23/10/08

Η γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού


Ιστορία, πολιτική και αναγνώριση

Χρήστος Ιακώβου

Στις 24 Φεβρουαρίου 1994 το ελληνικό κοινοβούλιο ψήφισε ομοφώνως την ανακήρυξη της 19ης Μαίου ως «Ημέρα μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου». Η επιλογή της συγκεκριμένης ημέρας έχει να κάνει με μία ιστορική στιγμή κατά τη διάρκεια της γένεσης του τουρκικού κράτους. Είναι η μέρα κατά την οποία ο Μουσταφά Κεμάλ απεβιβάσθη στη Σαμψούντα και άρχισε τη δεύτερη και επώδυνη φάση της σφαγής των Ποντίων.
Η πράξη αυτή της Βουλής των Ελλήνων απετέλεσε, ουσιαστικώς, το πιο καθοριστικό γεγονός μετά το τέλος του ποντιακού
ζητήματος το 1923, η οποία το επανακαθόρισε, επισήμως από το Ελλαδικό κράτος, ως ζήτημα συστηματικής και προμελετημένης εξόντωσης ενός λαού λόγω της ιδιαίτερης εθνικής και πολιτιστικής του ταυτότητας. Όμως, παρά τη σημασία της πράξης αυτής, η «Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου», παραμένει σήμερα μία ξεχασμένη επέτειος και κατ’ επέκταση το ιστορικό γεγονός της γενοκτονίας παραμένει εν πολλοίς άγνωστο και στο περιθώριο της νεοελληνικής ιστοριογραφίας. Παραμένει άγνωστη μια συστηματικά επεξεργασμένη και προμελετημένη πολιτική η οποία άρχισε με την εξαφάνιση των ανδρών στα εργατικά τάγματα και συνεχίσθηκε με τις μαζικές εκτοπίσεις, σφαγές και απαγχονισμούς στην Αμάσεια της πολιτικής και πνευματικής ηγεσίας των Ποντίων. Περίπου 350 χιλιάδες Πόντιοι σε ένα σύνολο επτακοσίων πενήντα χιλιάδων εξαφανίστηκαν με την μέθοδο των εκτοπίσεων και των σφαγών στο χρονικό διάστημα μεταξύ 1916 – 1923. Οι μαζικές εκτοπίσεις πληθυσμών, σε μια συγκαλυμμένη μορφή εξόντωσης, δεν νομιμοποιούνται ακόμη και με το Δίκαιο του Πολέμου. Ελληνικός στρατός δεν υπήρχε στον Πόντο και οι περιοχές στις οποίες έγιναν οι εκτοπίσεις δεν είχαν στρατιωτική σπουδαιότητα.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Γόρδιος» στην Αθήνα, το βιβλίο του λέκτορα στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Θεοφάνη Μαλκίδη, με τίτλο «Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου: Ιστορία, Πολιτική και Αναγνώριση». Το βιβλίο αποτελείται από 13 κεφάλαια τα οποία καλύπτουν την ιστορία των Ελλήνων του Πόντου, από τις οθωμανικές μεταρρυθμίσεις μέχρι το νεοτουρκικό καθεστώς και την πολιτική για την εθνοκάθαρση στον Πόντο. Το βιβλίο περιλαμβάνει πρωτογενείς πηγές, καρπός της πολύχρονης έρευνας του συγγραφέα σε κρατικά αρχεία της πρώην ΕΣΣΔ, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Μ. Βρετανίας, της Αυστρίας, της Ιταλίας, του Βατικανό, της Κοινωνίας των Εθνών και της Ελλάδας, ενώ παρατίθεται και πλούσια βιβλιογραφία και αρθρογραφία, ελληνική και ξένη.
Η επανάσταση των Νεότουρκων το 1908 απετέλεσε σταθμό για την ιστορία της Τουρκίας γιατί άνοιξε το δρόμο για την άνοδο στην εξουσία της φιλοδυτικής και εκσυγχρονιστικής μερίδας του στρατού. Παρά το γεγονός ότι το κίνημα προσήλκυσε την υποστήριξη των μη-τουρκικών κοινοτήτων, λόγω της ισονομίας που επαγγέλλετο, εντούτοις δεν ανταποκρίθηκε στις αρχικές προσδοκίες των μειονοτήτων. Το εθνικιστικό πλαίσιο του κινήματος των Νεότουρκων δεν επέτρεψε τη θεμελίωση ενός καθεστώτος που να στηριζόταν στις νεωτεριστικές βάσεις, σύμφωνα με τις αρχές του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Τα δικαιώματα των διαφόρων εθνοτήτων της αυτοκρατορίας εξακολουθούσαν να αγνοούνται και η παραδοσιακή νοοτροπία που επέμενε να βλέπει τους Τούρκους ένα ηγεμονικό έθνος μέσα στην αυτοκρατορία δεν έπαψε να κυριαρχεί.
Πέραν του επιχειρήματος ότι ήταν πρόθεση των Νεότουρκων να καταστρέψουν ένα λαό, ένα από τα συμπεράσματα επισταμένων ερευνών της τελευταίας δεκαετίας είναι ότι οι σφαγές κατά των Ποντίων δεν ήταν μια μεμονωμένη παρέκκλιση. Στην ουσία μπορεί να γίνει κατανοητή μόνο εντός ενός ευρύτερου ιστορικού πλαισίου το οποίο είναι η διαδικασία αποσύνθεσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και η αντίδραση της πολιτικής ηγεσίας σε αυτόν τον αργό θάνατο. Μετά την σαρωτική τους ήττα στους Βαλκανικούς Πολέμους 1912-13, οι Οθωμανοί έχασαν πάνω από 60% των ευρωπαϊκών εδαφών τους. Αναπτύχθηκε λοιπόν μια βαθιά πεποίθηση ότι ήταν αδύνατον να συμβιώσουν με τους εναπομείναντες χριστιανικούς πληθυσμούς της αυτοκρατορίας. Έτσι οι κυβερνητικές οθωμανικές-τουρκικές αρχές διεμόρφωσαν μία πολιτική που είχε στόχο την ομογενοποίηση του πληθυσμού της Ανατολίας, της καρδιάς της αυτοκρατορίας από εδαφική άποψη. Η πολιτική αυτή είχε δύο κύρια συστατικά στοιχεία: το πρώτο ήταν ο διασκορπισμός και η επανεγκατάσταση των μη τούρκων μουσουλμάνων, όπως οι Κούρδοι και οι Άραβες, μεταξύ της τουρκικής πλειοψηφίας με σκοπό την αφομοίωσή τους, το δεύτερο αφορούσε την εκδίωξη των μη μουσουλμανικών, μη τουρκικών λαών από την Ανατολία, πράγμα που είχε ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση 2.000.000 ανθρώπων συνολικά, το σύνολο ουσιαστικά του χριστιανικού πληθυσμού ης περιοχής. Αν και στόχος των ειδικών μέτρων που αποσκοπούσαν στην εξόντωσή τους ήταν οι Αρμένιοι και οι Ασσύριοι, μέσα σε αυτό το πλαίσιο συνετελέσθη και η γενοκτονία των Ποντίων. Συνολικά, σχεδόν το ένα τρίτο του πληθυσμού της Ανατολίας είτε μετεγκαταστάθηκε είτε σκοτώθηκε. Καίρια επισήμανση συνιστά ότι αυτές οι εθνικές εκκαθαρίσεις και ομογενοποιήσεις άνοιξαν το δρόμο για τη σημερνή Δημοκρατία της Τουρκίας.
Σήμερα το επίσημο τουρκικό κράτος υποστηρίζει ότι οι σφαγές κατά των Ποντίων ήταν μία δικαιολογημένη πράξη κρατικής αναγκαιότητας, πράγμα που επιτρέπει στη χώρα να αποφεύγει να αναλάβει κάποια ηθική θέση αναφορικά με αυτό. Σε αναλογία με το επιχείρημα της αναγκαιότητας, το κράτος υποστηρίζει ότι οι σφαγές των Ποντίων δεν ήταν εσκεμμένη πολιτική της κυβέρνησης αλλά μία σειρά από μεμονωμένα περιστατικά που σημειώθηκαν χωρίς πρόθεση και στο πλαίσιο των δυσχερών πολεμικών συνθηκών κατά τη διάρκεια «κανονικών» εκτοπίσεων. Παραμένει, ωστόσο, τρομερά δύσκολο να εξηγήσουμε πως 350 χιλιάδες άνθρωποι πέθαναν μέσα σε έξι χρόνια, λόγω εκτοπίσεων χωρίς να τεθούν σε συναγερμό οι κρατικές αρχές για να τους προστατεύσουν.
Τα τελευταία 100 χρόνια της Οθωμανικής αυτοκρατορίας συσκοτίστηκαν από το φάσμα της κατάρρευσης και της διάλυσης. Μεταξύ 1878 και 1918 η αυτοκρατορία απώλεσε το 85% των εδαφών της και το 75% του πληθυσμού της. Ο φόβος της ολοκληρωτικής εξάλειψης ήταν διαρκώς παρών καθ’ όλη τη διάρκεια του θανάτου της αυτοκρατορίας. Ό,τι θυμίζει εκείνη την περίοδο- και τη θυγατρική σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την ιστορία της παρακμής της αυτοκρατορίας – πρέπει να αποφεύγεται με κάθε κόστος. Οι Πόντιοι συνιστούν ένα σύμβολο εκείνης της τραυματικής περιόδου. Εάν οι Τούρκοι αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους ως ένα φοίνικα που αναγεννάται από τις οθωμανικές στάχτες, οι Πόντιοι, όπως και οι Αρμένιοι, είναι τα ανεπιθύμητα ίχνη αυτής ακριβώς της στάχτης.
Το ερώτημα, όμως το οποίο παραμένει μετέωρο γύρω από το ποντιακό ζήτημα είναι γιατί υποβαθμίστηκε η γενοκτονία των Ποντίων μέσα στη συλλογική μνήμη του νεοελληνισμού; Σε μεγάλο βαθμό, η απάντηση σε αυτό το ερώτημα έχει να κάνει με την υποβάθμιση της γενοκτονίας στην Ελλάδα διαμέσου της προσέγγισης των γεγονότων με βάση τη θεωρία περί ανταλλαγής πληθυσμών. Η επίσημη εκδοχή της ιστορίας από το ελλαδικό κράτος απέκρυπτε για δεκαετίες το γεγονός ότι, όταν υπεγράφη η Συνθήκη της Λωζάνης (1923), ουδείς Πόντιος δεν ευρίσκετο στον Πόντο. Είχαν ήδη είτε εκτοπισθεί είτε εξολοθρευθεί. Όσοι δεν κατέφυγαν στην Ελλάδα ή τον Καύκασο ευρίσκοντο εκτοπισμένοι στην Μέση Ανατολή αποδεκατιζόμενοι από τον τύφο σε στρατόπεδα προσφύγων.
Αυτή, η πολιτικού τύπου, ερμηνεία σχετικοποίησε το έγκλημα, ελαχιστοποίησε τις ευθύνες του ελλαδικού κράτους και περιθωριοποίησε το γεγονός στην νεοελληνική ιστοριογραφία, επιβάλλοντας για δεκαετίες τη λήθη, μέσα από μία λογική εξισορρόπησης: «Ανταλλαγή» των τουρκικών πληθυσμών της Ελλάδας με τους Ελληνικούς της Μικράς Ασίας. Γι’ αυτό, το βιβλίο του Θεοφάνη Μαλκίδη αποτελεί μία από τις πιο σοβαρές επιστημονικές προσπάθειες για την ανάδειξη του ζητήματος της γενοκτονίας, συμβάλλοντας στη γενικότερη προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια για την ανάδειξη του μαζικού εγκλήματος.

5 σχόλια:

  1. Καλές οι ιστορικές καταγραφές και αναλύσεις για τα αίτια που οδήγησαν στην «Ποντιακή τραγωδία», «Ποντιακή καταστροφή», «Ποντιακή γενοκτονία», κλπ, κλπ, κλπ…
    Τα ουσιαστικά αίτια της συμπεριφορά των Τουρκομογγόλων ουδείς τα αναφέρει, έστω και επιγραμματικά…
    Γιατί δεν τολμάει ουδείς να αναφέρει πως ο Τούρκος την δίψα για αίμα την έχει στο DNA του?
    Τι φοβάστε όλοι εσείς οι αγαπητοί συγγραφείς, ιστορικοί, πανεπιστημιακοί, ακαδημαϊκοί και λοιποί ταγοί της νεοελληνικής διανόησης και περιορίζεστε στις πολιτικές αναφορές που οδήγησαν τους Τουρκαλάδες να μας κατασφάξουν?
    Το αποτέλεσμα της δολοφονικής πολιτικής των Τούρκων έχει άλλο αιτιατό…
    Το ίδιο το αίμα τους…Εκεί φωλιάζει το δηλητήριο που ρέει στις φλέβες τους…
    Φοβάστε να το πείτε, μήπως και σας πούνε ρατσιστές? Φυλετιστές? Εθνικιστές και φασίστες?
    Δεν βλέπετε τι κάνουν αυτοί οι δυνάστες των λαών διαχρονικά? Κάθε λίγες δεκαετίες και μια καταστροφή…Μια γενοκτονία…Συνέχεια τρέφονται με το αίμα αθώων...Αυτοί είναι οι Τούρκοι…Τους ελκύει και τους προκαλεί ηδονή η μυρωδιά του αθώου αίματος…
    Δεν βλέπετε τι κάνουν τώρα στους Κούρδους? Ότι κάνανε σε μας και τους Αρμένιους πριν μερικές δεκαετίες…Ότι κάνανε πάντα στην ιστορία τους…Ρουφάνε το αίμα των λαών το ζυμώνουν με το ψωμί που τρώνε καθημερινά…
    Δεν είναι τα αίτια πολιτικά…Δεν είναι οι πρακτικές που ακολούθησαν οι Τούρκοι για γεωπολιτικούς λόγους κλπ…Είναι η φύση τους αυτή…Το αίμα τους το ίδιο…Το DNA τους…Η κυτταρική τους μνήμη στην οποία είναι καταγεγραμμένες οι χιλιάδες καταστροφές και το αίμα εκατομμυρίων αθώων ανθρώπων, τους οδηγεί στις πράξεις τους…Η «βιοπολιτική του Τούρκου» είναι η καταστροφή…
    Είτε Σελτζούκος, είτε Οθωμανός, είτε Νεότουρκος, φέρει τα σχιστά μάτια και το χρώμα του Γκρίζου Λύκου…Το ίδιο γρύλισμα, το ίδιο ουρλιαχτό, την ίδια βρωμερή αναπνοή…
    Αυτό το ουρλιαχτό, την βρωμερή αναπνοή, το δολοφονικό βλέμμα, ένιωσαν οι χιλιάδες χιλιάδων Ποντίων συμπατριωτών μας…Τα «Λυκόπουλα» ουρούνε στους τάφους μας και σήμερα…Αυτοί είναι οι Τούρκοι…
    Δεν θα ξεχάσω, πριν λίγα χρόνια στο Πολεμικό Μουσείο της Κων/πόλης, σε μια επίσκεψή μου, βρισκόμουν στις προθήκες όπου φυλάσσουν οι Τούρκοι την Στολή του Αρχιστράτηγου Τρικούπη, τις Σημαίες μας, και τα λοιπά λάφυρα της Μικρασιατικής καταστροφής…Κάποια Τουρκόπουλα «Λυκάκια» επισκέφθηκαν το Μουσείο με τους δασκάλους τους. Σχολική πολιτιστική εκδρομή κάνανε. Συναντηθήκαμε στην αίθουσα αυτή… Χειροκροτούσανε… Τραγουδούσανε τον Εθνικό τους ύμνο…Στο τέλος όλα μαζί τα τσογλανάκια φτύνανε τις τζαμαρίες…Φτύνανε τις Ελληνικές Σημαίες, την Στολή του Τρικούπη…Με πήρανε και μένα οι ροχάλες τους…Φτύσανε μέσα στην ψυχή μου και από τότε η βρώμα τους, δεν λέει να φύγει από την ψυχή μου…
    Ανάκατη η βρώμα τους, μαζί με την βρώμα του νεοελληνικού χαμαιτυπείου που λέγεται Βουλή των Ελλήνων, μου προκαλεί τεράστια αηδία…Τόσο αίμα…Τόσες χιλιάδες κατακρεουργημένοι συμπατριώτες μας…Τόση αναλγησία…Ούτε να κλάψεις δεν μπορείς πλέον…
    Αυτή την αφόρητη βρώμα από τα πτύελα των μικρών Τουρκόπουλων ποτέ δεν θα ξεχάσω…Την θέα να φτύνουν τις Σημαίες μας…Τα ουρλιαχτά τους…
    Η Ποντιακή Φυλή έχει μνήμη…Δεν ξεχνά…Αυτό έχει σημασία…Πάνω στα ΄Αγια Χώματα του Πόντου, τα ποτισμένα με το αθώο αίμα των προγόνων μας, τα εγγόνια τους ρίχνουν τα δάκρυά τους…Τους στεναγμούς τους…Τον πόνο τους…Τον πόθο για επιστροφή στις πονεμένες Πατρίδες του Πόντου…Από τα παράλια της Τραπεζούντας, μέχρι τα βάθη της Πάφρας, η Λύρα συνεχίζει να ηχεί…
    Στοιχειωμένες είναι οι νύχτες σε όλη την επικράτεια του Πόντου…Ξυπνάνε μνήμες…Κινούνται βρακοφόρα φαντάσματα…Οι Τούρκοι δεν κυκλοφορούν τις νύχτες…
    Τα θεμέλια της Αυτοκρατορίας των Κομνηνών, είναι και παραμένουν ισχυρά…Θα παραμείνουν ισχυρά για πάντα…Στα Κάστρα του Πόντου η Λύρα δεν θα πάψει ποτέ να υμνεί το μεγαλείο της Φυλής…
    Για κάποιους το 1821 ήταν μια «ταξική πάλη»…Για κάποιους τελείωσε στην «Ελλάδα της Μελούνας»..Για κάποιους τελείωσε το 1912…Για κάποιους το 1922…
    Για κάποιους δεν τελείωσε ποτέ…Συνεχίζεται…

    ΄Ομηρος Φωτιάδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα σε μία Τουρκία που έσφαζε, σφάζει και αν μπορεί, θα συνεχίσει να σφάζει γιατί είναι στον χαρακτήρα του λαού της και σε μια Δύση που σφάζει - ή βάζει άλλους να σφάζουν και να σφάζονται - για το χρήμα. Το σημείο στο οποίο βρισκόμαστε είναι κομβικό τόσο σε γεωπολιτικό επίπεδο, όσο σε ηθικό και πνευματικό. Η μοίρα μας είναι ή να μας εξαφανίσουν ή να τους διδάξουμε ανθρωπιά. Κι επειδή "η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει" και "ο Θεός είναι Έλληνας" νομίζω θα συμβεί το δεύτερο.

    Υ.Σ.
    Συγχαρητήρια κ. Καλεντερίδη για την προσπάθεια. Σας θαυμάζω ως έναν σύγχρονο Έλληνα που με πράξεις και το παράδειγμά του δήλωσε περισσότερα από όσα θα θα δήλωνε αν μιλούσε πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εύγε, κ. Φωτιάδη. Εύγε σας.
    Επιτέλους κάποιος μίλησε ξεκάθαρα για το αίμα των Τούρκων, για την αιμοσταγή φύση τους.

    Η προπαγάνδα περί ελληνοτουρκικής φιλίας, δεν είναι μόνο εξοργιστικά αφελής, αλλά κυρίως μας οδηγεί σε μία νέα σφαγή Ελλήνων.

    Οφείλουμε να αντισταθούμε σ' αυτήν την προπαγάνδα και να αφυπνίσουμε τους συμπατριώτες μας.
    Και αυτός ο ιερός αγώνας οφείλει να βρει μπροστάρηδες την ηρωϊκή φυλή των Ποντίων.
    Καιρός να παραμεριστούν οι εσωτερικές έριδες και να μετριαστούν οι χοροί και τα πανηγύρια.
    Επιβάλλεται να κάνουμε μεγαλειώδη και ετήσια πορεία κάθε 19η ΜΑΙΟΥ έξω από την Βουλή και την τουρκική πρεσβεία.
    Να απαιτήσουμε διεθνώς τα δίκαιά μας, όπως και οι Αρμένιοι.

    Αν δεν ξεσηκωθούν οι Πόντιοι, τότε ποιοί;;

    ΙΣΑΔΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. http://garizo.blogspot.com/2008/10/swiss-convict-three-turks-of-racism-for.html#links

    Swiss convict three Turks of racism for denying Armenian claims of genocide..

    Eρώτημα:
    Είναι σωστό σε Ευρωπαικό έδαφος να τιμωρούνται άνθρωποι , γιατί έχουν άλλη αντίληψη και εκδοχή (έστω και λανθασμένη) για την ιστορία ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αρπακόλα καλημέρα
    Αν δεις προηγούμενη ανάρτησή μας για το θέμα, θα πάρεις την απάντησή σου.
    Εμένα προσωπικά με ενοχλεί να τιμωρείται η άποψη.
    Όμως η φάμπρικα με την τιμωρία της άποψης ξεκίνησε με την αμφισβήτηση της γενοκτονίας των Εβραίων και συνεχίστηκε με αυτή των Αρμενίων.
    Πάντως, να δούμε και την άποψη που θέλει όσους αμφισβητούν μια γενοκτοπνία που έγινε, στην ουσία προετοιμάζουν την επόμενη.
    Αυτό γίνεται με τους Τούρκους, που διέπραξαν τη γενοκτονία των Αμρνείων, συνέχισαν με τους Έλληνες της Θράκης, του Πόντου και της Ανατολίας, με τους Ασσύριους και συνεχίζουν μια ...χαρά με τους Κούρδους.
    Οι Τούρκοι που τιμωρήθηκαν στην Ελβετία, είναι όργανα του κεμαλικού κράτους που διέπραξε και διαπράττει εγκλήματα εναντίον των Ελλήνων της Πόλης, της Ίμβρου, της Τενέδου, εναντίον των Κούρδων κλπ.
    Δεν εκφράζουν απόψεις, προσπαθούν να νομιμοποιήσουν εγκλήματα κατά της ανθρωπότητος.

    φιλικά

    Σάββας Καλεντερίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.