24/2/09

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΜΕΝΤΒΕΝΤΕΦ «Μάθημα για όλους ο Ιανουάριος...»


«ΔΕΝ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΓΟ NABUCCO ΩΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ…»
Συνέντευξη στον Δημήτρη Λιάτσο για το περιοδικό ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ
Η ρωσοουκρανική ενεργειακή κρίση του Ιανουαρίου ταρακούνησε ολόκληρη την Ευρώπη. Δημιούργησε ερωτηματικά και σε πολλές περιπτώσεις αμφιβολίες για το κατά πόσο η Ρωσία είναι φερέγγυα χώρα- προμηθευτής.
Στο σύνολό τους οι Ευρωπαίοι ειδικοί «στα γκάζια» διέκριναν καθαρά ότι «το πρόβλημα δεν είναι στην τροφοδοσία αλλά στο transit…». Ωστόσο τμήμα του πολιτικού κόσμου, εξυπηρετώντας διάφορες σκοπιμότητες, είτε έβαζαν στο ίδιο τσουβάλι Ουκρανία και Ρωσία είτε, ακόμα χειρότερα για τη δεύτερη, τα έριχναν όλα στη Μόσχα. «Συμπέρασμα», να ξαναζεσταθεί πάραυτα η συζήτηση –και όχι μόνο– για την κατασκευή εναλλακτικού αγωγού, όπως θεωρούν οι «νονοί» του το projectNABUCCO. Οι ίδιοι όμως οι Ρώσοι μιλούν για την...επιτακτική ανάγκη εναλλακτικών δρόμων μεταφοράς του φυσικού αερίου και δεν θεωρούν τον αγωγό NABUCCO ως ανταγωνιστικό των προτεινόμενων από τη Ρωσία.
Σε μια συνέντευξη με τον αντιπρόεδρο της GAZPROM και γενικό διευθυντή της GAZPROM – EXPORT κ. Αλεξάντερ Μεντβέντεφ δίνονται απαντήσεις σε πολλά από τα ερωτήματα που ήρθαν στην επιφάνεια, στο φόντο της ρωσοουκρανικής κρίσης. Θέματα που αφορούν άμεσα τη χώρα μας η οποία έχει αποφασίσει τη συμμετοχή της στο φιλόδοξο και σημαντικό για τα Βαλκάνια και την Ευρώπη έργο «Νότια Ροή».

Αλεξάντερ Ιβάνοβιτς, στην Ελλάδα όλο και περισσότερες επιχειρήσεις και νοικοκυριά χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις γκαζιού που απλώνονται στη χώρα για να πάρουν το φυσικό αέριο που έρχεται από τη Ρωσία. Η ελληνική κυβέρνηση διαφήμισε τις συμφωνίες που έχει υπογράψει για εντυπωσιακή άνοδο των προμηθειών τα επόμενα χρόνια… Και να τώρα που έρχεται η κρίση με την Ουκρανία η οποία, δυστυχώς, είναι η δεύτερη την τελευταία τριετία. Πολλοί προβληματίζονται αν και στο μέλλον δεν θα υπάρξουν ανάλογα προβλήματα με διακοπές των προμηθειών…
Η ερώτησή σας έχει βάση. Και σήμερα έχω θετική απάντηση. Όπως ξέρετε, υπογράφηκαν δύο χωριστές συμφωνίες δεκαετούς διάρκειας, η μία για την τροφοδοσία της Ουκρανίας και η άλλη για transit φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
Επιτέλους, για πρώτη φορά τα συμβόλαια υπογράφηκαν απευθείας ανάμεσα στην GAZPROM και την ουκρανική NAFTOGAZ, χωρίς μεσάζοντες, οι οποίοι στην ιστορία των διμερών μας σχέσεων ήταν αρκετοί… Για πρώτη φορά θέσαμε τις σχέσεις μας σε καθαρά εμπορική βάση με όρους αγοράς. Στα συμβόλαια εμφανέστατα ξεκαθαρίζεται ποιος, τι υποχρεώσεις έχει, τι δικαιώματα… Από αυτά λείπει παντελώς η έννοια «αφαίμαξη», καθορίζονται όροι και τρόποι τιμωρίας αν συμβεί αυτό που συνέβαινε ως τώρα, όταν η χώρα - transit χρησιμοποιούσε γκάζι που δεν της ανήκε για εσωτερική κατανάλωση.

Σημαίνει άραγε αυτό ότι πλέον πρέπει να «κοιμόμαστε» ήσυχοι;
Απλώς, τα ρίσκα ελαχιστοποιήθηκαν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να σκεφτόμαστε για τη διαφοροποίηση των δρόμων μεταφοράς. Πάντα το έχουμε στο μυαλό μας, αφού τα ρίσκα δεν είναι μόνον πολιτικά, όπως στη δεδομένη κρίση. Είναι και τεχνολογικά και, όπως δείχνει η ζωή, και τρομοκρατικά. Όσο πιο πολλοί αγωγοί μεταφοράς τόσο μεγαλύτερες ποσότητες γκαζιού θα διανέμονται στις αγορές και θα αποθεματοποιούνται στις υπόγειες δεξαμενές. Θέλω να διαβεβαιώσω τους Έλληνες καταναλωτές ότι υπάρχει ήδη η βάση που απαιτείται για απρόσκοπτη τροφοδοσία. Αυτό που συνέβη τον Ιανουάριο ήταν ένα πρωτοφανές γεγονός, ελπίζω ότι έγινε μάθημα σε όλους μας το οποίο θα πρέπει να το έχουμε υπ’ όψιν στο μέλλον.

Κατά τη διάρκεια της κρίσης, ο Βλαντίμιρ Πούτιν τόνισε την ανάγκη των εναλλακτικών δρόμων μεταφοράς. Ως γνωστόν, η Ελλάδα τον Απρίλη του 2008 υπέγραψε συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού «SouthStream» (Νότια Ροή). Να υποθέσουμε ότι η κρίση αποτελεί ευκαιρία για την επίσπευση του έργου;
Εκτιμώ πως και οι πιο σκεπτικιστές αντιλαμβάνονται ότι τέτοια έργα όπως ο «NorthStream» (Βόρεια Ροή) και ο «SouthStream» (Νότια Ροή) είναι αναγκαία και πρέπει να ολοκληρωθούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Η διαφοροποίηση των δρόμων μεταφοράς θα φέρει την κάλυψη νέων απαιτήσεων. Το φυσικό αέριο είναι το καύσιμο του 21ου αιώνα. Όλοι μας σήμερα στοχεύουμε στη μείωση των καυσαερίων, αναζητούμε πιο οικολογικούς πόρους, πιο καθαρή ατμόσφαιρα. Χωρίς γκάζι δεν μπορούμε να βρούμε λύση σε τέτοια προβλήματα. Η Ρωσία διαθέτει τεράστια φυσικά αποθέματα, αγωγούς μεταφοράς, τεχνολογία και εμπειρία. Έχουμε συμφωνίες με τους εταίρους μας για να εργαστούμε από κοινού ώστε σε κάθε επιχείρηση, σε κάθε σπίτι να υπάρχει τόσο γκάζι όσο χρειάζεται για τις ανάγκες του καταναλωτή.

Αλεξάντερ Ιβάνοβιτς, πολλοί μίλησαν πλέον για εποχή «ενεργειακών πολέμων». Θα σας θυμίσω ότι τον προηγούμενο χρόνο Αμερικανοί αξιωματούχοι, όπως ο Μάθιου Μπράιζα κ.ά., «συμβούλευαν» την ελληνική κυβέρνηση να αποφύγει την GAZPROM και την εξάρτηση από τη Ρωσία και να αναζητήσει άλλες πηγές φυσικού αερίου. Ουσιαστικά την καλούσαν να μη συμφωνήσει στην κατασκευή του «SouthStream». Μήπως η τωρινή κρίση τους δικαιώνει;
Α, ο αξιότιμος κύριος Μπράιζα… Το μόνο που δεν τον ενδιαφέρει είναι η ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας. Ο «SouthStream» αποτελεί μια πραγματική εναλλακτική οδό προμήθειας φυσικού αερίου για τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες της Ελλάδας… πέρα από τον υπάρχοντα αγωγό και την προμήθεια της χώρας σας με υγροποιημένο αέριο. Εδώ, σας πληροφορώ ότι ήδη από τον Φεβρουάριο η Ρωσία ξεκίνησε τη χρήση της τεχνολογίας και εξάγει πλέον και υγροποιημένο αέριο. Όλα αυτά λοιπόν μας επιτρέπουν να μιλάμε για περισσότερη ασφάλεια στη μεταφορά και στις προμήθειες. Όσο για την κρίση που προκλήθηκε, σας το λέω ανοικτά: Αυτό το οποίο προκάλεσε η Ουκρανία ήταν, θα έλεγα, χειρότερο και από… ισχυρό σεισμό!

Οι Ευρωπαίοι ωστόσο, κυρίως οι Ανατολικοί και οι Βαλκάνιοι, έσπευσαν να συνενωθούν και να ανοίξουν ξανά το θέμα NABUCCO…
Δεν βλέπουμε τον αγωγό NABUCCO ως ανταγωνιστικό. Δεν έχουμε κανένα άλλο ενδιαφέρον παρά το εμπορικό. Η διαφοροποίηση και η παγκοσμιοποίηση της αγοράς είναι μια αντικειμενική πορεία. Και να σας θυμίσω ότι τις ημέρες της κρίσης η Βουλγαρία «δανείστηκε» υγροποιημένο αέριο από εμάς, μέσω της Ελλάδας… Και δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι σε ένα βάθος χρόνου μόνο τρεις χώρες στον κόσμο έχουν την ικανότητα να προμηθεύουν τις αγορές με γκάζι: η Ρωσία, το Ιράν και το Κατάρ. Οι υπόλοιποι προμηθευτές, και ας μη μου κρατούν κακία, είναι μόνο συμπληρωματικοί.

Ο NABUCCO δηλαδή δεν αποτελεί ανταγωνιστικό αγωγό;
Σας το είπα, δεν υπάρχουν προϋποθέσεις ανταγωνισμού. Στην περιοχή αυτή δεν υπάρχουν επαρκής ποσότητες και αποθέματα φυσικού αερίου. Το αέριο του Τουρκμενιστάν ήδη το έχουμε αγοράσει για πολλά χρόνια μπροστά, το αζερικό δεν επαρκεί για να γεμίσει τον αγωγό. Και φυσικά σας είναι γνωστή η θέση των ΗΠΑ όσον αφορά την προμήθεια με φυσικό αέριο όχι μόνο προς την Ευρώπη αλλά ακόμη και προς τις Ινδίες και το Πακιστάν… Συνολικά, σας τονίζω ξανά ότι δεν εξετάζουμε τον NABUCCO ως ανταγωνιστικό αγωγό, αλλά εκτιμούμε πως ο προτεινόμενος από την πλευρά μας «SouthStream» πρέπει να γίνει όσο γίνεται πιο γρήγορα. Και αυτό το λέμε γιατί υπάρχουν οι τρεις προϋποθέσεις που απαιτούνται για ένα τόσο δαπανηρό και σύνθετο τεχνολογικά έργο: η πηγή προμήθειας με φυσικό αέριο, η τεχνογνωσία κατασκευής και μεταφοράς με αγωγό και οι ευρωπαϊκές αγορές. Όποιος αγωγός δεν εξασφαλίζει μία από τις προϋποθέσεις αυτές δεν είναι ρεαλιστικός...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.