31/10/11

ΣΟΛΩΝ ΚΑΣΙΝΗΣ: «Χωρίς κανένα έλεγχο η γεώτρηση»

>> Ο Διευθυντής Ενεργείας ξεσπαθώνει κατά της απόφασης της Υπουργού Εμπορίου για απομάκρυνση του από τα θέματα φυσικού αερίου
ΤΗΣ ΦΡΟΣΩΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Ενέργειας κ. Σόλωνας Κασίνης ξεσπαθώνει μέσω της «ΜΑΧΗΣ» κατά της απόφασης της Υπουργού Εμπορίου Πραξούλας Αντωνιάδου, να αφαιρέσει από τον ίδιο και τους συναδέλφους του την αρμοδιότητα να διαχειρίζονται θέματα που άπτονται του φυσικού αερίου. Ο κ. Κασίνης εξηγεί ότι ο ίδιος και οι συνάδελφοι του είναι οι μοναδικοί που μπορούν να φέρουν εις πέρας τα θέματα φυσικού αερίου, αφού έχουν για χρόνια ειδικευτεί και εκπαιδευτεί στον τομέα αυτό. Αναφέρει ότι μετά από την συγκεκριμένη ενεργεία της Υπουργού έχει δημιουργηθεί τεράστιο κενό στη ερευνητική διαδικασία που βρίσκεται εν εξελίξει και ότι ουσιαστικά αφέθηκε η γεώτρηση να προχωρεί ανεξέλεγκτα. Παρά την πικρία και την απογοήτευση που νιώθει από την μεταχείριση που έτυχε, ο κ. Κασίνης δηλώνει ότι βρίσκεται στην διάθεση της Υπουργού να συνεργαστεί μαζί της, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και το καλό του τόπου. Διαβεβαιώνει επίσης ότι ο ίδιος θα συνεχίσει να προσφέρει στον τόπο και στον κόσμο της Κύπρου με το ίδιο ενθουσιασμό, με την ίδια αφοσίωση και πάντα προσηλωμένος στον καθήκον του.

-Τι πραγματικά πιστεύετε ότι θέλει να πετύχει η Υπουργός Εμπορίου με την απομάκρυνσή σας στο θέμα του φυσικού αερίου;
Το τι θέλει να πετύχει μόνο εκείνη το ξέρει και οι πέριξ της. Εγώ εκείνο που ξέρω είναι ότι ασχολούμαι με τον τομέα της ενέργειας και των υδρογονανθράκων από τη γέννηση τους. Έχω ειδικευτεί και εκπαιδευτεί σε αυτόν τον τομέα και ταυτόχρονα έχω εκπαιδεύσει και άλλους λειτουργούς. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να παίρνουμε περγαμηνές, ευμενή σχόλια και βραβεία για το έργο μας. Έχω βάλει την Κύπρο διεθνώς στα ενεργειακά δρώμενα και έχω γνωστοποιήσει ότι πράγματι η Κύπρος είναι μια δυνατότητα ουσιαστική στο τομέα των υδρογονανθράκων σε εκείνο το κομμάτι της Αποκλειστικής Οικονομικής της Ζώνης που ήδη έχουμε διερευνήσει.
Μετά από όλα αυτά, ήρθε μια βροντή εν αιθρία, μια επιστολή, χωρίς κανείς να με ενημερώσει ούτε η Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου ούτε η ίδια η Υπουργός. Θέλω πραγματικά να ξεκαθαρίσω ότι εγώ δεν έχω κανένα πρόβλημα συνεργασίας μαζί τους και το έχω αποδείξει. Στην επιστολή αυτή μου επισύναπτε την επίσημη εφημερίδα του κράτους, όπου εκεί γνωστοποιείται ότι παύομαι τόσο εγώ όσο και οι συνάδελφοι μου, από το να είμαστε εξουσιοδοτημένοι λειτουργοί για να χειριζόμαστε τα του νόμου και τα των κανονισμών της εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων. Εδώ πρέπει να αναφέρω ότι μόνο οι εξουσιοδοτημένοι λειτουργοί μπορούν και εισέρχονται στο αρχείο που δημιουργήθηκε για τους υδρογονάνθρακες, άρα έχουμε αποκλειστεί και σε αυτόν τον τομέα. Με άλλα λόγια μας έχουν πάρει τις πέννες. Από την άλλη, η Υπουργός δηλώνει ότι ο κ. Κασίνης κάνει όλα εκείνα τα οποία έπρεπε να κάνει και συνεχίζει τεχνοκρατικά να ασκεί τα καθήκοντα του! Μου έστειλε μάλιστα επιστολή η Γενική Διευθύντρια, με οδηγίες από την Υπουργό, για να ετοιμάσω πρόταση και όλα τα έγγραφα προς το Υπουργικό Συμβούλιο για πιθανόν δεύτερο γύρο αδειοδότησης στην Κυπριακή ΑΟΖ. Και σας ρωτώ, αφού το αρχείο των υδρογονανθράκων μόνο οι εξουσιοδοτημένοι λειτουργοί μπορούν πλέον να το αξιοποιούν, πως μπορώ εγώ να ετοιμάσω όλα αυτά που μου ζητούν. Και ξεκαθαρίζω ότι εγώ μπορώ να το κάνω και έχω και την διάθεση. Άλλωστε ήμουν αυτός που τα ετοίμασε και για τον πρώτο γύρο με μεγάλη επιτυχία. Άρα λοιπόν πρέπει οπωσδήποτε να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα.

-Γνωρίζει η Υπουργός για το κενό που προκάλεσε η απόφαση της να σας απομακρύνει;
Δε νομίζω ότι η Υπουργός γνωρίζει την σημασία του κενού που δημιουργείται και εγώ είμαι στην διάθεση της να συνεργαστώ.
Εάν πράγματι θέλουμε να πάει ο τόπος μπροστά πρέπει να ξεκαθαρίσει αυτό το θέμα, επειδή βρισκόμαστε σε μια πολύ δύσκολη καμπή. Δε μπορούμε να αφήνουμε την γεώτρηση να προχωρεί ανεξέλεγκτα. Δε μπορούμε να αφήνουμε τα διαχειριστικά σχέδια ασφάλειας και περιβάλλοντος χωρίς κανένα έλεγχο.
Πραγματικά λυπάμαι πάρα πολύ που ενώ φτάσαμε σε ένα σημείο όπου μπορούσε η εύκολη συνεννόηση να ξεκαθαρίσει τα πράγματα και η Υπουργός να μου μιλήσει ανοιχτά, τα πράγματα εκτροχιάστηκαν με αυτό τον τρόπο. Εάν το πρόβλημα ήταν το γεγονός ότι μίλησα στα ΜΜΕ, αυτό έχει ήδη ξεκαθαριστεί, αφού μετά από επιστολή της δεν είχα ξαναμιλήσει δημοσίως. Αλλά και αυτό να ήταν, σας διαβεβαιώνω ότι δεν έχω πει τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από όσα, με την έγκριση τους, πηγαίνω στο εξωτερικό και λέω στα διαφορά φόρα. Τελευταίως ήμουν στην Σιγκαπούρη, όπου εκεί μίλησα σε πάρα πολλές εταιρείες, πήγα στο Χίουστον, στο Λονδίνο, στο Παρίσι.
Για όνομα του Θεού, νομίζω ότι πρέπει να ξεκαθαρίσει το όλο σκηνικό, αφού δεν αποκλείεται να πρόκειται για παρεξήγηση. Εκτός βέβαια –και το απεύχομαι- αν υπάρχει αλλότριος σκοπός που εγώ δε γνωρίζω.

-Με άλλα λόγια κύριε Κασίνη, μπορούμε να πούμε ότι μετά από αυτήν την εξέλιξη, η υπόθεση φυσικού αερίου βρίσκεται στον αυτόματο πιλότο, αφού υπάρχουν εν εξελίξει θέματα τα οποία κάποιος πρέπει να χειρίζεται;
Εγώ δε γνωρίζω εάν τα χειρίζεται κανένας. Εξουσιοδοτημένοι λειτουργοί για να το πράξουν είναι αυτοί που έχουν εκπαιδευτεί, είναι αυτοί που κατ’ επανάληψη πήγαν στο εξωτερικό για κατάρτιση. Εγώ ασχολούμαι με τα θέματα αυτά από το 1977, έχω μετεκπαιδευτεί στο Ταντί της Σκωτίας, στο Λονδίνο και στο Παρίσι. Επίσης στην Υπηρεσία μου υπάρχουν λειτουργοί που εκπαιδεύτηκαν στην Αίγυπτο για θέματα γεωτρήσεων, στο Λονδίνο και στις Βρυξέλλες. Όλοι μαζί παρακολουθούμε όλα τα θέματα που αφορούν στις γεωτρήσεις και τις προδιαγραφές που συνεχώς αλλάζουν και γίνονται αυστηρότερες. Όλοι εμείς είμαστε από την αρμόδια Αρχή Περιβάλλοντος, η καθορισμένη Υπηρεσία που πρέπει να εφαρμόζει τα διαχειριστικά σχεδία για την υγεία, την ασφάλεια και το περιβάλλον. Άρα, αφού δόθηκαν οδηγίες από την Υπουργό στην εταιρεία Noble να μην μας δίνει πλέον τις αναφορές και τις εκθέσεις που σχετίζονται με όλα αυτά, δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω ποιος το κάνει και με ποια προσόντα τις αξιολογεί.
Είχαμε για παράδειγμα προγραμματισμένο αυτήν τη βδομάδα να στείλουμε επί του γεωτρύπανου, γεωλόγο, για να πάρει δείγματα από τη γεώτρηση. Και οφείλουμε βάση των διεθνών νόμων και κανονισμών να έχουμε δικό μας εκπρόσωπο εκεί, προκειμένου να συλλέγει δείγματα για λογαριασμό της Κύπρου, τα οποία θα φυλάγονται μετά από δική μου συνεννόηση, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο Τμήμα Γεωλογικής Επισκόπησης, για μελλοντικές αναφορές αλλά και για ιστορικούς λόγους. Ε, λοιπόν αυτό δεν έγινε.
Άρα, πιστεύω ότι θα πρέπει να επαναδιοριστούν όλοι οι εξουσιοδοτημένοι λειτουργοί από την Υπουργό, διότι οι αρμοδιότητες τους είναι τεχνοκρατικές και δεν έχουν καμία σχέση με πολιτικές δυνατότητες. Εξάλλου ο νόμος είναι πολύ ξεκάθαρος. Συγκεκριμένα, το σχετικό άρθρο 19 του νόμου, καθορίζει τι κάνουν οι λειτουργοί οι οποίοι είναι στην ουσία και οι υπεύθυνοι να ελέγχουν και να παρακολουθούν το συμβόλαιο. Και σας διαβεβαιώνω ότι κατά καιρούς εντοπίσαμε πολλά λάθη από τη Noble και τα διορθώσαμε, πράγμα που μπορεί εύκολα μέσα από τους σχετικούς φακέλους να διαφανεί.
Επίσης οι όροι εντολής ή η αρμοδιότητα της Υπουργού εάν θέλετε, είναι ξεκάθαροι και έχουν να κάνουν με γενικότερα και όχι με εξειδικευμένα θέματα. Εάν τώρα η Υπουργός θέλει με εσωτερική εγκύκλιο να την ενημερώνουμε για κάθε μας κίνηση και δράση, πράγμα που εγώ λέω ότι πάντα κάνουμε, να μας το πει. Πρέπει ακόμα να καταλάβουν ότι εμείς έχουμε εκπαιδευτεί για τις δράσεις μας όσο αφορά στη διαχείριση αλλά και στα σεισμικά δεδομένα. Σε μας απευθύνονται πάρα πολλές εταιρείες για πληροφορίες και ενημέρωση για τα του δευτέρου γύρου.

-Τι έργο έχει επιτελέσει για το φυσικό αέριο;
Το έργο του Διευθυντή Ενέργειας είναι γνωστό και φαίνεται ξεκάθαρα στους φακέλους από τότε που εξουσιοδοτήθηκε από τον αρμόδιο Υπουργό και βελτίωσε σε υπέρτατο βαθμό τους όρους βάσει των οποίων ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις για το οικόπεδο 12. Τότε ο Υπουργός είπε να αναλάβει ο Διευθυντής Ενέργειας να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις που πήραν αρκετό καιρό. Στο τέλος το Υπουργικό Συμβούλιο με βάση αυτήν την τρομαχτική βελτίωση, αποφάσισε και έδωσε την άδεια στην Noble. Αυτά είναι δεδομένα, βρίσκονται στους σχετικούς φακέλους και μπορεί όποιος θέλει να το διερευνήσει και να δει πόσες φορές ο κ. Κασίνης βελτίωσε τα της Noble, τόσο για τα έξοδα όσο και για άλλες ουσιαστικές και νομοτυπικές θέσεις. Επίσης ο Κασίνης ήταν ή δεν ήταν εμπλεκόμενος και ένας από τους βασικούς φορείς που έκανε όλες τις σχετικές νομοθεσίες και τα έγγραφα; Ο Κασίνης ήταν ή όχι εμπλεκόμενος μέσα στις τρεις συμφωνίες όσο αφορά στη διευθέτηση της μέσης γραμμής με βάση το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας;
Όλα αυτά τα πράγματα, από την ώρα που εγώ καταργούμαι από το να είμαι εξουσιοδοτημένος να τα χειρίζομαι, πως είναι δυνατό να μου ζητούν να ετοιμάζω παρουσιάσεις να στείλω στις πρεσβείες; Πως είναι δυνατό να με καλούν να πηγαίνω σε συσκέψεις στο Υπουργείο Εξωτερικών και αλλού;
Εγώ δεν θέλω τίποτα άλλο παρά να διευκρινιστεί αυτό θέμα και αυτό ακριβώς έχω γράψει στον Γενικό Εισαγγελέα. Εάν πράγματι παραμένω να κάνω αυτά που έπρεπε να κάνω να τα κάνω. Αλλά σας διαβεβαιώνω το έξης, λένε πολλοί πολιτικοί, ο Κασίνης να μείνει στα του σχεδίου υπηρεσίας του. Το σχέδιο υπηρεσίας είναι γενικό και υπάρχει για τον τομέα των υδρογονανθράκων μια ειδική νομοθεσία, στην οποία καθορίζονται πρόνοιες και εξουσίες σε ορισμένους ανθρώπους. Βάσει αυτών των εξουσιών έχουν μετεκπαιδευτεί και βάσει αυτών παρακολουθούν από το 2008 ένα συμβόλαιο το οποίο υπογράφτηκε με την Noble και είναι με βάση αυτές τις εξουσίες που επισκεφθήκαν κατά καιρούς πολλά φόρα και εκθέσεις. Μας γνωρίζουν ως αρμοδίους πέραν των 50-100 εταιρειών που ενδιαφέρονται και αγοράζουν δεδομένα αναφορικά με τους υδρογονάνθρακες στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Άρα λοιπόν πρέπει να κάνουμε κάτι για να λύσουμε το πρόβλημα, διότι αυτές οι εποχές είναι καθοριστικές και δύσκολες γιατί αντί να ενδυναμώνουμε αυτή την ομάδα των ανθρώπων, εμείς την καταργούμε.

-Πως προτίθεστε να προχωρήσετε;
Την ερχόμενη Τρίτη θα γίνει επί του θέματος συζήτηση στην Βουλή, εγώ θα πω αυτά τα οποία είπα και σε σας, με την προσδοκία να βρεθεί μια συναινετική λύση. Η κυρία Υπουργός πρέπει να μας πει τις πραγματικές της ανησυχίες για να προχωρήσουμε και να ολοκληρώσουμε αυτή την ερευνητική γεώτρηση και εάν πράγματι θέλουν και πρέπει να ενδυναμωθεί η Υπηρεσία Ενέργειας ή άλλοι φορείς, αυτό να γίνει αλλά πάντα με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και το καλό του τόπου. Το τι σας διαβεβαιώνω εγώ είναι ότι θα συνεχίσω να προσφέρω στον τόπο και στον κόσμο της Κύπρου με το ίδιο ενθουσιασμό, με την ίδια αφοσίωση και πάντα προσηλωμένος στον καθήκον μου. Αυτά λέω και ας σταματήσουμε να λέμε μεγάλες κουβέντες.

Ανήκουστος ο παραλληλισμός δηλώσεων
μου για την Τουρκία με αυτές της Υπουργού


>>Δεν άσκησα πολιτική απλά έκανα μια εισήγηση βάση των γνώσεων μου σε θέματα φυσικού αερίου και χημικής μηχανικής γενικότερα

-Θέλω ένα σχόλιο σας σχετικά με ένα δημοσίευμα, το οποίο υποστηρίζει ότι και εσείς όπως και η Υπουργός Εμπορίου θεωρείτε ότι η υπόθεση φυσικό αέριο είναι μια ευκαιρία για αποκατάσταση των σχέσεων της Κύπρου με την Τουρκία;
Το συγκεκριμένο δημοσίευμα αφορά σε δηλώσεις μου που έγιναν πριν χρόνια σε ένα συνέδριο στην Γενεύη. Εκεί κλήθηκα να προωθήσω τη θέση ότι η Κύπρος έχει τις δυνατότητες αξιοποίησης υδρογονανθράκων. Ταυτόχρονα έπρεπε να προχωρήσω και ένα βήμα πιο κάτω εξηγώντας τους και το πώς θα μπορούσαν να το εμπορευθούν, μετατρέποντας το με άλλα λόγια σε χρήματα. Στο πλαίσιο αυτό, δύο από τις βασικές μου εισηγήσεις ήταν, πρώτο να γίνει υγροποίηση του φυσικού αερίου στην Κύπρο που είναι και αυτό που προωθείται σήμερα, και το δεύτερο, για το οποίο είπα ότι θα ήταν ευχής έργο εάν μπορούσε να γίνει, ήταν να γίνει ένας αγωγός που εγώ ονόμασα Southern-Northern Corridor, ο οποίος θα πήγαινε από την Αίγυπτο, στο Ισραήλ, τον Λίβανο, στην Συρία και θα κατέληγε στην Τουρκία, όπου θα ενώνετο με τον ήδη υπάρχοντα αγωγό Ναμπούκο. Σε αυτήν την περίπτωση θα επωφελείτο και η Τουρκία σαν χώρα μεταβίβασης του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Τώρα κατά πόσον εγώ είπα «να δώσουμε και να προχωρήσουμε με τον δεύτερο γύρο και να κάνουμε ένα μωσαϊκό συμφερόντων με τα δεκατρία μας οικόπεδα όπου ο Πρόεδρος θα είχε την συνδρομή και την στήριξη όλων των εταιριών και των χωρών που θα εμπλέκονταν σε αυτό το μωσαϊκό», το είπα και το έγραψα και σε σημειώματα μου και προς αυτόν τον Πρόεδρο, αλλά και προς άλλους. Αλλά αυτό δεν είναι εμπλοκή μου στην πολιτική, ήταν απλά μια εισήγηση βάση των γνώσεων μου σε θέματα φυσικού αερίου, βασισμένη και στις γνώσεις μου στην χημική μηχανική γενικότερα. Ήταν ένας τρόπος εάν θέλετε, να βοηθήσω τις εταιρείες να καταλάβουν ότι υπάρχει και δυνατότητα για το πώς να εμπορευθούν το φυσικό αέριο.
Λυπούμε να παρατηρήσω ότι είναι ανήκουστο να με παραλληλίζει το συγκεκριμένο δημοσίευμα με το τι λέει η κυρία Υπουργός.
http://maxhnews.com/content/7640

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.