9/6/09

Η γυναίκα στο Ισλάμ



της Δρ. Αρετής Δημοσθένους-Πασχαλίδου,
Θρησκειολόγου-Κανονολόγου

Ο αιώνας πού πέρασε κατά κοινή ομολογία αποτέλεσε για τη γυναίκα μία χρονική περίοδο πολλών και ποικίλων κοινωνικών και επαγγελματικών κατακτήσεων.
Υπάρχουν ωστόσο θρησκείες και πολιτισμοί όπως ο Ισλαμικός, πού εξακολουθούν να τοποθετούν τη γυναίκα στο περιθώριο αρνούμενοι να της αναγνωρίσουν στοιχειώδη δικαιώματα.

Πριν την ανατολή της μουσουλμανικής θρησκείας στην Αραβία, η κατάσταση ήταν γενικά πολύ άσχημη για τη γυναίκα. Ο αμείλικτος νόμος της ερήμου, η δίψα για αίμα και ο ατομιστικός αγώνας για επιβίωση επηρέαζαν σημαντικά και τη βασικότερη πτυχή της ζωής, τον γάμο, εμποτίζοντας με εκδίκηση και αγριότητα πολλές από τις εκδηλώσεις του, καθώς και τα πρόσωπα πού συμμετείχαν σ’ αυτόν. Η γυναίκα δεν ήταν «συνέταιρος» κατά τη σύναψη του συμβολαίου του γάμου, αλλά απλώς το «αντικείμενο», θα λέγαμε κάποιας πράξης συναλλαγής. Λύση του γάμου με κοινή απόφαση των συζύγων ήταν αδιανόητη, καθώς δικαστική λύση δεν υπήρχε και οι άνδρες ήταν οι κύριοι και εξουσιαστές όχι μόνο της οικογένειας, αλλά και της μοίρας του γάμου γενικότερα.
Η αποπομπή της γυναίκας ήταν κάτι φυσιολογικό. Η αποπομπή αυτή επέφερε άμεση και τελειωτική λύση του γάμου, χωρίς εκ μέρους της γυναίκας να υπάρχει δυνατότητα έστω και κάποιας αντίδρασης. Γι’ αυτό, κατά τον μεγάλο ισλαμολόγο Juynboll, ή λύση του γάμου είχε αρκετή ομοιότητα με την ελευθέρωση των δούλων: Ο κύριος παραιτείτο όλων των δικαιωμάτων πού ειχε πάνω στη γυναίκα. Ακόμα και οι Βαβυλώνιοι και οι Εβραίοι συνήθιζαν να αποπέμπουν τις γυναίκες τους. Οι Ρωμαίοι ασκούσαν την αποπομπή (repudium), αλλά εάν αύτη δεν εκφραζόταν κατόπιν δίκαιης απόφασης, ο άνδρας ύφιστατο κάποιες κυρώσεις, χωρίς όμως τούτο να εχει κάποια συνέπεια στην εγκυρότητα της1. Κυρίως από την εποχή του Μ. Κωνσταντίνου και κάτω από τη σαφή επίδραση της χριστιανικής διδασκαλίας άρχισαν να τοποθετούνται περιορισμοί πού αφορούσαν την εισαγωγή λόγων διαζυγίου (justae causae) σε συνδυασμό με την επιβολή ποινών, οι οποίες είχαν συνήθοος περιουσιακό χαρακτήρα, σε βάρος του συζύγου πού έλυνε τον γάμο μονομερώς χωρίς σπουδαίο λόγο.

Με την ανατολή του Ισλάμ, αλλάζουν κάποια πράγματα σχετικά με τη θέση της γυναίκας, ωστόσο αυτή παραμένει αρκετά κατώτερη εκείνης του άνδρα. Ο ισλαμικός φονταμενταλισμός από τη μια και η πατριαρχική δομή της κοινωνίας από την άλλη συμβάλλουν στη διατήρηση της ανισότητας μεταξύ των δύο φύλων. Επιπλέον, με την είσοδό της η γυναίκα στο σπίτι του άνδρα, το οποίο τις περισσότερες φορές είναι το ίδιο με εκείνο των γονέων του, υφίσταται τον έλεγχο της πενθεράς, πράγμα πού διαφοροποιεί σημαντικά την ισορροπία δυνάμεων. Οί σπουδαιότεροι παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν τη θέση της γυναίκας στο Ισλάμ είναι η θρησκεία, το δίκαιο, η παράδοση, οι κοινωνικές και οικονομικές δομές, καθώς και η ίδια η ψυχοσωματική εκπαίδευση κάθε γυναίκας. Παρόλο πού κάθε μουσουλμάνο άνδρα τον γέννα και τον ανατρέφει κάποια μητέρα, εντούτοις όταν αυτός ενηλικιωθεί έχει τόσο ισχυρές πατριαρχικές αντιλήψεις, έτσι πού δικαιολογημένα διερωτάται κανείς, η μητέρα του αν ήθελε η αν μπορούσε δεν θα διαδραμάτιζε κάποιο ρόλο στην τοποθέτηση του έναντι του «αδύνατου» φύλου; Το θέμα είναι πολύπλοκο και αξίζει να ασχοληθεί κανείς ιδιαίτερα με αυτό.

Η γυναίκα στο Κοράνι
Ξεκινώντας από τη θρησκεία, βλέπουμε πώς το ιερό βιβλίο των μουσουλμάνων, το Κοράνι, τονίζει ότι οι γυναίκες «οφείλουσι να εκπληρώσι τα εαυτών καθήκοντα ώς αρμόζει, οι δε άνδρες να προσφέρωνται προς αυτάς μετά δικαιοσύνης, αλλ’ έχουσι την εαυτών εξουσίαν» (Η Βούς, 2:228). Κατά τη μουσουλμανική θρησκευτική παράδοση, ο Μωάμεθ είπε χαρακτηριστικά για τη στάση της γυναίκας προς τον σύζυγο της: «Αν είχα εξουσία για το προσκύνημα, θα έδινα εντολή να προσκυνά η γυναίκα τον άνδρα της»2. Κάθε σύζυγος είναι υποχρεωμένη να έχει στάση προσοχής απέναντι στον σύζυγο της και να τον υπακούει, εκτός εάν αυτός θέλει κάτι το οποίο είναι θρησκευτικά απαγορευμένο. Αυτή διαμένει στην κατοικία του άνδρα της. Χωρίς την άδειά του, δεν μπορεί να κάνει επισκέψεις, ούτε και ελεύθερη επαγγελματική ζωή. Η απαγόρευση αυτή υπάρχει και σε νεώτερες νομοθεσίες, όπως, παραδείγματος χάριν, στην Αίγυπτο, στη Συρία, στο Ιράν και στο Ιράκ.
Όπως φαίνεται από τα πιο πάνω χωρία, μιλώντας συνήθως για τη γυναίκα και τη θέση της στην ισλαμική κοινωνία γίνεται αναφορά στη σύζυγο-γυναίκα, μια και στις μουσουλμανικές χώρες το μοντέλο της ελεύθερης μοναχικής γυναικας είναι άγνωστο. Κάθε σύζυγος εχει το δικαίωμα να επισκέπτεται τους γονείς της και τους στενούς συγγενείς της, παρόλο πού ο σύζυγος μπορεί να της απαγορεύσει να δέχεται επισκέψεις, εξαιρουμένων μικρών παιδιών από προηγούμενο γάμο, και κατά τους Μαλικίτες ακόμα και τους γονείς της μέχρι μόνο μία φορά την εβδομάδα. Η γυναίκα είναι υποχρεωμένη να έχει συζυγικές σχέσεις με τον άνδρα της, εκτός αν ο τελευταίος δεν έχει καταβάλει το συμφωνημένο μέρος της προίκας η εάν ένεκα νηστείας δικαιούται να αρνηθεί. Αδικαιολόγητη άρνηση των συζυγικών σχέσεων δίνει αυτόματα στον άνδρα το δικαίωμα για έκφραση της αποπομπής. Το ίδιο αποτέλεσμα έχει και η τυχόν χρήση αντισυλληπτικών εκ μέρους της γυναίκας.
Το Κοράνι επιτρέπει στους άνδρες να τιμωρούν τις γυναίκες σε περιπτώσεις απείθειας, μή εφαρμογής των καθηκόντων τους, αλλά και για λόγους βελτίωσης του χαρακτήρα. Χαρακτηριστικά είναι στην προκειμένη περίπτωση τα λόγια του χωρίου (Αι Γυναίκες, 4:38); «Οί άνδρες είναι ανώτεροι των γυναικών ένεκα της ιδιότητος δι’ ης ο Θεός ύψ’ωσε τους μέν επί των δέ, και διότι οι άνδρες προικίζουσι τάς γυναίκας εκ του πλούτου αυτών… Ονειδίζετε εκείνας, ων την απείθειαν πτοεισθε. Θέλετε ορίσει εις αυτάς χωριστήν κοίτην, τύπτοντες αυτάς. Εάν όμως ύπακούωσιν υμάς, έστε προς αυτάς ευμενείς».

Ο ισλαμικός φονταμενταλιασμός από τη μια και η πατριαρχική δομή της κοινωνίας από την άλλη συμβάλλουν στη διατήρηση της ανισότητας μεταξύ των δύο φύλων.
Κατά τον μεγάλο μουσουλμάνο θεολόγο Al Ghazali «Ο γάμος είναι ένα είδος σκλαβιάς για τη γυναίκα. Καθήκον της είναι η απόλυτη υπακοή στον άνδρα σε κάθε πράγμα, εκτός εάν αυτό βρίσκεται σε αντίθεση με τους νόμους του Ισλάμ».

Η αγωγή των παιδιών
Το θέμα της ανατροφής των παιδιών είναι επίσης ενδεικτικό της κατώτερης κοινωνικής θέσης της γυναίκας στο Τσλάμ. Η ανατροφή των παιδιών αποτελεί αποκλειστικό δικαίωμα του πατέρα. Ακόμα και στις περιπτώσεις πού η μητέρα ανήκει σε μία θρησκεία «εξ αποκαλύψεως», δηλαδή στον Τουδαισμό η στον Χριστιανισμό, τα παιδιά πρέπει οπωσδήποτε να ανατραφούν σύμφωνα με την ισλαμική θρησκεία. Τυχόν συμφωνία στο συμβόλαιο του γάμου για ανατροφή των παιδιών στη θρησκεία της μητέρας είναι ανεπίτρεπτη. Τα νεώτερα δίκαια δεν παρουσιάζουν καμία εξαίρεση στο θέμα αυτό, ενώ όπου δεν υπάρχει σχετική διάταξη, ισχύει το Μουσουλμανικό Δίκαιο. Στην Αίγυπτο, το άρθρο 124 του Αστικού Κώδικα ορίζει: «Τα από τον γάμο ενός μουσουλμάνου και μιας χριστιανής η Ιουδαίας γεννηθέντα τέκνα και των δυο φύλων ακολουθούν τη θρησκεία του πατέρα».

Η γυναίκα στο Πακιστάν
Χαρακτηριστική για το θέμα μας είναι η κατάσταση στο Πακιστάν. Η θέση της γυναίκας στην οικογένεια και γενικότερα στην κοινωνία επιδεινώθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, παρόλο πού αρχηγός της χώρας είναι γυναίκα. Ίσως το γεγονός πώς μια μικρή ομάδα μορφωμένων γυναικών είναι στην κορυφή, συμβάλλει στην καταπίεση και την ασυνείδητη υποταγή των άλλων τόσο, ώστε να υπάρχει πραγματικός κίνδυνος για την κοινωνική ισορροπία. Ύπό το σύνθημα «ό Αλλάχ είναι ο Θεός των ανδρών»3 μεταβάλλεται η χώρα αυτή σιγά-σιγά σε ένα «θεοκρατικό» κράτος, στο οποίο οι γυναίκες χάνουν σημαντικά αναφαίρετα δικαιώματα τους, όπως αυτό του εκλέγειν. Για να λάβουν μέρος στις εκλογές, πρέπει να παρουσιάσουν ταυτότητα με φωτογραφία, πράγμα πού προϋποθέτει φωτογράφηση χωρίς τον «φερετζέ» και πού, όπως είναι φυσικό, δεν είναι επιτρεπτό από τους περισσότερους Πακιστανούς συζύγους.

Διαζύγιο

Καθοριστικής σημασίας για τη θέση της γυναίκας στην ισλαμική οικογένεια (είτε αυτή είναι μουσουλμάνα, είτε όχι) αποτελεί ο τρόπος λύσης του γάμου σύμφωνα με το μουσουλμανικό θρησκευτικό δίκαιο και η ύπαρξη της πολυγαμίας. Κάθε γυναίκα η οποία διαφωνεί με τον σύζυγο της κινδυνεύει να εκδιωχθεί από τη συζυγική της εστία κατόπιν μονομερούς απόφασης του άνδρα της (αποπομπή). Η συγκατάθεση η μή της γυναίκας αναφορικά με την εξάσκηση του δικαιώματος του άνδρα προς λύση του γάμου με αποπομπή δεν έχει καμία σημασία. Η γυναίκα είναι ουσιαστικά αδύνατη στη Sharia (Μουσουλμανικό Δίκαιο) για κάθε είδους αντίδραση. Δεν είναι ασύνηθες το γεγονός η αποπομπή να έχει κιόλας πραγματοποιηθεί ενώ η αποπεμφθείσα γυναίκα να έχει πλήρη άγνοια αναφορικά με αυτήν. Τόσο οι Σουννίτες όσο και οι Σηΐτες νομικοί συμφωνούν ώς προς το θέμα της λύσης του γάμου στην περίπτωση εκείνη, κατά την οποία κάποιος ρωτά τον σύζυγο αν απέπεμψε μία γυναίκα του. Εάν ο άνδρας απαντήσει καταφατικά, έστω και αν μέχρι στιγμής δεν την έχει αποπέμψει, η γυναίκα έχει ήδη αποπεμφθεί. Υπάρχουν αρκετές δικαστικές αποφάσεις, οι οποίες δηλώνουν την ανάγκη για παρουσία της ίδιας της γυναίκας κατά την αποπομπή. Εντούτοις, αυτές παραμένουν obita dicta και η κατ’ αυτόν αποπομπή είναι έγκυρη.
Αλλά και εάν ακόμη ο γάμος της δεν λυθεί με αποπομπή, ο άνδρας της δικαιούται να πάρει κάποια άλλη γυναίκα, σε περίπτωση πού δεν έχει μέχρι τότε άλλες τρεις (Αι Γυναίκες, 4:3). Στις χώρες όπου η πολυγαμία επιτρέπεται, η γυναικα-σύζυγος εξαναγκάζεται ουσιαστικά να υποτάσσεται στον άνδρα της, χωρίς, εντούτοις, κανείς να μπορεί να της εξασφαλίσει μονογαμικό καθεστώς. Η πολυγαμία έχει απαγορευθεί μόνο στην Τουρκία, στην Τυνησία και στην Ακτή του Ελεφαντοστού. Στο Ιράκ, στο Ιράν, στο Μαρόκο, στο Πακιστάν και στη Συρία χρειάζεται δικαστική άδεια για γάμο με περισσότερες από μία γυναίκες, πράγμα βέβαια εύκολο σε μία ανδροκρατούμενη κοινωνία, όπου άνδρες αποφασίζουν για άνδρες και για γυναίκες.
Κάθε σύζυγος είναι υποχρεωμένη να εχει στάση προσοχής απέναντι στον σύζυγο της και να τον υπακούει.

Σε περιπτώσεις μεικτών γάμων το θρησκευτικό δίκαιο των μουσουλμάνων διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, ιδιαίτερα όταν ο μουσουλμάνος σύζυγος με τη μή μουσουλμάνα σύζυγο του κατοικήσουν στην ισλαμική πατρίδα του πρώτου, όπου το Μουσουλμανικό Δίκαιο η είναι το ισχύον Δίκαιο του κράτους η επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την κρατική νομοθεσία. Στην πατρίδα μας αλλά και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές και μή χώρες, μουσουλμάνοι εργάτες νυμφεύονται πολιτικά χριστιανές γυναίκες και ενώ μερικά χρόνια κατοικούν στην πατρίδα της γυναίκας, κατόπιν επιθυμούν να μετοικήσουν στη μουσουλμανική τους πατρίδα.
Τι γίνεται εάν η χριστιανή σύζυγος δεν ακολουθήσει τον άνδρα της στην καινούργια του κατοικία; Τα πράγματα στην περίπτωση αυτή είναι αρκετά δύσκολα για τη χριστιανή σύζυγο. Ενδέχεται ο μουσουλμάνος να πάρει τα παιδιά του και να δραπετεύσει. Εάν η γυναίκα δεν τον ακολουθήσει, είναι φανερό πώς χάνει τα παιδιά της, αφού το ισχύον Δίκαιο στην ισλαμική πατρίδα του άνδρα, όπως είναι φυσικό, θεωρεί υπεύθυνο για την ανατροφή των παιδιών αποκλειστικά τον πατέρα. Στον Λίβανο, για παράδειγμα, κατά το άρθρο 12 του νόμου 18.11.1938, πρέπει τα παιδιά να ανατρέφονται οπωσδήποτε στη θρησκεία του πατέρα.
Ας δούμε όμως τί γίνεται εάν η χριστιανή σύζυγος ακολουθήσει τον μουσουλμάνο άνδρα της στην ισλαμική του πατρίδα. Ποιά προβλήματα θα αντιμετωπίσει στη μουσουλμανική χώρα και πώς θα επη ρεάσουν αυτά τη θέση της στην κοινωνία; Ασφάλεια για μονογαμία θα υπάρχει εκεί; Το θέμα αυτό φαίνεται να είναι αρκετά επίκαιρο, διότι σύμφωνα με μαρτυρίες του Τμήματος Αλλοδαπών, αρκετές Ελληνίδες χριστιανές παντρεύονται μουσουλμάνους εργάτες στην Ελλάδα και κατόπιν μετά από επιμονή των συζύγων τους κατοικούν σε μουσουλμανικές χώρες. Άπό τη στιγμή πού η γυναίκα υποχωρεί στην επιθυμία του άνδρα της και πηγαίνει να ζήσει με αυτόν σε κάποια ισλαμική χώρα, είναι πολύ πιθανό να υποχρεωθεί να συγκατοικήσει με τα πενθερικά της. Το γεγονός αυτό είναι βαθιά ριζωμένο στη μουσουλμανική παράδοση, όπου ο γιός φέρνει τη νύφη στο σπίτι του, ενώ η τελευταία υποχρεώνεται ίαοίο να εγκαταλείψει την πατρική της εστία. Στο πατριαρχικό σπίτι του συζύγου, η σύζυγος είναι πολύ πιθανό να μην έχει απόλυτη ελευθερία κινήσεων, μια και το Κοράνι επιτρέπει στους άνδρες να τιμωρούν τις γυναίκες σε περιπτώσεις απείθειας, μή εφαρμογής των καθηκόντων τους, αλλά και για λόγους βελτίωσης του χαρακτήρα.

Μεικτοί Γάμοι

Αν πάρουμε παραδειγματικά τρεις ισλαμικές χώρες και μελετήσουμε την κατάσταση πού επικρατεί εκεί σχετικά με τους μεικτούς γάμους, θα δούμε τα εξής ενδιαφέροντα σημεία σχετικά με τη θέση της γυναίκας και τα προσωπικά της ανθρώπινα δικαιώματα; Στη Συρία κάθε αλλοδαπή γυναίκα ενός Σύριου πολίτη χρειάζεται την υπογραφή του άνδρα της, για να ταξιδέψει εκτός Συρίας. Θα πρέπει λοιπόν κάθε αλλοδαπή, πού παντρεύεται κάποιον Σύριο, να κάνει γραπτή συμφωνία στο συμβόλαιο του γάμου, πώς ο σύζυγος της υποχρεώνεται να της επιτρέπει ταξίδια στο εξωτερικό η από την ώρα της σύναψης του γάμου να υποσχεθεί και να υποχρεωθεί εγγράφως πώς για τη διαμονή και τις εξόδους της η γυναίκα δικαιούται να αποφασίζει από μόνη της. Η γερμανική αντιπροσωπεία πού υπάρχει στη Συρία, για να προστατεύει τα συμφέροντα των αλλοδαπών πού βρίσκονται εκεί, συνιστά την ανωτέρω προσοχή των αλλοδαπών γυναικών, για να μην καταντούν φυλακισμένες των συζύγων τους στη Συρία4.
Εάν η χριστιανή σύζυγος μετοικήσει μαζί με τον άνδρα της στην ισλαμική του πατρίδα, είναι πολύ πιθανόν στη χώρα αυτή η πολυγαμία να είναι επιτρεπτή. Έτσι ο μουσουλμάνος θα δικαιούται να έχει μέχρι και τέσσερις γυναίκες, ακόμη και χωρίς τη συγκατάθεση της χριστιανής γυναίκας. Στη Λιβύη, μεικτοί γάμοι με μουσουλμάνους υπάγονται στη δικαιοδοσία του Μουσουλμανικού Δικαίου, επειδή σύμφωνα με τη μουσουλμανική αντίληψη το Ισλάμ «κυριαρχεί και δεν κυριαρχείται». Η πεποίθηση αυτή στηρίζεται στους εξής κορανικούς στίχους (Αι Γυναίκες, 4:140): «Ο Θεός εν τη ημέρα της αναστάσεως θα δικάση πάντας και δεν θα ανάδειξη νικητάς τους απίστους κατά των πιστών μουσουλμάνων», (Η Τράπεζα, 5:61): «Οί λαμβάνοντες φίλον και προστάτην τον Θεόν, τον Απόστολον αυτού, οι πιστεύοντες απαρτίζουσι την μερίδα του Κυρίου και έσονται νικηταί».
Άλλά και σε θέματα διαζυγίου η χριστιανή γυναίκα θα έχει να αντιμετωπίσει το Μουσουλμανικό Δίκαιο. Στις περισσότερες ισλαμικές χώρες το θρησκευτικό δίκαιο των μουσουλμάνων έχει νομική ισχύ και διακανονίζει και θέματα μεικτών γάμων με χριστιανική συμμετοχή. Όπως είναι φανερό, τα θέματα των μεικτών γάμων αγγίζουν πολύ ευαίσθητες πτυχές τόσο της διαφορετικής παράδοσης των συζύγων και της διαφορετικής θρησκείας, αλλά κυρίως του άγνωστου για τη χριστιανή γυναίκα Μουσουλμανικού Δικαίου, το οποίο παρέχει αρκετή άνεση στον άνδρα όχι μόνο να την κακομεταχειρίζεται, αλλά και να λύνει τον γάμο του με αυτήν με μονομερή αποπομπή.

Είναι χαρακτηριστική η σχετική τραγωδία μιας Αμερικανίδας, η οποία παντρεύτηκε εναν μουσουλμάνο από το Ιράν, στην Αμερική. Ενώ στην αρχή όλα πήγαιναν καλά και ο Ιρανός δεν ήθελε να έχει μεγάλη σχέση με την πίστη του, σε μια δεδομένη στιγμή, παίρνει το παιδί του και πηγαίνει στην πατρίδα του. Η γυναίκα του αναγκαστικά τον ακολουθεί, για να μην χάσει την κόρη της. Στο Ιράν κατοικούν με τους μουσουλμάνους γονείς. Τα παιδιά ανατρέφονται στο Ισλάμ και η γυναίκα υποχρεώνεται να παρακολουθεί θρησκευτικά μαθήματα με σκοπό την προσχώρηση της στη θρησκεία αυτή. Ο άνδρας της συμπεριφέρεται άσχημα και τη χτυπά κάθε φορά πού αυτή αναλαμβάνει πρωτοβουλία αντίθετη με τη θέληση του. Στο τέλος, η γυναίκα αποφασίζει και αυτός την εμποδίζει, μέχρι πού με τεράστιες δυσκολίες η χριστιανή σύζυγος καταφέρνει να δραπετεύσει.
Μία άλλη περίπτωση κάποιας Γερμανίδας η οποία νυμφεύθηκε έναν Ιρανό περιγράφει το περιοδικό «Stern». Αυτή όμως τελικά αποχωρίστηκε τα δύο παιδιά της, τα οποία πήρε ο πατέρας στην πατρίδα του5.

Η γυναίκα μητέρα

Ένώ όπως βλέπουμε, δεσπόζει η γνώμη του άνδρα σε όλες τις μορφές της ισλαμικής ζωής και ενώ ιδανική γυναίκα είναι η εύπειθής και συνετή, η υποταγμένη και σιωπηλή (Αί Γυναίκες, 4:38), παραμένει κάποια άλλη πτυχή της ζωής γι’ αυτήν, η οποία της δίνει σχετική χαρά και σεβασμό, αναγνώριση και κύρος, εκείνη της μητέρας. Την αναγνώριση στη μητέρα-γυναίκα τόνισε ο Μωάμεθ κάποιες φορές και τη βρίσκουμε και σήμερα βαθιά ριζωμένη στην ισλαμική παράδοση.
Σύμφωνα με μία χαντίθ, η οποία αποδίδεται στον Abu Hurayrah, αναφέρεται ότι κάποιος ρώτησε τον Μωάμεθ: «Ω Απόστολε του Αλλάχ, ποίος είναι εκείνος, ο οποίος έχει τα μεγαλύτερα δικαιώματα επ’ εμού, ως προς την καλήν συμπεριφοράν; Εκείνος (ό Προφήτης) απήντησεν: ‘Η μήτηρ σου’. Ερώτησε (πάλιν): ‘Κατόπιν ποίος;’ (Ο Προφήτης) απήντησεν: ‘Η μήτηρ σου’. Ερώτησε (πάλιν): ‘Κατόπιν ποίος;’ (Ο Προφήτης) απήντησεν: ‘Η μήτηρ σου’. Ηρώτησε (πάλιν): ‘Κατόπιν ποίος;’ (Ο Προφήτης) απήντησεν: ‘Ο πατήρ σου’. Εις μίαν άλλην παράδοσην αναφέρεται ότι ο Jahima ήλθε προς τον Προφήτην και είπεν: ‘Ω Προφήτα του Αλλάχ! Θα ήθελον να μετάσχω εις τον αγώνα (εις την οδόν του Αλλάχ) και ήλθον να ζητήσω την συμβουλήν σου’. (Ο Προφήτης) ήρώτησεν: “Έχεις μητέρα; ‘ (Ο Jahima) απήντησε: ‘Ναί’. (Ο Προφήτης) είπε: ‘Τότε μείνε να τη φροντίζης, διότι ο παράδεισος ευρίσκεται ύπό τους δύο πόδας της»6.

Σημειώσεις
1. Ch. Chahata, Droit Musulman, Daloz, 1970, 111. 1. Γ. Δεληγιάννη, Οικογενειακό Δίκαιο II. Συζυγικές σχέσεις-Διαζύγιο, Θεσσαλονίκη 1987,235.
2. Ιμπραχίμ (Αβραάμ) Χαλίλ Νταμπούρ, Γάμος και Οικογένεια κατά το Ισλάμ, Θεσσαλονίκη, 1990, 242.
3. Jager, «Zeitmagazin», Nr. 49 vom 3.5.1991, 70. Βλ. σχετικά J. Brink, «Pakistan», 15, Bergmann/Ferid, Intern. EheR.
4. Βλ. Arabisch Republic Surien, 27, Bergmann/Ferid, Intern. EheR.
5. B. Mahmoody, Nicht ohne meine Tochter. 1990, U. Neuhause, «Die geraubten Kinder», Stern, Nr. 46, 1990, 97-102.
6. Α. Γιαννουλάτου, Ισλάμ, 1983,202.
Λεξικό
Σουνίτες: Θεωρούνται οι «ορθόδοξοι» μουσουλμάνοι. Πιστεύουν ότι το «όλον» και κατά συνέπεια και οι ανθρώπινες πράξεις εξαρτώνται από τον Θεό και οφείλονται σε αυτόν.

Σηΐτες: Υπάρχει η τάση να χαρακτηρίζονται ώς οι «σχισματικοί» μουσουλμάνοι. Στην ουσία αποτελούν έναν δεύτερο κορμό πού αναπτύχθηκε απ’ ευθείας από τις ρίζες του Ισλάμ. Το προπύργιο των Σηϊτών θεωρείται η Περσία.

Χαντίθ: Η λέξη σημαίνει αναγγελία, διήγηση, παράδοση. Η Χαντίθ αποτελεί την παράδοση για την πράξη και τη σοφία του Μωάμεθ, όπως αυτή καθορίζεται σύμφωνα με διάφορα περιστατικά και αποφθέγματα μεταδιδόμενα από στόμα σε στόμα ξεκινώντας από αυτόπτες μάρτυρες της πρώτης ισλαμικής γενιάς.

Πηγή: Περιοδικό ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ, τεύχος 3, Αυγ. – Νοεμ. 2000, σελ. 84-91

Αναδημοσίευση από www.zoiforos.gr

Σημ. Εψαξα και βρήκα μια "απάντηση" στο παραπάνω επιχειρήματα από την πλευρά τών μουσουλμάνων. Θεωρώ υποχρέωσή μου να το κοινοποιήσω εδώ. Στον αναγνώστη πέφτει το βάρος της κριτικής θεώρησης ( Οπως πάντοτε άλλωστε ).


15 σχόλια:

  1. Αυτά να τα βλέπουν όσοι πιστεύουν πως μια θρησκεία βασισμένη σε μια τέτοια δημοκρατία και ελευθερία του ανθρώπου μια κα η γυναίκα γι αυτούς είναι πράμα΄...μπορεί να μιλήσει για Ελευθερία ...Πότε να γελάσω δεν ξέρω και με ποιον με αυτούς που καλά κάνουν και τα πιστεύουν ή με εκείνους που πιστεύουν ότι μπορούν να τους αλλάξουν....
    ΧΡιστίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πριν λίγους μήνες υπήρχε κάποιος στο Πακιστάν (νομίζω) που έκανε πρόταση στους πανεπιστημιακούς της χώρας να συζητήσουν για τα δικαιώματα της γυναίκας. Ο άνθρωπος αυτός καταδικάστηκε σε θάνατο για την πράξη αυτή. Έκανε έφεση και τελικά καταδικάστηκε ισόβια. Τώρα δεν ξέρω πια είναι η τύχη του, αλλά ξέρω πως ούτε ένα μουσουλμανικό παλικαράκι δεν βγήκε να διαδηλώσει υπέρ του.

    Χτυπάω το κεφάλι μου να καταλάβω πως στην 'πολιτισμένη' Ελλάδα (και Ευρώπη) υπάρχουν άνθρωποι στον όνομα του ανθρωπισμού που ενισχύουν την ιδεολογική και πληθυσμιακή είσοδο του Μουσουλμανισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχουν όμως τεράστιες διαφορές μεταξύ ενός Αμερικανού
    Μουσουλμάνου και ενός Ασιάτη.
    Δεν θα ήταν σωστό όμως να βάλουμε στο μυαλό μας την εικόνα ενός Ταλιμπαν στην λέξη Μουσουλμάνος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. H sygkekrimenh thrhskeia synepagetai sygkekrimenes paradoseis kai koinwnikes domes.

    Omws mhn pame makria, poses apo aytes tis paradoseis kai domes eixame mexri kai thn prohgoumenh dekaetia 'h akomh kai twra se xwria olhs ths Elladas?

    Den tha ksexasw pote tis istories tou propapou mou pou irthe diogmenos apo thn Kwnstantinoupolh kai tous goneis tou sfagiasmenous ekei kai ta aderfia tou xamena. Omws otan eftase sthn Peloponiso frikare apo to pws symperiferontan stis gynekes tous kai pws evrizan ta iera, aytes kai ta paidia tous. Xaraktiristika eipe "edw einai pio tourkia' apö thn tourkia' 'irtha ston meseona'.'H Ellada kai oi ellhnes ekei htan pio eugeneis kai polytismenoi".

    Eimai sxedon 30 kai omws akoma vlepw ton Ellhna ragia' na symperiferetai tapinotika sthn Ellhnida gynaika tou ki as einai molis 30, to emathe apo ton mpampaka tou kai th mamaka tou.

    To koryfaio to eida prin dyo xronia sth Messinia opou kai megalosa. Eida gria gynaika se ena xwrio na kouvalei sthn plath ths kamia 25aria kila koutsoura gia to tzaki kai pio mprws ton antra ths na kathetai panw sto gaidouri kai na thn perimenei kathe liga vimata. Ayto einai ena mono paradeigma apo ta polla pou tha mporousa na pw. Ti allo na pw otan 50arides thymountai dolofonies epeidh ta sentonia se gamous den eixan aima. Nai sth Messinia pou ypotithetai exei ta perissotera xronia eleutherias apo ta tourkika kataloipa.

    Dystyxws oso nomizoume oti to tsifteteli, to komboloi, h kritikh vendeta kai ola ta synafh einai ELLADA gia toso akoma tha kathetai souza, tha ypotimatai kai tha trwei xastoukia h Ellhnida gynaika!

    V.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. εγω θα περιμενω το επομενο αρθρο της Δρ. Αρετής Δημοσθένους-Πασχαλίδου για την γυναικα στη δυση

    και δε εννοω πως την αντιμετωπιζει η θρησκεια γιατι ποιος υπολογιζει στις μερες μας τη θρησκεια και τι ρολο παιζει στη καθημερινοτητα μας ?

    θελω να μιλησει για το ρολο της γυναικας στην κοινωνια
    και τορολο της απο τη διαφημιση μεχρι την μητροτητα
    απο την οικολογια μεχρι το cern

    θελω επισης να κανει μια αναλυση της γυναικας στο χτραγουδι στο χορο στα μπαλετα, στα κολ γκερλς και στους οικους ανοχης

    ο ρολος της γυναικας στο τζογο , στα ναρκωτικα και στα μοντελινγκ

    επισης θα ηθελα μια συγκριση
    των γηροκομειων και γενικα των απορων και ευπαθων ομαδων στη δυση με αυτα στα μουσουλμανικα κρατη

    α ξεχασα και για τον ιερο θεσμο της μονογαμιας στο δυτικο κοσμο

    τελος παντων καπως ετσι ,
    φανταζομαι να της εδωσα μια ιδεα

    εξαλου και το χρημα θρσκεια ειναι

    in God we trust δε γραφει ?

    και μην νομισει κανενας οτι ειμαι κανας μουτζαχεντιν ή ταλιμπαν

    αλλα ετσι θα ηθελα να δω που θα επισημανει για να συγκρινω

    και να μην εχει κανενας αμφιβολια
    θα το πω ξεκαθαρα

    εμενα μου αρεσει ο δυτικος πολιτισμος και η κουλτουρα του

    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μπορεί πίσω από τα λεγόμενα σου h να κρύβεται μια μεγάλη αλήθεια επειδή όμως είμαι και γω γυναίκα της δύσης θα σου πω το απλό...Σήμερα η γυναίκα έχει χάσει τα πάντα είναι πιο δούλα από ότι ήταν κάνει πολλές δουλειές και συνήθως δεν αναγνωρίζεται καμία...Είναι πολλά μαζί και όλα σε ένα...Μέσα στα καλά έχασε την θυληκότητά της όπως κάποιοι θα μπορούσαν να πουν , τον δρόμο της ίσως την αξία της μπορεί...Ομως πέρα από όλα όσα έχασε κέρδισε δεν έχει σημασία...Εχει το δικαίωμα της επιλογής, έχει το δικαίωμα να ορθώση παράστημα έχει το δικαίωμα της ζωής της ...Αν το απεμπολίζει αυτό είναι επιλογή της.ΚΑνείς δεν μπορεί να μας επιβάλει τίποτα που δεν θέλουμε εκτός αν μας βολεύει γιατί δεν μπορούμε να σηκώσουμε το κεφάλι...Απο μια ηλικία και μετά το μυαλό το έχουμε για να το χρησιμοποιούμε και όχι για να το υπολειτουργούμε..Τίποτα δεν υπάρχει χωρίς κόστος, τίποτα δεν υφίσταται χωρίς πόνο έτσι λοιπόν καταλήγω λέγοντας το απλο ...

    Οταν δεν μπορείς να κάνεις τα θέλω μπορώ φρόντισε να μπορείς τα θέλω σου.

    Η γυναίκα της δύσης αν το πλατιάσεις και το διευρήνεις και το ανοίξεις ως θέμα έχει την μια και βασική διαφορά με την μουσουλμάνα

    Ελευθερία επιλογής λόγου σκέψης επι πάντων

    Δικαίωμα στην Ζωή

    Ολα τα άλλα είναι ''σκλαβιά''.

    Απλά κάποιοι την σκλαβιά μπορούν να την ζουν με χλιδή και να μη μπορούν να την ακουμπίσουν ενώ κάποιοι άλλοι όχι.
    Χριστίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτα να τα βλεπουν οι πολυπολιτισμικες αριστεροκατινες που μαινονται περι ισλαμοφοβιας κλπ. Στο Γραικυλισταν εχουμε χασει τη μπαλλα προ καιρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Χριστινα ,

    ειναι λογικα και κατανοητα αυτα που γραφεις,
    σκεψου ομως και αυτο που θα σου πω

    οτι εχει χτισει και κατοχυρωσει ο δυτικος πολιτισμος στα δικαιωματα κτλ κινδυνευει να χαθει

    γιατι ?

    *οι αντρες που εφτιαξε δεν ικανοι να υπερασπισουν οτι βρηκαν και κληρονομησαν

    *οι γυναικες δε εδωσαν ικανους αριθμους κληρονομων της eυρωπαικης κουλτουρας

    στις μερες που διανυουμε ο ισλαμισμος εισβαλει στην Ευρωπη και βημα βημα επιβαλει τους ορους του,
    βλεπεις να αφομειωνεται ή να επιβαλλεται ?

    αν σου ελεγα πως φανατζεσαι την Ευρωπη μετα απο 50 χρονια , μετα απο 100 ? τι θα εβλεπες

    καπου υπαρχει καποιο λαθος που εχει κανει ο δυτικος πολιτισμος και νομοτελειακα θα καταληξει στο αφανισμο κατω απο το βαρος ενος αλλου

    βλεπεις να περνεται καποιο μετρο ?


    h

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ολα τα άκρα έχουν το ίδιο αποτέλεσμα δεν έχει σημασία απο ποια μεριά είναι ...
    Χριστίνα
    ΚΑι η δύση κάποτε έτσι ήταν και ίσως επειδή κάποιοι θεώρησαν ότι μπορούν με την μυική δύναμη να επιβάλουν τα μπλεξαν λίγο ....
    Τώρα αν ο γιαλός είναι στραβός ή στραβά αρμενίζουμε αυτό θα φανεί..
    Χριστίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Nai kala ta parapanο alla mhn ksexname oti oloi h esostrfeia toυ islam kai ton idieteron symperiforon toy mhpos ειναι αμυνα στης επιθεσει της δυσεις και ιδιαιτερα τον αγγλοσαξονων που τους εχει διαλυση........

    ποσες σταυροφοριες ειχαν γινει τον μεσαιωνα ,,,,,, ποσα μουσουλμανικα κρατη τουσ προηγουμενους αιωνες ηταν αποικιες...
    γιατι να μην μισουν τη χριστιανικη θρησκεια αφου επιβληθικε με τη βια η με ενα κομματι ψωμι αφου τους εκλεψαν ολους τους πλουτοπαραγωγικους πορους.......... καλα κανουν οι μουσουλμανοι και μισουν τη δυση γιατι τους διαλυσαμε και τους λεηλατησαμε.....

    και φυσικο ειναι να αντιτασονται σε ολες της πολιτισμικες αξιες της δυσης με οποιο τροπο μπορουνε

    Στην ιαπωνια θελανε παλιοτερα να ζουν ειρινικα πηγαν τραγοπαπαδες να διαδοσουν τη μοναδικη αληθεια της σωτηριας του χριστιανισμου και φυσικα να τους εκμεταλευτουν οικονομικα......

    οι ιαπωνες, τους εδωσαν αυτο που τους αξιζε και γλυτωσαν για αρκετους αιωνες.... εζησαν ειρηνικα μεχρι που η καλες χριστιανικες κανονιοφοροι βορβαδισαν τα λιμανια τους και εγινε η συνεχεια που ολοι ξερουμε..........

    και μην ξεχναται αγαπητη μου πατριωτες οτι η αραβες μουσουλμανοι εσωσαν τις αρχαιοελληνικες γραμματειες και μιλαμε τωρα για τον πολιτισμο της αρχαιας Ελλαδας οταν οι καλοι χριστιανοι εκαιγαν οτι αρχαιοελληνικο παπιρο εβρησκαν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Οι Στραυροφορίες έγιναν, όχι για να ελευθερωθούν οι Άγιοι Τόποι, αλλά για να λεηλατηθεί η Ανατολική Αυτοκρατορία με πρωτεύουσα την τότε καταπληκτική Βασιλεύουσα Κωνσταντινούπολη, καθώς και η υπόλοιπη Μέση Ανατολή.

    Αυτά παραδέχεται και θεωρεί δεδομένα η σύγχρονη Ιστορική Επιστήμη! (Βλέπε Ranciman, Χαράλαμπο Παπασωτηρίου, και άλλους)

    Ο χαρακτηρισμός της Ανατολικής Αυτοκρατορίας ως "Βυζάντιον", έγινε από τον Γερμανό διαμαρτυρόμενο καλόγερο και φιλόσοφο Ιερώνυμο Βόλφ, ο οποίος μισούσε την Ανατολική Αυτοκρατορία και τους Έλληνες ως δήθεν σχηματικούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. προς V: νομίζω υπερβάλλεις και γενικεύεις βάσει εξαιρετικών περιπτώσεων.Όσο για τον προπάππου σου,δεν μπορείς να συγκρίνεις έναν άνθρωπο που ήρθε από μια μεγάλη πόλη,μια πρωτεύουσα, με έναν άνθρωπο κάποιου χωριού ή μικρής πόλης, της εποχής εκείνης μάλιστα.Όσο για τα ιερά, μάλλον τα έβριζαν επειδή τα είχαν δεδομένα,ως ελεύθεροι πια, ενώ οι Κων/πολίτες και όσοι άλλοι Έλληνες ζούσαν ακόμα υπό οθωμανικό ζυγό,επειδή τα διατηρούσαν με κόπους και θυσίες, ήξεραν και την αξία τους.Απλό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Η γυναίκα του σήμερα της Δύσης ...Εχουμε αναλογιστεί πως την θέλουμε και αν αυτό που θέλουμε μπορούμε να το έχουμε ...Ταυτόχρονα κοιτάμε ανατολικά και βλέπουμε το αντικείμενο που κινείται άγεται φέρεται βάση του θέλω κάποιου άλλου ....
    Μετά απο 50 χρόνια θα δω την Ευρώπη σύμφωνα με το τραγούδι του Χατζή

    Σπουδαίοι άνθρωποι αλλά
    η μοναξιά τους πατώνει
    γράφουν μιλούν στα κινιτά
    για να μη νιώθουνε μόνοι
    Μα εγώ έχω εμένα
    και εσύ εσένα
    Τι να αγαπήσεις και τι να πεις
    Μα εγώ εχω εμένα
    και συ εσένα
    Τι ν αγαπήσεις και τι να πεις
    Στην Δύση επαναστάτησαν οι γυναίκες για τα δεινά που είχαν από τους άντρες του μόνο που ξέχασαν να μεγαλώσουν τους γιους που έκαναν το ίδιο δημοκρατικά.

    Βγήκαν στην δουλειά και το θεώρησαν χειραφέτηση γιατί ήταν υποχείρια του άντρα που τις κράταγε οικονομικά αλλά έχασαν την ελευθερία τους.
    Γιατί απλά εκει που είχαν 2 δουλειές έκαναν σπίτι παιδιά τώρα είχαν τρεις και γραφείο
    ΟΧι δεν είμαι εναντίων των γυναικών που δουλεύουν όχι και γω το ίδιο κάνω...Ειμαι εναντίων των γυναικών που θεωρούν ότι μόνο η δουλειά δίνει ελευθερία στις κινήσεις τους ..Είμαι εναντίων των αντρών που έβαλαν σε αυτό το σκεπτικό όλες εκείνες τις γυναίκες απλά και μόνο γιατί μπερδεψαν τον ανδρισμό με τον εγωισμό.....
    Ο Δυτικός πολιτισμός σε σχέση με τις αξίες καταρέει απλά και μόνο για έναν λόγο.....
    Οι άνθρωποι υπάρχουν μαζί για να αλλάξουν ο ένας τον άλλον κατα το δοκούν του πρώτου και όχι γιατί σέβονται ο ένας τις ιδιαιτερότητες του άλλου ....
    Αυτός ακριβώς όμως είναι και ο τρόπος που κινείται το ισλάμ μόνο που η επιβολή στο ΙΣλάμ είναι μονομερής...
    Χριστίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Το πιο σημαντικό στοιχείο σο θέμα της πολιτικής και κοινωνικής "ισότητας" της γυναίκας στις δυτικές κοινωνίες είναι το κίνητρο της "εξίσωσης" που βέβαια είναι επίπλαστη και όχι όπως θα έπρεπε...Η γυναίκα "εξισώθηκε" διότι απέκτησε ρόλο στην ΠΑΡΑΓΩΓΗ, έγινε τμήμα του καπιταλιστικού συστήματος και βέβαια υποκείμενο ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ. Αυτό το ωραίο και ψεύτικο μόρφωμα περί δήθεν εξισώσεως φαίνεται να καταρρέει στις πολιτικές και σε κάθε πόλεμο...όπου το κατεστημένο αναδύει τις πραγματικές του αρχές, την δύναμη και την ωμότητα...Η δήθεν εξύψωση της γυναίκας , η οποία στα χριστιανικά κράτη ήταν σε τρισχειρότερη θέση έως και τη βιομηχανική επανάσταση, ψευδώς ταυτίστηκε με τον χριστιανισμό, παρά στο μέτρο που ο Μαξ Βέμπερ όρισε, σχετικά με την ταύτιση του προτεσταντισμού με τον καπιταλισμό. Είναι γελοίο και υποκριτικό η δυτική κοινωνία να επικρίνει τόσο εύκολα τη θέση της γυναίκας στο Ισλάμ, που είναι ακόμα μακριά από τον κεφαλαιοκρατικό σύστημα, εφόσον και η ίδια η δυτική ψευδοεξίσωση δεν στηρίζεται σε κανέναν πραγματικό διαφωτισμό, πόσο μάλλον στον σταυροφορικό χριστιανισμό...αλλά στηρίζεται σε οικονομικούς και πολιτικούς λόγους εκμετάλλευσης καθαρά και στήριξης του συτήματος παραγωγής και κατανάλωσης. Δυστυχώς η άγνοιά μας για το Ισλάμ που είναι άλλος κόσμος ακόμα και η έπαρση-παρά το γεγονός ότι μόλις το 1981 υπήρξε νομική εξίσωση ανδρός και γυναικός στην Ελλάδα, η οποία κάθε άλλο από τον χριστιανισμό δεν βοηθήθηκε-δείχνουν το πόσο περιχαρακωμένοι είμαστε και δεν βλέπουμε τα πραγματικά γεγονότα...
    Πέτρος Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.