κηπουρική τέχνη και στην επαφή και τη φροντίδα της φύσης. Μία από τις πολλές μικρές του μάχες στη φυλακή ήταν η διαρκής απαίτηση χώρου για τον κήπο του, υπερασπιζόμενος κατά αυτόν τον τρόπο το δικαίωμα των πολιτικών κρατουμένων για αξιοπρέπεια. Στον ελεύθερο του χρόνου, πάντα ανοιχτόμυαλος και διορατικός, δίδασκε στους συγκρατούμενους του, μελετούσε το Ισλάμ ενώ προσευχόταν σαν Χριστιανός και μάθαινε την «Αφρικάανς» (τη γλώσσα των αποικιοκρατών) για να μπορεί να επικοινωνεί με τους λευκούς δεσμοφύλακες και να τους εντάξει στο σκοπό του. Ο Μαντίμπα θα παραμείνει φυλακισμένος για τρεις συνολικά δεκαετίες για να απελευθερωθεί το 1990 και να λάμψει με το χαμόγελό του όλη η ανθρωπότητα. Στον αντίποδα, οι πολιτικοί του σήμερα φαίνονται αδύναμοι να κατανοήσουν αντίθετες απόψεις και προοπτικές και περιχαρακώνονται σε κενά πολιτικο-ιδεολογικά στεγανά, διχάζοντας κατά αυτό τον τρόπο τους εαυτούς τους αλλά και τους υπόλοιπους πολίτες.
Ο Μαντίμπα ήταν εμπνευσμένος. Όταν αποφυλακίστηκε, μετά από δεκαετίες εξαθλίωσης και βασανιστηρίων, ο Μαντίμπα είχε μέσα του μόνο κατανόηση και αγάπη. Έχοντας συγχωρέσει ήδη τους βασανιστές και δεσμοφύλακές του, το μοναδικό του μέλημα ήταν η ομόνοια του έθνους του. Κατά αυτόν τον τρόπο ο Μαντίμπα είχε συλλάβει ένα χειροπιαστό εθνικό όραμα για τη χώρα του - τη συμφιλίωση. Αντιθέτως και κοιτώντας στο σήμερα, η μείωση του χρέους, η πάταξη της  φοροδιαφυγής ή η επίλυση του μεταναστευτικού δεν αποτελούν οράματα παρά μόνο «ενδιάμεσες» πολιτικές, οι διευθετήσεις των οποίων θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κάτι θετικό, μεγάλο, ενωτικό και δημιουργικό - ένα σύγχρονο όραμα που απουσιάζει για δεκαετίες από την Ελλάδα.
Ο Μαντίμπα ήταν υπεράνω ιδεολογιών. Με το τέλος του Απαρτχάιντ και τις επικείμενες εκλογές  ο Μαντίμπα έθεσε τον εαυτό του υπεράνω πολιτικών ιδεολογιών ενώ είχε ως μοναδικό μέλημα την πατρίδα του. Ο Μαντίμπα ήταν επίσης υπεράνω κομμάτων. Υπερκομματικός όπως ο Περικλής και ο George Washington, ο Μαντίμπα αποφάσισε με ευθυκρισία ως ο πρώτος Αφρικανός Πρόεδρος της χώρας του, να δημιουργήσει μια κυβέρνησης εθνικής ομόνοιας έτσι ώστε να εκπροσωπείται απόλυτα και η λευκή μειοψηφία. Κάνοντας το ένα βήμα παραπάνω, διόρισε τον F. W. de Klerk, τελευταίο πρόεδρο του Απαρτχάιντ, ως πρώτο Αναπληρωτή Πρόεδρο στην κυβέρνησή του. Οι σημερινές κυβερνήσεις συνεργασίας δημιουργούνται αποκλειστικά λόγω πολιτικού αποτελέσματος και έλλειψης αυτοδυναμίας – είναι δηλαδή υποχρεωτικοί συνασπισμοί αντιπάλων και όχι ειλικρινής αλληλοϋποστήριξη πολιτικών για το γενικότερο καλό και συμφέρον. Αυτό βέβαια είναι αναμενόμενο δεδομένης της σκληρής και απόλυτης κομματικοποίησης της πολιτικής ζωής στην εποχή μας και του μονοπωλίου της εξουσίας από τα κόμματα.
Ο Μαντίμπα ήταν ενωτικός. Υπέρμαχος της φιλοσοφικής έννοιας «ουμπούντου» (πίστη σε έναν οικουμενικό δεσμό που ενώνει όλη την ανθρωπότητα), ο Μαντίμπα κάλεσε ως Πρόεδρος το έθνος να συγχωρέσει τον εαυτό του και να ζήσει με ειρήνη και ομόνοια. Με το τέλος του Απαρτχάιντ και βλέποντας διάφορες παραστρατιωτικές οργανώσεις λευκών και Αφρικανών έτοιμες να κατασπαράξουν τη χώρα με τη βία και το μίσος, ο Μαντίμπα αποφάσισε να καλέσει τον δεσμοφύλακα του στην πρώτη σειρά των επισήμων κατά την τελετή της προεδρικής του ορκωμοσίας και να δηλώσει με αυτό τον τρόπο σε ολόκληρη τη χώρα: «Αν εγώ μπορώ να συγχωρέσω αυτόν που με φυλάκισε και με κακομεταχειρίστηκε, τότε σίγουρα μπορείτε και εσείς να συγχωρέσετε τους γείτονές σας». Οι πολίτες τον άκουσαν και οι προβοκάτορες έχασαν την επιχειρηματολογία των λόγων και των όπλων τους.  Οι ίδιοι προβοκάτορες σήμερα βρίσκουν χώρο για να εκφράσουν τη ρητορική του μίσους πατώντας πάνω στα διασπαστικά και εθνοκτόνα σχόλια των πολιτικών μας, οι οποίοι βασίζονται στην κοινωνική διχόνοια για να τραβήξουν τους πολίτες μακριά από τα δικά τους λάθη και ανεπάρκειες.
Ως δεινός πολιτικός, ο Μαντίμπα επέφερε την πολυπόθητη εθνική ειρήνη και ομόνοια μέσω υψηλής (υπουργοποίηση λευκών πολιτικών) αλλά και χαμηλής πολιτικής (υποστήριξη του Ράγκμπυ ως εθνικού αθλήματος). Σήμερα, κάθε έκφανση της πολιτικής πρακτικής φαίνεται πως έχει αποτύχει, ενώ η αποτυχία αυτή είναι και ο λόγος απαξίωσης της πολιτικής και της απομάκρυνσης των πολιτών από τα δημόσια θέματα.
Ο Μαντίμπα εκπροσωπούσε και εξέφραζε τους συμπολίτες του και στη διεθνή πολιτική σκηνή, όπου ως Γενικός Γραμματέας της «Κίνησης των Αδεσμεύτων Χωρών» κατηγόρησε το Ισραήλ για τις σοβινιστικές πολιτικές του κατά των Παλαιστινίων και μετέπειτα χαρακτήρισε ως «τραγωδία» την επέμβαση των Η.Π.Α. στο Ιράκ. Στον αντίποδα δεσπόζουν οι Έλληνες πολιτικοί, οι οποίοι ταγμένοι υπέρ της μίας ή της άλλη ξένης δύναμης, προχωρούν σε δηλώσεις και πράξεις που δεν εκφράζουν τους Έλληνες πολίτες.
Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία του Μαντίμπα ήταν η πολιτική ηθική και το πολιτικό μεγαλείο τα οποία τον οδήγησαν ως έναν σύγχρονο Cincinattus, στο να μην ξαναθέσει υποψηφιότητα για την προεδρία και να αποχωρήσει από την πολιτική σκηνή μετά από μία μόνο θητεία, ενώ η επανεκλογή του σε περίπτωση που το επιθυμούσε θεωρείτο δεδομένη. Η εκλογή και τα πολιτικά αξιώματα φαίνονται όμως πως είναι το κυριότερο μέλημα των πολιτικών της χώρας μας οι οποίοι δεν διστάζουν να θεσιθηρούν και να θυσιάζουν πολιτικές απόψεις, συμμαχίες και ιδεολογίες για την πολυπόθητη εκλογική νίκη.
Το πλέον όμως σημαντικό ήταν πως ο Μαντίμπα συνέχισε να προσφέρει εθελοντικά, αδιάκοπα και ανιδιοτελώς στη χώρα και στους συμπολίτες του. Αμέσως μετά την αποχώρησή του από τα κοινά δημιούργησε ένα κοινωφελές Ίδρυμα, με σκοπό να καταπολεμήσει τη μάστιγα του HIV/AIDS, να προωθήσει την αγροτική ανάπτυξη και τη δημιουργία σχολείων. Αν και όλα τα ανωτέρω στοιχεία και χαρακτηριστικά είναι μοναδικά και ενώνοντάς τα μπορεί να αναδημιουργήσει κανείς το παζλ του μεγαλείου του Μαντίμπα, αξίζει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στο τελευταίο στοιχείο αυτού του εμπνευσμένου πολιτικού, την διαρκή προσφορά του μετά την αποχώρηση από την πολιτική ζωή. Όταν δηλαδή κάθε του πράξη δεν είχε πολιτικό σκοπό ή σκοπιμότητα αλλά εξέφραζε τον ειλικρινή του πόθο για προσφορά. Έναν πόθο που σίγουρα δεν μοιράζονται οι πολιτικοί του σήμερα οι οποίοι αντί να χρησιμοποιούν το πολιτικό τους κεφάλαιο για να προσφέρουν στους πολίτες, αντιθέτως εκμεταλλεύονται τη φήμη τους για ιδιοτελείς σκοπούς: προσωπική και επαγγελματική επιτυχία για το άμεσο κοινωνικό τους περιβάλλον και φυσικά για τους ίδιους. Την ίδια επαγγελματική επιτυχία που όπως προαναφέρθηκε δεν κατέκτησαν ποτέ πριν ασχοληθούν με την πολιτική..
Η περαιτέρω σύγκριση με τον Μαντίμπα βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια του αναγνώστη.
Είναι αλήθεια πως δεν υπάρχουν πολιτικοί του αναστήματος του Μαντίμπα πουθενά σήμερα στον κόσμο. Κανείς πολιτικός της εποχής μας δεν μοιράζεται τα ευγενή χαρακτηριστικά του. Δίχως αυτά βέβαια, η πολιτική δεν μπορεί να θεωρηθεί πως δρα υπέρ των πολιτών και εύλογα λοιπόν συμπεραίνεται πως η κατωτέρου τύπου πολιτική δεν υπηρετεί ποτέ τους πολίτες. Σε μια εποχή λοιπόν που οι πολίτες δεν εκπροσωπούνται από μεγάλους και εμπνευσμένους πολιτικούς οι διέξοδοι για την κοινωνία είναι δύο. Η προφανής διέξοδος είναι η αναμονή για έναν υπερ-πολιτικό, ένα πολιτικό-σωτήρα. Η διέξοδος που μας προσφέρει όμως η ιστορία του Μαντίμπα είναι διαφορετική – προϋποθέτει την άμεση συμμετοχή των πολιτών, με τη μορφή κινήματος, ή όπως θα το ονομάζαμε στην Ελλάδα, προϋποθέτει Δημοκρατία. Η ιστορία του Μαντίμπα δεν είναι η ιστορία ενός ήρωα που οι πολιτικοί του σήμερα θα ήθελαν να πιστεύουμε. Είναι η ιστορία όλων αυτών των ανθρώπων της Ν. Αφρικής που υπερέβησαν τους εαυτούς τους όπως οι Walter Sisulu, Ahmed Kathrada, Steven Biko και Oliver Tambo. Κυρίως όμως είναι η ιστορία των απλών πολιτών που διψούσαν για Ελευθερία και Δικαιοσύνη. Των χιλιάδων πολιτών που διαμαρτυρήθηκαν, αγωνίσθηκαν, υπέφεραν και τελικά νίκησαν το Απαρτχάιντ και το μίσος στη Νότια Αφρική. Ήταν η συλλογική προσπάθεια και συμμετοχή αυτών των ανθρώπων που έγραψε μία από τις πιο επικές και ηρωικές ιστορίες του 20ου αιώνα.
Η ιστορία του Μαντίμπα λοιπόν απλώνει το φως στη για καιρό ξεχασμένη ιστορία της συμμετοχής, και της Δημοκρατίας. Την ιστορία της στιγμής που οι πολίτες αποκτούν την εξουσία στα χέρια τους και αναδημιουργούν την πολιτική πραγματικότητα και τη ζωή τους.
Δεν νομίζω πως είμαι ούτε ο πρώτος ούτε ο μόνος που θα το πει, αλλά θεωρώ πως πρέπει να ευγνωμονούμε την αρχαία και περήφανη Αφρικανική ήπειρο που χάρισε τον Μαντίμπα στην ανθρωπότητα. Ο Τάτα (πατέρας) του Νοτιοαφρικανικού έθνους, θα μας υπενθυμίζει για πάντα και για όσο υπάρχει Ιστορία, τι σημαίνει ευγενής πολιτική προσφορά και θα προκαλεί τους πολιτικούς της κάθε εποχής να υπερβούν τους εαυτούς τους και να ακολουθήσουν τα βήματα και τα επιτεύγματα μεγάλων πολιτικών προσωπικοτήτων, όπως του Νέλσον "Μαντίμπα" Μαντέλα.

*Πολιτικός επιστήμονας
Διεθνολόγος - επικοινωνιολόγος



14 σχόλια:

  1. Αγαπητέ Σταύρο
    Ο Πατέρας του Εθνους- Μαντέλα δεν ήταν απλά μεγάλος πολιτικός ήταν Ηγέτης , πρωτοπόρος δηλαδή καθώς εργάστηκε για δεκαετίες πάνω σε αυτό που ήταν ορατό μόνο σε εκείνον και που θα αποτελούσε πραγματικότητα για όλους τους άλλους αύριο.Υπάρχουν πολλά κοινά σημεία μεταξύ του Μαντέλα και του Οτζαλάν.Η Φυλακή αποτέλεσε φραγμό μόνο για το σώμα, αποστασιοποιημένοι απο την τριβή της καθημερινότητας αφοσιώθηκαν στην μελέτη του πολιτικού αντιπάλου τους και των συνθηκών που επέτρεψαν την κυριαρχία του.

    Μπόρεσαν έτσι να κατανοήσουν στον απόλυτο βαθμό το πως οικοδομείται η κοινωνική συναίνεση στην βάση της επίτευξης της μέγιστης κοινωνικής συνοχής.

    Μπόρεσαν επίσης να καταλάβουν την σημασία της πειθούς ως το πλέον βασικό εργαλείο για την απόσπαση της αποδοχής ευρύτερων και ετερόκλητων κοινωνικών ομάδων.Επίσης αυτό τους επίτρεψε απο μέρος του προβλήματος να αναχθούν σε δομικό στοιχείο της λύσης του

    Ηγέτη τον ανήγαγε η συνέχεια και η συνέπεια στον χώρο και τον χρόνο,η συμφωνία πνεύματος και ήθους,η αλληλουχία σκέψης και δράσης,η συμπόρευση πολιτικής και ηθικής, η γνησιότητα του, και ο πολιτικός πολιτισμός του. Οπως σωστά επισημαίνεις δεν μπήκε στην πολιτική για να σταδιοδρομήσει και επαγγελματικά, αλλά ως πετυχημένος οικονομικά επαγγελματίας διέβλεψε πως η κοινωνική ανισότητα αποτελούσε-ως και αποτελεί- πηγή παραγωγής εκτρωματικών καταστάσεων για ολάκερη την κοινωνία κατα συνέπεια αφιερώθηκε στην ανατροπή της.

    Η ένοπλη βία απέναντι στο όποιο απολυταρχικό καθεστώς , στην όποια δικτατορία αποτελεί φυσική και νόμιμη πράξη . Ο ενοπλος αγώνας όμως υπηρετεί μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο του απελευθερωτικού κινήματος και εγκαταλείπεται όταν οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και τούτο γιατί είανι πολύ εύκολο η συνήθεια να καταστεί δεύτερη φύση σου και να κυριαρχήσει.Η ρητορική του τέχνη βασίστηκε στα νοητικά εργαλεία του ελληνικού πολιτισμού.Στην Λογική την Σύνθεση την Διαλεκτική την Κριτική .Συνδυαζόμενη η τεχνική αυτή με το αξιακό του υπόβαθρο του επίτρεψε να αποφύγει τον σκόπελο της δημαγωγίας και του λαικισμού

    Οταν έρχεται το πλήρωμα του χρόνου και βρίσκονται άπαντες απέναντι στα αδιέξοδα που παρήγαγαν λανθασμένες στρατηγικές την διαφορά πάντα την παράγει αυτός που έχει εργαστεί πάνω στην σύνθεση.Τούτο το επιτρέπει να βρίσκει λύσεις εκεί που δεν υπάρχουν και να δημιουργεί ρήγματα σε κατεστημένες λογικές και συμπεριφορές αιώνων.

    Το βασικό όραμα του Μαντέλα ήταν η οικοδόμηση της Εθνικής Συμφιλίωσης στην λαϊκή βάση και όχι ως προιόν συμβιβασμού σε επίπεδο κορυφής. Τα οξύτατα κοινωνικά προβλήματα δεν έχουν αριστερές η δεξιές λύσεις, έχουν λύσεις που ενσωματώνουν στοιχεία δεξιάς και αριστερής ιδεολογικής πολιτικής σκέψης.Η επίλυση τους δημιουργεί το αναγκαίο υπόβαθρό ώστε η συναίνεση να μεταφερθεί και σε επίπεδο ηγεσίας. Η Ιστορία έχει καταδείξει πως αν η οποία ουσιαστική απάντηση στα κρίσιμα εθνικά ζητήματα δεν αποτελεί προιόν βαθιάς κοινωνικής διεργασίας δεν μπορεί να επιβληθεί ως ατραπός απο μια ηγετική ομάδα όσο πεφωτισμένη και αν είναι αυτή.

    Η συγκέντρωση πλούτου και ισχύος στα χέρια ολίγων, με τον ταυτόχρονο αποκλεισμό ολοένα και μεγαλύτερων κοινωνικών ομάδων και με την συνεχή περιθωριοποίηση τους αποτελεί το δομικό πρόβλημα της καχεκτικότητας και του δικού μας πολιτικού συστήματος, χωρίς να παραγνωρίζεται και η συμβολή και άλλων παραγόντων. Κατά συνέπεια ζητείται Ηγέτης μόνο που ως σωστά περιέγραψες η κοινωνία λευκών και μαύρων της Νοτίου Αφρικής ήταν διψασμένη για ένα καλύτερο αύριο, ήταν κουρασμένη απο τα όσα παρήγαγε η υπανάπτυξη και ήταν επίσης και γαλουχημένη στην χρόνια δοκιμασία. Δομικό χαρακτηριστικό στοιχείο της φυλής μας είναι η φυγοπονία, η αποφυγή χρόνιων προσπαθειών και η ευκολία , αυτά δεν τα υπηρετεί ένας Ηγέτης αλλά ένας πολιτικός αρχηγός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Eλεος κ. Καλεντερίδη ! Είσθε (η ετσι πιστεύαμε) "συνιστώσα" του εθνικού, αντιπαγκοσμιοποιητικού, αντι-"πολιτικώς ορθού" χώρου.
    Πρός τι η γονυκλισία και το λιβάνισμα στον Μαντέλα, στον καταστροφέα μιας Δυτικής Δημοκρατίας, στον πράκτορα της Κούβας και της DDR, στο οργανο της πάλαι ποτέ Tricontinental του Μπέν Μπελά ; Μή τυχόν και υστερήσετε απο τον νέγρο πρόεδρο των ΗΠΑ, τον υποκριτή Ολλάντ (της χώρας που εσφαξε 10.000 Μαλγάσιους αλλά εβαλε μεσίστιες τις σημαίες για τον "ηγέτη")και το τριτοκοσμικό σκυλολόι που "εκλαψε" τον ολετήρα ;
    Του χρωστούμε και χάρη που εγινε "αναίμακτα" η μετάβαση ; Δεν εσφαξαν, δεν εβίασαν, δεν κατέστρεψαν αρκετά οι μαύροι τρομοκράτες πρίν την "μετάβαση" ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ πάρε ένα βίντεο του Μαντίμπα να τραγουδάει ''σκοτώστε τους λευκούς''


    http://www.youtube.com/watch?v=fcOXqFQw2hc


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πάνω απ'όλα ο Νέλσον Μαντέλα τιμήθηκε και τιμάται για τις ΠΡΑΞΕΙΣ του και για τη στάση ζωής του γενικότερα.

    Αυτός ο άνθρωπος,σε αντιδιαστολή με τους περισσότερους,δεν δίστασε να ακολουθήσει το δύσκολο δρόμο αρκετές φορές στη ζωή του.

    Ήρθε στιγμή που είχε στα χέρια του την τύχη του λαού του,αν θα επιτρέψει αιματοκύλισμα και διώξεις στα πλαίσια του ρεβανσισμού ή τον άλλο δρόμο,εκείνο που τελικά ακολούθησε,ένας δρόμος που ελάχιστοι Άνθρωποι στην ιστορία ακολούθησαν....

    Σε ιδιωτική ανταλλαγή απόψεων,και όταν ο Άνθρωπος αυτός ήταν ακόμη εν ζωή,εξέφρασα την πεποίθηση ότι ο Μαντέλα ίσως να δείχνει το δρόμο και στην Ελλάδα,όταν θα προκύψει επιτέλους η διάδοχη κατάσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κόψτε κάτι, διότι μετὰ τὸ πέρασμα χαρισματικῶν ἡγετῶν μένουν ἀποκαΐδια.
    Δεῖτε Ἀνδρέας Παπανδρέου, Τσάβες τὰ δύο πιὸ πρόσφατα. Τώρα μπαίνει καὶ ὁ Μανέλα στὴν ὁμάδα τῶν «χαρισματικῶν» ἡγετῶν.

    Ξέρετε σἒ τί κατάστασι εἶναι αὐτὴ τὴν στιγμὴ ἡ Νότιος Ἀφρική;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πραγματικά και εγώ πέφτω από τα σύννεφα, αφού επί κυβερνήσεως του μαντέλα, του κόμματος του τέλος πάντων γίνονται σχεδόν 100 δολοφονίες την ημέρα.(Μαύροι που δολοφονούν κυρίως μαυρους αλλά και λίγους λευκούς.Αν και όταν στα 45εκατ τα 3.5εκατ είναι λευκοί κυρίως αλληλοσκοτώνονται μαυροι)

    Υπάρχουν τουλάχιστον 150 βιασμοί καθημερινώς αν και είναι τρομακτικά περισσότεροι αφού δηλώνονται ελάχιστοι.

    Το 20% πάσχει από aids αφού εκει εκτός από τους βιασμούς μέσω των όποιων εξαπλώνεται ο κάθε μαύρος θεωρεί σωστό να παντρέυεται ανήλικη παρθένα για να γιατρευτεί ο ίδιος απο το aids!!!

    Είναι τόσο πολλά οπότε όποιος θέλει περισσότερα να διαβάσει(γιατί πρέπει ΟΛΑ να τα λέμε) τότε

    εδω-> http://chaos-crisis.blogspot.gr/2013/12/blog-post_7044.html Μαντέλας.......

    εδω-> http://redskywarning.blogspot.gr/2013/12/rowan-atkinson.html Ο αδελφός του Rowan Atkinson επιτέθηκε στα ενορχηστρωμένα ψέματα για τη δολοφονική κληρονομιά του Μαντέλα

    εδω-> http://redskywarning.blogspot.gr/2013/12/blog-post_7.html Μαντέλα: Ο κομμουνιστής τρομοκράτης που υποστηρίχθηκε από Σιωνιστές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο Μαντέλα έπραξε ότι έπραξε,δεν βίασε,δεν σκότωσε,και φυσικά δεν θα του φορτώσουμε όλες τις αμαρτίες τις Αφρικής,έλεος δηλαδή.

    Τιμάται για πολύ συγκεκριμένες πράξεις,και προσωπικά σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να τον καταστήσω υπεύθυνο για τη σημερινή κατάσταση της Νοτίου Αφρικής,αν είναι δυνατόν.

    Και λυπάμαι ειλικρινά που σε παραπάνω σχόλιο έγινε σύγκριση ακόμη και με τον Ανδρέα,πραγματικά απίστευτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Και αν το επιθυμείτε,κάντε και μια σύγκριση της Νοτίου Αφρικής με την υπόλοιπη ήπειρο,ή ακόμη και να επιχειρήσετε να φανταστείτε έστω πως θα ήταν η χώρα του σήμερα αν εκείνος λειτουργούσε με ρεβανσισμό τότε.

    Ο άνθρωπος αυτός καταπολέμησε τα ζωώδη ένστικτα του,δημιούργησε πολιτισμό και όχι εκατόμβες νεκρών και εκπατρισμένων,αυτή είναι η αλήθεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. 1) Ο Νέλσον Μαντέλα ήταν όχι μόνο για τη χώρα του αλλά για όλη την Αφρική ένας χαρισματικός ηγέτης.Μια όαση μέσα σε μια ήπειρο που είναι καταδικασμένη αν και θεωρητικά θα είχε τρομερές προοπτικές. Φυσικά δεν υπάρχει μόνο το άσπρο("καταπληκτικός Ηγέτης") ή το μαύρο ("Λαμόγιο πολιτικός") αλλά το γκρι ("Καλός πολιτικός", "καλός αρχηγός", "πολύ καλός αρχηγός", "Ηγέτης αλλά και με κακές πλευρές"). Για να φανούν οι ικανότητες ενός ανθρώπου που έχει το χάρισμα του ηγέτη δεν φτάνουν μόνο οι ικανότητες του αλλά και διάφοροι άλλοι παράγοντες.

    2) Ασφαλώς και υπήρξε βία. Η βία φέρνει βία. Για όσους δεν έχουν ιδέα περί Αφρικής θα ήταν καλύτερα να μην λένε πρώτα για τη βία των μαύρων αλλά για τη βία που δέχτηκαν οι μαύροι επί σειρά ετών. Τα βιβλία και τα άρθρα δεν μπορούν να περιγράψουν ούτε το 25% των καταστάσεων εκεί κάτω. Θα μπορούσα να αναφέρω βασανιστήριο και εκτέλεση μαύρων από κάποια "λευκά καλά παιδιά" των ειδικών δυνάμεων Αφρικανικής χώρας πίσω στον χρόνο.
    Οι μαύροι δέχτηκαν βία όχι μόνο σωματική αλλά σε κάθε επίπεδο(σωματικό, ψυχολογικό, μορφωτικό κ.α). Το να είσαι ξένος στον ίδιο σου τον τόπο και οι λευκοί να σε θεωρούν αναλώσιμο ζώο. Ότι έσπειραν, αυτό θέρισαν και μάλιστα απότομα το θέρισαν.Οι επιπτώσεις φαίνονται μέχρι σήμερα σε Αφρικανικά κράτη. Αυτά έφερε η αρχική βία των Λευκών.

    3) Η Αφρική ως ήπειρος είναι καταδικασμένη λόγω του χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, της έλλειψης υποδομών(ειδικά στον τομέα της υγείας), του πλούτου της στα εδάφη της, της τεράστιας διαφθοράς και των ξένων συμφερόντων. Τους μαύρους ο ανεπτυγμένος "πολιτισμένος" κόσμος ποτέ δεν θα πάψει πίσω από τα χαμόγελα να τους θεωρεί κατώτερους και σκλάβους(με ή χωρίς εισαγωγικά). Να λέμε αλήθειες όσο και αν πονάνε. Δούλους τους θέλουν επειδή αν καταλάβουν ποιοι είναι(από άποψη πλούτου, πληθυσμού, προοπτικών) και ξαφνικά "ξυπνήσουν" (πραγματικά αυτή τη φορά) η γεωπολιτική πίτα θα μοιραστεί αλλιώς ενάντια στα συμφέροντα κάποιων. Αυτό όμως αποκλείεται να να γίνει διότι η Αφρική είναι πάρα πολύ καλά "δεμένη" ακόμα και όταν νιώθει ελεύθερη και ακούγονται χωρίς αίματα αθώα παιδικά αφρικανικά τραγούδια από γελαστά μικρά παιδιά.

    4) Ασχέτως χώρας εκεί κάτω υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες ΠΑΝΤΑ για να παραχθεί πλούτος. Είναι η μαγική ήπειρος για επιχειρηματικές δραστηριότητες με σχετικά χαμηλό αρχικό κεφάλαιο αλλά θέλει ΠΑΝΤΑ τεράστια προσοχή και συνεχές "λάδωμα". Για να επιβιώσει εκεί κάτω κάποιος(ακόμα και όταν όλα είναι ήρεμα θεωρητικά) χρειάζεται 6 πράγματα:

    α) Ήρεμο βλέμμα που να μην δείχνει φόβο

    β) Ήρεμο σταθερό λόγο με χαμόγελο τύπου Τζοκόντας και μερικές φορές το κανονικό χαμόγελο όσο πιο "αυθόρμητο" γίνεται.

    γ) Δολάρια που να ΜΗΝ φαίνεται ότι τα κουβαλάς αλλά να ανοίγουν "μαγικά" όλες οι πόρτες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. δ) Μια ματσέτα και όπλα καλά κρυμμένα για τις πολύ δύσκολες ώρες. Με τον όρο όπλα μπορεί να ναι όχι περίστροφα, πιστόλια ή αυτόματο πολεμικό όπλο αλλά μέχρι και το επίπεδο χειροβομβίδων και εκρηκτικών για να ασφαλίσεις περίμετρο οικίας με πολλαπλές ζώνες άμυνας. Να είσαι σε θέση να υπερασπιστείς ένα σπίτι μέχρι να απαγκιστρωθείς μακριά από κει αν δεν έχεις προλάβει να το κάνεις πριν ξεσπάσουν ταραχές ή αν το "λάδωμα" και οι γνωριμίες-καλές σχέσεις με όλους τους "αρχηγούς" δεν αρκεί για να μην σε πειράξει κανείς. Αυτά μπορεί να ακούγονται απίθανα ή αστεία στα αυτιά κάποιων αλλά είναι απλά μια μέση διαχρονική αφρικανική πραγματικότητα αν ξεσπάσει μια μεγάλη ταραχή και εκεί κάτω κάθε φορά είναι απλώς ΘΕΜΑ ΧΡΟΝΟΥ. Στην αφρική το πουκάμισο πολύ εύκολα δίνει τη θέση του στο αυτόματο όπλο και τη ματσέτα.

    ε) Το διαβατήριο αλλά και εξτρά αντίγραφα εγγράφων( επικυρωμένα) που να αποδεικνύουν τη ταυτότητα σου.

    στ) Για τους έχοντες διπλή υπηκοότητα(πχ και Αμερικάνικη ή και γαλλική) υπάρχει μια εξτρά ασφάλεια σε οποιαδήποτε κατάσταση. Τα "ξαφνικά" γεγονότα. Αμερικάνικο ή γαλλικό διαβατήριο? Ποια(από αυτές τις δύο) δεύτερη υπηκοότητα θα χρειαζόταν κάποιος εκεί κάτω? Και τα δυο είναι χρήσιμα αλλά ζυγίζοντας τα υπέρ και τα κατά το γαλλικό είναι το καλύτερο για όλες τις χώρες εκεί. Το αμερικάνικο("American power" όσο κι αν κάποιοι δεν το παραδέχονται) είναι μόνο για συγκεκριμένες αφρικανικες χώρες , ώστε να μην υπάρξει το παραμικρό ρίσκο αλλά και πάλι υπάρχει.

    Μετά από από τη σύντομη αυτή "γεύση" Αφρικής υπάρχει άνθρωπος που να μην πιστεύει ότι ο Μαντέλα(ειδικά για τις συνθήκες στην αφρικανική ήπειρο) ήταν ένας ηγέτης που τους πήγε μπροστά?
    Άλλο να διαβάσει κάποιος για την Αφρική κι άλλο να ακούσει από πρώτο χέρι ή/και να ζήσει λίγο ή πολύ την Αφρική. Διαχρονικά εκεί κάτω όλα είναι μαύρα και ο Νέλσον Μαντέλα τους έδωσε... μια άσπρη μέρα φέρνοντας και τους μαύρους στο "παιχνίδι". Αυτό δεν σημαίνει ότι λύθηκαν ή θα λυθούν όλα τα προβλήματα κάτω αλλά σίγουρα είναι καλύτερα. Σφαγές, βιασμοί και ασθένειες από τη Αφρική δεν θα φύγουν ΠΟΤΕ. Το θέμα είναι ΠΟΣΕΣ? Ψυχρά και αληθινά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Γιώργο Γεωπόνε, Θεσσαλονίκη 24 Δεκεμβρίου 2013 - 4:53 μ.μ.

    Διαφωνῶ μὲ τὸ 2) διότι οὐσιαστικῶς ὑποβιβάζεις τοὺς μαύρους. Σαφῶς ἐδέχθησαν βία, ἀλλὰ κάποτε πρέπει νὰ σταματήση ἡ βία. Τώρα ποὺ εἶναι λοιπὸν ἐξουσία, μυαλὸ ἔχουν μπόλικο, ἂς δοῦν τὸ συμφέρον τῆς Νοτίου Ἀφρικῆς, ἀλλιῶς πλούσια τὴν παρέλαβαν, πτωχὴ θὰ τὴν καταντήσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @ Akritas

    Χαίρομαι διότι προσθέτετε επιπλέον στοιχεία για προβληματισμό. Όντως η ιστορία του Μαντίμπα είναι μια απολύτως ανθρώπινη ιστορία, δεδομένης της κατάστασης και της κατοχής από ξένες δυνάμεις στη Ν. Αφρική.

    @ wotan398

    Μάλλον με μπερδεύετε με κάποιον άλλον.

    @ antonis maniatis

    Σας καλώ να ξαναδιαβάστε το κείμενο, με προσοχή αυτή τη φορά στο σημείο περί βίας και να προβληματιστείτε με το σχόλιο του Akritas

    @ konion

    Αναφέρατε όνομα Έλληνα πολιτικού και δυστυχώς αποφεύγω τέτοιου επιπέδου συζητήσεις - θα παρατηρήσατε ότι απέφυγα μετά βδελυγμίας να αναφέρω ονόματα Ελλήνων πολιτικών στο δικό μου κείμενο..

    @ Χρήστος

    Είμαστε στην ίδια σελίδα. Μετά από χρόνια βιαιοπραγιών, δολοφονιών των δικών του ανθρώπων, κατοχικών δυνάμεων στη χώρα του και προσωπικών βασανιστηρίων στη φυλακή, ο Μαντίμπα με ηράκλεια προσπάθεια ξεπέρασε τον εαυτό του για χάρη της ομόνοιας και της πατρίδας του.

    Με λύπη μου το ξαναλέω πως δεν υπάρχουν πολιτικοί του βεληνεκούς του Μαντίμπα σήμερα - πουθενά στον κόσμο. Ευτυχώς για εμάς, δεν νομίζω πως τους χρειαζόμαστε πλέον. Μπορούμε επιτέλους ως πολίτες να πάρουμε τον έλεγχο της χώρας στα χέρια μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ konion
    Α)Στο (2) δεν υποβιβάζω του μαύρους αλλά αντίθετα περιγράφω μια πραγματικότητα στην Αφρική. Σκληρή πραγματικότητα. Άλλο τι θα ήθελα ως Γιώργος και άλλο τι ισχύει στη πράξη. Που δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσει. Οι αλλαγές ήρθαν με βία εξαιτίας της βίας που δέχθηκαν οι μαύροι. Αντέδρασαν και λογικό. Οι λευκοί φρόντισαν (αφού κατάλαβαν ότι η εποχή των αποικιών είχε περάσει) φεύγοντας να ρίξουν τους κατάλληλους «σπόρους» (τρόπος χάραξης συνόρων, χρησιμοποίηση των διαφορων φυλετικών διαφορών των μαύρων μεταξύ τους κ.α.). Στη συνέχεια με το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο και το ανύπαρκτο σύστημα υγείας μπήκε μία επιπλέον εγγύηση στα συμφέροντα.
    Β) Δεν αναφέρθηκα στη χώρα της Νότιας Αφρικής. Μπορείς πανεύκολα να υπονομεύσεις μια Αφρικανική χώρα. Μέσα σε μια βδομάδα να ακούγονται κραυγές και οι ματσέτες να μην σταματάνε. Όλη η Αφρική είναι μια ήπειρος και ταυτόχρονα μια χώρα. Είναι ίδια και όταν δεν είναι ίδια είναι χειρότερη. Αυτό κάτω είναι νόμος. Η Αφρική δεν χωρίζεται σε χώρες όπως έπρεπε να ήταν τα σύνορα αλλά τα(τυπικά) σύνορα καθορίστηκαν από τα κράτη που τα είχαν αποικίες και από συμφέροντα ορυκτού πλούτου που χρησιμοποιούν τις φυλετικές(Χούτου, Τούτσι, Χάουσα,Ίγκμπο, κ.α.) και θρησκευτικές(Ισλάμ, Χριστιανισμός και τοπικές αφρικανικές θρησκείες με ή χωρίς στοιχεία από Ισλάμ και Χριστιανισμό) διαφορές ως «όχημα» βίας πάνω σε αμόρφωτους(στη πλειοψηφία) μαύρους τους οποίους κυβερνούν άκρως διεφθαρμένοι πολιτικοί υποταγμένοι πλήρως στις πολυεθνικές. Όταν δεν αρκεί ο χρηματισμός χρησιμοποιούνται τα άγρια μέσα που προανέφερα.
    Γ) Η «βιτρίνα» σχεδόν πάντα είναι ένα αντάρτικο «λαϊκό κίνημα» ή μια στρατιωτική χούντα. Από πίσω όμως έχουν «δεύτερη γραμμή» το φυλετικό(κυρίως) και το θρησκευτικό ώστε να μην μπορούν να ξυπνήσουν οι μαύροι πραγματικά. Εκεί που έχουν «δημοκρατία» η κατάσταση είναι πολύ ρευστή ακόμα και όταν φαίνεται ήρεμη…το φυλετικό σε συνδυασμό πχ με μια δολοφονία(τυχαία και μη) μπορεί να πυροδοτήσει ανατροπές μέσα σε 24 ώρες, να βγουν οι ματσέτες και να μην σταματάνε «το έργο», οι λαθρέμποροι όπλων να κάνουν χρυσές δουλειές και οι εταιρείες (αφού τελειώσει το «πανηγύρι», βγουν οι ανθρωπιστικοί λόγοι και στον ΟΗΕ με κάθε επισημότητα, φτάσει και η ανθρωπιστική βοήθεια, βγουν και οι φωτογραφίες)να μπορούν να χτυπήσουν καλύτερες τιμές(ξεροκόματο και αυτό στους διεφθαρμένους, όχι στο λαό). Τα παντά στην Αφρική λειτουργούν με διορίες. Όλοι βολεμένοι εκτός από τον μέσο αφρικανό. Δίνει πχ συνέντευξη ο μαύρος αρμόδιος υπουργός της εκλεγμένης ή της όποιας «επαναστατικής» κυβέρνησης και κάτω από το μαξιλάρι του καθίσματος(έτσι ακριβώς απίθανο ε? Για να μην κρυώνουν τα ήθελε φαίνεται εκεί) βρίσκεται η μίζα πχ 120.000 δολλάρια(ανάλογα την αξία του φορτίου και ξεχωριστά τα «ψιλά» των υπαλλήλων πχ τελωνειακών) απλώς για να κάνεις τη δουλειά σου(πχ εισαγωγή ή εξαγωγή νόμιμων προϊόντων στη χώρα), όχι κάτι παράνομο. Αν ήταν παράνομα διαμάντια, όπλα ή κάτι άλλο παράνομο η μίζα θα ήταν και ψηλότερη και θα σου πρότειναν να γίνετε και συνέταιροι «αν ήθελες»(πρέπει πάντα να θέλεις για το καλό σου).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Δ) Όλα αυτά δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προσπαθούμε να γίνει η Αφρική καλύτερη και ίσως μια μέρα βρεθούν 1,2,3 ή και παραπάνω πολιτικοί που να είναι τύπου Μαντέλα ή και καλύτεροι.
    Μια μέρα χτίζεις ένα μικρό σχολείο σε ένα χωριό και την άλλη μέρα αυτό

    http://orthodoxcongo.blogspot.gr/2011/05/blog-post_15.html

    Όλη την αλυσίδα εκπαίδευσης δηλαδή.

    Σύντομα(ήδη έχει προχωρήσει αρκετά) θα έχουμε εκτός από μαύρους ορθόδοξους θεολόγους και μαύρους άλλων επιστημονικών ειδικοτήτων. Μεταξύ των οποίων και γεωπόνους! :)
    Ίσως μια μέρα αυτοί οι μαύροι γίνουν και πολιτικοί, οργανωθούν καλά και τα βάλουν με τα συμφέροντα πολυεθνικών μεταλλαγμένων τροφίμων. Βλέπεις δεν τους φτάνει μόνο που τους παίρνουν τα διαμάντια, το πετρέλαιο, τον χρυσό, Δεν τους φτάνει το εμπόριο όπλων, το ουσιαστικά ανύπαρκτο σύστημα υγείας, θέλουν και τον έλεγχο τροφίμων και γης. Αρχικά ο ορυκτός πλούτος και φαινομενική ανεξαρτησία. Τώρα και τα τρόφιμα. Η εταιρεία στέλνει και τους δικούς της ανθρώπους.
    4000 δολλάρια το μήνα αρχικός βασικός μισθός και πληρωμένο σπίτι για όποιο λευκό γεωπόνο προσλάβουν )που να αποδέχεται και προωθεί τη χρήση μεταλλαγμένων). Πάρτα παιδί μου πριν ξυπνήσουν πραγματικά καμιά μέρα όλοι οι μαύροι και καταλάβουν τι προοπτικές μπορούν να έχουν. Λεφτά για να τα βάλεις και στη κάσα μετά να έχεις παρέα.

    Διαλέγεις: Εταιρεία και 4000 χιλιάρικα στη τσέπη ή να βοηθήσεις τον μαύρο να μάθει.

    Τελικά είμαστε άνθρωποι ή δεν είμαστε? Το μόνο που κάνουμε είναι να βγάζουμε λόγους, φωτογραφίες και να στέλνουμε βοήθεια ενώ αυτοί εκεί κάτω είναι καταδικασμένοι, παλεύουν για ένα πιάτο φαγητό κάθε μέρα, επειδή εμείς οι ίδιοι οι καλοί «ανθρωπιστές» λευκοί πχ κάνουμε το λαθρεμπόριο διαμαντιών και βγάζουμε λόγους και λόγους και λόγους με το σακάκι μέσα στον ΟΗΕ στέλνοντας και Κυανόκρανους για να πούμε ότι «Κάναμε ότι μπορούσαμε». Αηδία, υποκρισία που φέρνει πάντα στο τέλος βία.
    Άλλο η Αφρική απ’ έξω και άλλο μέσα. Αν εκεί δεν προλάβεις την παραμικρή διορία βγαίνουν οι ματσέτες. «Ξαφνικά»

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.